مذاکرات ایران و ارمنستان برای حضور شرکتهای ایرانی و تسهیل تردد در کریدور شمال - جنوب

جمهوری ارمنستان یک فرصت بینظیری در کریدور شمال - جنوب دارد که کمککننده به این کشور است و از ایروان به سمت شمال مسیر خوبی وجود دارد ، اما به سمت جنوب هرچه سریعتر مسیر باید روانتر شود که احداث و بهسازی ۶۰ کیلومتر جاده از مرز ایران به جمهوری ازمنستان ضروری است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان در خصوص حضور شرکتهای ایرانی ، احداث پل دوم در پایانه نوردوز و برگزاری نشست سهجانبه ترانزیت با حضور گرجستان مذاکره و توافق کردند .
مهرداد بذرپاش در مذاکره با گنِل سانوسیان ، وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان در ایروان با تاکید بر آکادمی شرکتهای ایرانی در حوزه ساخت و احداث در حوزه مسکن و ساختمان و خوزه حمل و نقل ، بیان داشت : به منظور تسهیل و افزایش تردد بین دو کشور پیشنهاد میشود تعرفه ورود و خروج بین دو طرف حذف شود . برگزاری نشست سهجانبه بین ایران ، گرجستان و ارمنستان به منظور تسهیل تردد در کریدور شمال - جنوب پیشنهاد می شود و ایران آمادگی برگزاری این نشست را دارد .
وی ادامه داد : از پیشنهاد احداث پل دوم بر روی ارس در مرز نوردوز برای افزایش ترددها بین ایران و ارمنستان استقبال میکنیم .
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشینه تاریخی ارمنستان و اهمیت برقراری صلح ، بیان کرد : ترانزیت و تسهیل ترانزیت در راستای راههای مواصلاتی شمال و جنوب در کریدور شمال _جنوب و حمل و نقل ترکیبی برای دو کشور حایز اهمیت است و کشورهای حوزه قفقاز نیز برای ایجاد و تقویت این کریدور ، موافق هستند . یک برنامه جامع حمل و نقل میتواند کمککننده این طرح باشد که با تحقق آن آرزوی دیرینه منطقه محقق میشود و برای امر ترانزیت موثر است .
بذرپاش تاکید کرد : موضوع خدمات مهندسی شرکتهای ایرانی از محورهای بسیار مهم است و شرکتهای ایرانی توانایی خوبی برای پلسازی ، تونلسازی و ساخت سایر زیرساختها دارند . طرح کلان ۴ میلیونی ساخت مسکن را در ایران دنبال میکنیم که میتوانیم از این توانایی در امر مدرسهسازی به جمهوری ارمنستان کمک کنیم و در حوزه نیروگاه سازی نیز قابلیت انتقال تکنولوژی وجود دارد .
وزیر راه و شهرسازی افزود : در ایران هم اکنون پروژه های عظیمی در حوزه راهسازی ، تونل سازی و راه آهن توسط شرکت های ایرانی در حال اجرا است که این شرکتها با توان مهندسی خود آمادگی حضور در پروژه های ارمنستان را دارند . جمهوری ارمنستان یک فرصت بینظیری در کریدور شمال - جنوب دارد که کمککننده به این کشور است و از ایروان به سمت شمال مسیر خوبی وجود دارد ، اما به سمت جنوب هرچه سریعتر مسیر باید روانتر شود که احداث و بهسازی ۶۰ کیلومتر جاده از مرز ایران به جمهوری ازمنستان ضروری است .
برای ساخت و تکمیل کریدور شمال - جنوب از توانایی شرکتهای ایرانی استفاده میکنیم
در ادامه گنِل سانوسیان ، وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان با ابراز خرسندی از این دیدار ، بیان داشت : برای ساخت و تکمیل کریدور شمال - جنوب از توانایی شرکتهای ایرانی استفاده میکنیم و قرارداد ساخت بخشی از مسیر آماده امضا با شرکت های ایرانی در حوزه راهسازی است .
وی افزود : اگر عوارض جادهای تا حدامکان کم شود اقتصاد نفس میکشد . در این ملاقات فرصت خواهد بود تا موضوع عوارض جادهای را مشخص کنیم . رویکرد اصلی جمهوری ارمنستان بدین صورت است که باید عوارض را برداشت تا کامیونها به آسانی تردد کنند . در حال حاضر روزانه ۳۰۰ کامیون بین دو طرف تردد دارند که امکان افزایش سه برابری آن و رسیدن به تردد ۹۰۰ کامیون در روز وجود دارد .
وی از برگزاری اجلاس سه جانبه ترانزیت با حضور گرجستان استقبال کرد و گفت : در سه روز آینده با وزیر گرجستان دیدار و موضوع را مطرح خواهد کرد .