نقش بندر بزرگ مکران در توسعه اقتصاد دریا

بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران ، این محدوده به عنوان منطقه تجاری و هاب انرژی معرفی شده است . در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامهریزی جهت توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ، مقدمات لازم جهت ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه کوه مبارک را نیز در دستور کار خود قرار داده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: احداث و بهرهبرداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعههای صورتپذیرفته در سواحل مکران به دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حملونقل دریایی ملی و بینالمللی ، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیتزدایی و در نهایت توسعه اقتصاد دریامحور کشور نقش بسزایی خواهد داشت .
علی فتحی با اشاره به موقعیت جغرافیایی سواحل مکران گفت : با توجه به واقع شدن سواحل مکران در موقعیتی خارج از تنگه هرمز ، این منطقه به لحاظ موقعیت استراتژیکی و ژئوپلتیکی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و قرارگیری در مسیر کریدورهای تردد بینالمللی دریایی ، نقش بسزایی در فعالسازی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب ایفا میکند .
وی ادامه داد : بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران ، این محدوده به عنوان منطقه تجاری و هاب انرژی معرفی شده است . در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامهریزی جهت توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ، مقدمات لازم جهت ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه کوه مبارک را نیز در دستور کار خود قرار داده است .
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موانع توسعه مکران بیان کرد : فقدان برخورداری از زیرساختهای مناسب حملونقل شامل بزرگراه ، راهآهن و فرودگاه در محدوده سواحل مکران سبب شده تا جذابیت و اطمینان لازم برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در قالب طرحهای سرمایهگذاری مهیا نشود . از این رو سازمان بنادر و دریانوردی تلاش میکند تا با اعطای مشوقهای لازم از جمله اعمال تخفیفات تعرفهای و سایر تسهیلات اعطایی زمینه لازم را برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار فراهم کند .
فتحی ادامه داد : با وجود ابراز تمایل بخش خصوصی داخلی و خارجی برای سرمایهگذاری در منطقه مکران ، توسعه زیرساختهای حملونقل در این منطقه تا زمان حضور بخش خصوصی معطل نمانده و این سازمان در خصوص سرمایهگذاری در سواحل مکران ، بالغ بر ۴۴ هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال و ۱۹۵ میلیون یورو تا کنون از محل منابع داخلی خود مصرف کرده است . برای بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی واقعشده در سواحل مکران ۳۳ میلیون تن ظرفیت پیشبینی شده است که تاکنون و با احداث فاز اول توسعه آن ، ایجاد ظرفیت ۱۲ میلیون تن آن تحقق یافته است .
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سواحل مکران در حال حاضر جزو مناطق کمتر توسعهیافته محسوب میشود ، افزود : با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنیبر تسریع در روند توسعه و محرومیتزدایی ، ایجاد زیرساختهای حملونقل از مدتی پیش در منطقه آغاز شده و با تلاشهای دولت سیزدهم و تشکیل شورای توسعه سواحل مکران ، مقدمات و الزامات تحقق توسعه دریامحور در این خصوص نیز به نحو مناسبی فراهم شده است .
فتحی ادامه داد : متناسب با تکالیف و هماهنگیهای صورتپذیرفته سازمان بنادر و دریانوردی به منظور ایجاد بزرگترین بندر تجاری و نفتی در سواحل مکران واقع در منطقه کوه مبارک اقدام به جانمایی محدوده مورد نظر کرده و فرآیند تملک اراضی و مطالعات طراحی آن را در دستور کار خود قرار داده است . به طور حتم احداث و بهرهبرداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعههای صورتپذیرفته در سواحل مکران به دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حملونقل دریایی ملی و بینالمللی ، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیتزدایی و نیز در نهایت توسعه اقتصاد دریامحور کشور نقش بسزایی خواهد داشت .