بنادر سواحل مکران ظرفیت بزرگ داخلی برای ایجاد شبکه بینالمللی رقابتی است
برای دستیابی به اهداف تدوینی در این سند باید تمامی دستگاه ها و نهادهای مربوطه و ذینفع ، برنامه های اجرایی خود را با رویکرد تحققپذیری و مشارکت بالای کنشگران طراحی و اجرا کنند تا شاهد سرمایه گذاری کارآمد و اثر بخش داخلی و خارجی و به فعلیت رسیدن تمامی توانمندیهای بالقوه در حوزه سواحل مکران باشیم .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت : بنادر سواحل مکران ظرفیت بالایی در ایجاد شبکه بینالمللی رقابتی ، ایمن و نوآورانه با هدف تسهیل در عملکرد زنجیرههای تأمین بازارهای منطقهای دارد .
حمیدرضا شهرکی منطقه ساحلی مکران را دارای ظرفیتهای زیادی در ابعاد راهبردی ، اقتصادی و لُجستیکی به ویژه در حوزه توسعه دریامحور از قبیل حمل و نقل ، انرژی ، گردشگری و منابع غذایی دریایی خواند و تاکید کرد این منطقه از اولویتهای جدی توسعه فضایی کشور محسوب میشود . نظر به محدوده عملیاتی توسعه سواحل مکران در استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان و جایگاه این استانها در کریدور بینالمللی شمال - جنوب ، موافقتنامه چهارجانبه عشقآباد بین کشورهای ایران ، عمان ، ترکمنستان و ازبکستان ، موافقتنامه سهجانبه بین کشورهای ایران ، هند و افغانستان و سند توسعه محور شرق کشور ، توسعه حوزه مکران قطعا سهم موثری در رونق اقتصاد داخلی و بینالمللی خواهد داشت که با همین هدف سند توسعه منطقه مکران تصویب و ابلاغ شده است .
وی افزود : برای دستیابی به اهداف تدوینی در این سند باید تمامی دستگاه ها و نهادهای مربوطه و ذینفع ، برنامه های اجرایی خود را با رویکرد تحققپذیری و مشارکت بالای کنشگران طراحی و اجرا کنند تا شاهد سرمایه گذاری کارآمد و اثر بخش داخلی و خارجی و به فعلیت رسیدن تمامی توانمندیهای بالقوه در حوزه سواحل مکران باشیم . با توجه به ابعاد اهمیت این منطقه ، افزایش ظرفیتهای لُجستیکی بنادر سواحل مکران از طریق جذب سرمایهگذاران ، سیاست سازمان راهداری و حملونقل جادهای در راستای ایجاد شبکه بینالمللی رقابتی ، ایمن و نوآورانه با هدف تسهیل در عملکرد زنجیرههای تأمین بازارهای منطقهای با محوریت معرفی حمل و نقل جادهای به عنوان شیوه حمل کارآمد کالا است .
شهرکی ادامه داد : در این راستا توجه به ایجاد مراکز لجستیکی تخصصی ، بهسازی و ارتقاء ایمنی در محورهای جادهای منتهی به سواحل مکران و اتصال آنها به سایر مراکز تولید و جذب سفرهای باری و مسافری در داخل کشور و مبادی ورودی و خروجی بینالمللی به منظور افزایش تقاضای جابجایی بار و مسافر، نوسازی ناوگان جاده ای ، افزایش ارائه خدمات بین راهی با جذب سرمایهگذاران برای احداث و توسعه تیرپارکها در کریدورهای منتهی به نوار ساحلی و منطقه مکران ، جزء اولویتهای کاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بوده است .
وی افزود : در کنار اقدامات اشاره شده سازمان با تکیه بر ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و استفاده موثر از ظرفیتها و زیرساختهای فناوری اطلاعات برای تسهیل ، تسریع و شفافسازی فرآیندهای اجرایی در حوزه حمل و نقل ، تدوین و اجرای یک برنامه اجرایی یکپارچه و تبادل اطلاعات با دستگاههای مربوطه و بهرهمندی از سیستمهای حمل و نقل هوشمند ITS در کل شبکه ترانزیتی کشور به ویژه حوزههای اثرگذار و اولویت دار ، تلاش کرده نقش موثری داشته باشد.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای در خصوص کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب گفت : این کریدور ۲۳ سال پیش به ابتکار کشورهای ایران، هند و روسیه و با هدف کاهش زمان ترانزیت ، افزایش امنیت سفر و حفظ محیط زیست ، کاهش هزینههای حملونقل ، یکسانسازی و تنظیم اسناد متحدالشکل و رقابتپذیری با کریدور مسیر کانال سوئز راهاندازی شد . اگرچه مطالعات و گزارشات بسیاری برای ارزیابی اقتصادی کریدور ، پیشبینی حجم جابجایی کالا و مسافر ، بازاریابی و جذب سرمایهگذاری و تعیین نحوه همکاری با سازمانهای بینالمللی صورت گرفته ، اما به واسطه اجبار در تغییر شیوههای حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف ، به نظر میرسد در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است .
وی با اشاره به همکاری برخی کشورهای منطقه در ایجاد کریدورهای جدید برای دسترسی به اروپا و آسیای مرکزی و کاهش تقاضا در مسیر عبور از قلمرو ایران ، اظهار کرد : به نظر میرسد تحقق اهداف ترسیم شده در کریدور شمال - جنوب باید با انجام اقدامات مؤثر با رویکرد افزایش رقابتپذیری و قدرت لجستیکی ، یکپارچگی ، بهبود مستمر فرایندها ، استانداردسازی ، کاهش انجام تشریفات در مبادی ورودی و خروجی کشور و استقرار نگاه استراتژی در مرزها با توجه به این که مرز صرفا محل عبور است ، ارتقاء وضعیت زیرساختی و نیز تلاش ها و رایزنی های مستمر و به موقع در حوزه دیپلماسی تسریع یابد .