در حال بارگذاری ...
  • مذاکرات ایران و ارمنستان برای حضور شرکت‌های ایرانی و تسهیل تردد در کریدور شمال - جنوب

    جمهوری ارمنستان یک فرصت بی‌نظیری در کریدور شمال - جنوب دارد که کمک‌کننده به این‌ کشور است و از ایروان به سمت شمال مسیر خوبی وجود دارد ، اما به سمت جنوب هرچه سریع‌تر مسیر باید روان‌تر شود که احداث و بهسازی ۶۰‌ کیلومتر جاده از مرز ایران به جمهوری ازمنستان ضروری است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان در خصوص حضور شرکت‌های ایرانی ، احداث پل دوم در پایانه نوردوز و برگزاری نشست سه‌جانبه ترانزیت با حضور گرجستان مذاکره و توافق کردند .

    مهرداد بذرپاش در مذاکره با گنِل سانوسیان ، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان در ایروان با تاکید بر آکادمی شرکت‌های ایرانی در حوزه ساخت و احداث در حوزه مسکن و ساختمان و خوزه حمل و نقل ، بیان داشت : به منظور تسهیل و افزایش تردد بین دو کشور پیشنهاد می‌شود تعرفه ورود و خروج بین دو طرف حذف شود . برگزاری نشست سه‌جانبه بین ایران ، گرجستان و ارمنستان به منظور تسهیل تردد در کریدور شمال - جنوب پیشنهاد می شود و ایران آمادگی برگزاری این نشست را دارد .

    وی ادامه داد : از پیشنهاد احداث پل دوم بر روی ارس در مرز نوردوز برای افزایش ترددها بین ایران و ارمنستان استقبال می‌کنیم .

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشینه تاریخی ارمنستان و اهمیت برقراری صلح ، بیان کرد : ترانزیت و تسهیل ترانزیت در راستای راه‌های مواصلاتی شمال و جنوب در کریدور شمال _جنوب و حمل و نقل ترکیبی برای دو کشور حایز اهمیت است و کشورهای حوزه قفقاز نیز برای ایجاد و تقویت این کریدور ، موافق هستند . یک برنامه جامع حمل و نقل می‌تواند کمک‌کننده این طرح باشد که با تحقق آن آرزوی دیرینه منطقه محقق می‌شود و برای امر ترانزیت موثر است .

    بذرپاش تاکید کرد : موضوع خدمات مهندسی شرکت‌های ایرانی از محورهای بسیار مهم است و شرکت‌های ایرانی توانایی خوبی برای پل‌سازی ، تونل‌سازی و ساخت سایر زیرساخت‌ها دارند . طرح کلان ۴ میلیونی ساخت مسکن را در ایران دنبال می‌کنیم که می‌توانیم از این توانایی  در امر مدرسه‌سازی  به جمهوری  ارمنستان کمک کنیم و در حوزه نیروگاه سازی نیز قابلیت انتقال تکنولوژی وجود دارد .

    وزیر راه و شهرسازی افزود : در ایران هم اکنون پروژه های عظیمی در حوزه راهسازی ، تونل سازی و راه آهن توسط شرکت های ایرانی در حال اجرا است که این شرکت‌ها با توان مهندسی خود آمادگی حضور در پروژه های ارمنستان را دارند . جمهوری ارمنستان یک فرصت بی‌نظیری در کریدور شمال - جنوب دارد که کمک‌کننده به این‌ کشور است و از ایروان به سمت شمال مسیر خوبی وجود دارد ، اما به سمت جنوب هرچه سریع‌تر مسیر باید روان‌تر شود که احداث و بهسازی ۶۰‌ کیلومتر جاده از مرز ایران به جمهوری ازمنستان ضروری است .

    برای ساخت و تکمیل کریدور شمال - جنوب از توانایی شرکت‌های ایرانی استفاده می‌کنیم

    در ادامه گنِل سانوسیان ، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان با ابراز خرسندی از این دیدار ، بیان داشت : برای ساخت و تکمیل کریدور شمال - جنوب از توانایی شرکت‌های ایرانی استفاده می‌کنیم و قرارداد ساخت بخشی از مسیر آماده امضا با شرکت های ایرانی در حوزه راهسازی است .

    وی افزود : اگر عوارض جاده‌ای تا  حدامکان کم شود اقتصاد نفس می‌کشد . در این‌ ملاقات فرصت خواهد بود تا موضوع عوارض جاده‌ای را مشخص کنیم . رویکرد اصلی جمهوری ارمنستان بدین صورت است که باید عوارض را برداشت تا کامیون‌ها به آسانی تردد کنند . در حال حاضر روزانه ۳۰۰ کامیون بین دو طرف تردد دارند که امکان افزایش سه برابری آن و رسیدن به تردد ۹۰۰ کامیون در روز وجود دارد .

    وی از برگزاری اجلاس سه جانبه ترانزیت با حضور گرجستان استقبال کرد و گفت : در سه روز آینده با وزیر گرجستان دیدار و موضوع را مطرح خواهد کرد .




    مطالب مرتبط

    این پروژه در کریدور شمال - جنوب نیز قرار دارد و اگر دقیق تصمیم گرفته شود و تسلیم جوسازی ها نشویم خواهیم دید که شاهراه اصلی شمال و جنوب ، شرق و غرب ، ثروت ملی را به اندازه فروش نفت افزایش خواهد داد و امنیت و آرامش را به همراه خواهد داشت .

    |

    توافق‌های انجام شده بر اساس موضوعات بررسی شده در ۶ کمیته کاری در هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور امضا و نهایی شد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در گفت‌وگوی تلفنی وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل قطر ، ضمن تأکید بر اهمیت توسعه مناسبات همه‌جانبه میان دو کشور ...

    |

    پروژه احداث راه اصلی پاتاوه - دهدشت از منطقه کوهستانی زاگرس میانی عبور می‌کند و سبب کاهش مسیر حدود ۶۵ کیلومتر حدفاصل پاتاوه تا بهبهان نسبت به مسیر موجود خواهد شد .

    |

    در این موافقتنامه مدت زمان پروژه ، قوانین و شرایط اجرایی پروژه ، ضمانت‌نامه‌ها و ... مشخص شده است و با اجرای آن ، گروه‌هایی از ایران و روسیه در پروژه مستقر می‌شوند .

    |

    نظرات کاربران