نیاز سرمایه گذاری قزاقزستان برای مقابله با کم عمقی دریای خزر
قزاقزستان برای مبارزه با کم عمقی دریای خزر باید در حدود ۸۷ میلیارد دلار هزینه کند تا زیرساخت های بنادرش با افزایش این حجم از ترافیک کانتینری ، سازگار گردد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، کریدور میانی که اتصال بین چین و اروپا را از طریق دریای خزر فراهم می کند ، مشوق قزاقزستان برای تقویت ظرفیت بنادر خود در دریای خزر است . قزاقستان در حال توسعه یک طرح جامع برای حمل و نقل و لجستیک بنادر است که افزایش ظرفیت بنادر در دریای خزر با ایجاد یک هاب کانتینری در بندر آکتائو و یک ترمینال چند منظوره در بندر کوریک بخش هایی از آن است .
همچنین ، پیش بینی شده است که ترافیک بار در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر تا سال ۲۰۳۰ ، پنج برابر شود . شایان ذکر است که دستیابی به این هدف ، مستلزم حل موارد ویژه ای از جمله کاهش سطح دریای خزر است . به همین منظور ، قزاقزستان برای مبارزه با کم عمقی دریای خزر باید در حدود ۸۷ میلیارد دلار هزینه کند تا زیرساخت های بنادرش با افزایش این حجم از ترافیک کانتینری ، سازگار گردد .
ایران نیز نباید از ظرفیت های فراوان خود در دریای خزر غفلت کند و باید هر چه سریع تر ، شاخه دریایی کریدور شمال - جنوب را فعال کند که اهمیت این موضوع ، به درستی مورد تاکید نماینده وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس حمل و نقل کشورهای عضو اکو که در ۲ نوامبر سال جاری به میزبانی ازبکستان در تاشکند برگزار شد ، قرار گرفت .