در حال بارگذاری ...
  • تبیین ظرفیت‌ها و فرصت‌های تقویت همکاری‌های جامع ترانزیتی ایران ، افغانستان و چین

    از آن‌جا که یکی از ارکان اصلی این نوع همکاری‌ها ، تبیین شراکت‌های ترانزیتی دو کشور با کشورهای ثالث و ائتلاف‌های ترانزیتی منطقه‌ای با حضور هر دو طرف می‌باشد ، همکاری سه‌جانبه با چین جهت ایجاد کریدور ترانزیتی ایران - افعانستان - چین مورد تأکید و پیگیری وزارت راه و شهرسازی می‌باشد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت : در راستای تحقق سیاست‌های کلی و احکام برنامه هفتم توسعه در زمینه ترانزیت و لجستیک و به فعلیت رساندن مزیت‌های ژئوپلیتیکی کشور ، تدوین و پیاده سازی الگو و چارچوبی جامع برای توسعه و تقویت همکاری‌های مشترک ترانزیتی با چین و افعانستان ، در وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود .

    شهریار افندی‌زاده ضمن تبیین ظرفیت‌ها ، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه و نقویت همکاری‌های جامع ترانزیتی ایران ، افغانستان و چین و منافع مشترک حاصل از این همکاری‌ها برای سه کشور و سایر کشورهای منتفع از این شراکت‌های ترانزیتی بیان کرد : با توجه به تأکید ویژه برنامه هفتم توسعه کشور بر رشد و توسعه ترانزیت و لجستیک و به فعلیت رساندن مزیت‌های ژئوپلیتیکی کشور از این طریق ، تدوین یک الگو و چارچوب جامع توسعه و تقویت همکاری‌های مشترک ترانزیتی در وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود .   

    معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : با توجه به مذاکرات و اقدامات مشترک امیدوارکننده ، مؤثر و سازنده‌ طرف‌های ایرانی و افغانستانی در زمینه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی و به عنوان نمونه بارز و متبلور آن ، در حوزه ریلی و راه‌اندازی مجدد قطعات احداث شده خط ریلی خواف - هرات پس از وقفه‌ای چندساله در ماه‌های اخیر و فرصت فراهم شده بواسطه اولویت و زبان مشترک دو کشور جهت ایجاد گشایش و تحول در موقعیت منحصر به فرد ژئوپلیتیکی ، به عنوان محوریت تبادلات شرقی - غربی و شمالی - جنوبی که در هر دو طرف پیگیری می شود ، اتخاذ تصمیمی راهبردی ، هوشمندانه و آینده‌نگر برای هدفمند کردن این همکاری‌های مشترک ذیل الگو و چارچوبی جامع و منسجم ، در مقطع کنونی ضروری و راهگشا می‌باشد .

    افندی‌زاده افزود : از آن‌جا که یکی از ارکان اصلی این نوع همکاری‌ها ، تبیین شراکت‌های ترانزیتی دو کشور با کشورهای ثالث و ائتلاف‌های ترانزیتی منطقه‌ای با حضور هر دو طرف می‌باشد ، همکاری سه‌جانبه با چین جهت ایجاد کریدور ترانزیتی ایران - افعانستان - چین مورد تأکید و پیگیری وزارت راه و شهرسازی می‌باشد .

    معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت : تقویت و توسعه همکاری‌های کشورمان با چین در راستای پیشبرد ابتکار کمربند و راه، با توجه به فرصت‌ها و منافع مشترک قابل توجه برای دو طرف و قرارگیری کشورمان در گستره شرکای این ابتکار ، مورد استقبال و حمایت دو کشور است . همچنین ، اخیراً افغانستان توافقی با طرف چینی جهت گسترش این ابتکار به افغانستان داشته و شاهد تعمیق منافع مشترک طرفین از این حوزه همکاری‌های وسیع و جامع هستیم و اقدامات عملیاتی و اجرایی نیز در این خصوص در دست انجام است ، که البته به دلیل کمبودهای زیرساختی و ظرفیتی در بخش حمل‌ونقل و لجستیک افعانستان ، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این خصوص مورد نیاز است. از سوی دیگر ، افغانستان در چارچوب توسعه همکاری‌های خود با همسایگان شمالی و جنوبی ، در حال توسعه  حمل و نقل بین الملی کالا با مبدأ اولیه و مقصد نهایی چین یا افغانستان در راستای ارتقای مبادلات تجاری دوجانبه می‌باشد ، از جمله می‌توان به راه اندازی کریدور چندوجهی ریلی - جاده‌ای چین - قرقیزستان - ازبکستان - افغانستان با مشارکت یک شرکت لجستیک بین‌المللی چینی از کاشغر - اوش - اندیجان - گلابه - حیرتان و کریدور جاده ای چین - پاکستان - افغانستان از کاشغر - گذرگاه خنجراب در مرز چین و پاکستان - کابل تحت کنواسیون تیر و نیز  اشاره نمود . بعلاوه ، افغانستان با همکاری کشورهای ازبکستان و پاکستان ، احداث خط ریلی ترمذ - مزارشریف - کابل - پیشاور را در دستور کار قرار داده است .

    افندی زاده ادامه داد : با توجه به این رویکرد تعاملی غالب در منطقه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت ، که رویکردی ظرفیت‌ساز برای همکاری‌های جامع بلندمدت بوده و مسیر را برای ابتکارات جدید دو و چندجانبه و اجرایی‌سازی برنامه‌های مشترک قبلی ، هموار می‌سازد ، با تأکید بر سیاست همسایه محور به‌عنوان اولویت دولت سیزدهم و یادآوری مفاد بیانیه چهارمین و آخرین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان با حضور کشورمان در ۲۴ فروردین سال‌جاری در ازبکستان موسوم به بیانیه سمرقند، درخصوص اشاره به اهمیت اساسی پروژه‌های مهم بین المللی انرژی ، حمل و نقل ، ارتباطات ، زیرساخت و دیگر پروژه‌های اجرا شده توسط کشورهای همسایه برای توسعه اقتصادی - اجتماعی افغانستان و ادغام فعال این کشور در اقتصاد جهانی ، وزارت راه و شهرسازی با همکاری سایر بخش ها و دستگاه‌های ذیربط ملی و بهره‌گیری از سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای که افعانستان عضو ناظر آن می‌باشد و سازمان همکاری اقتصادی(اکو) با عضویت کشورمان و افغانستان و سایر بسترهای همگرایی اقتصادی منطقه‌ای ، الگو و چارچوب همکاری‌های توسعه و تقویت همکاری‌های مشترک ترانزیتی ایران - افغانستان - چین را با رایزنی دو طرف دیگر پیگیری می‌نماید .

    معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت : در این راستا ، احیای  ‌قانون موافقتنامه مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی ایران ، افغانستان ، ازبکستان که در سال ۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و ۱۰ سال اعتبار داشته و با توافق اعضا قابل تمدید و امکان الحاق اعضای جدید به آن فراهم بوده ، همچنین اجرای توافق اکتبر ۲۰۱۰ میلادی پنج‌جانبه مطالعات امکان‌سنجی پروژه کریدور ریلی ایران - افغانستان- تاجیکستان - قرقیزستان - چین به طول ۲۱۰۰ کیلومتر که ۱۱۵۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان قرار دارد و از شش استان قندوز ، بلخ ، جوزجان ، فاریاب ، بادغیس و هرات عبور می‌کند و اتصال ریلی خواف -هرات بخشی از آن است ، مورد تأکید می‌باشد .

    معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پایان بیان کرد : این همکاری‌های جامع و هدفمند ، رشد سرمایه‌گذاری و تحول در زیرساخت‌ها و امکانات حمل و نقلی و لجستیکی در افعانستان را به دنبال خواهد داشت که کشورمان با توجه به توانمندی‌های فنی و مهندسی میتواند در قالب سرمایه گذاری مشترک با کشورهای ذینفع بویژه چین و دیگر همسایگان افعانستان و بر پایه سازوکارهای ابتکاری تأمین مالی ، در پروژه‌های ترانزیتی افغانستان مشارکت نماید. همچنین این چارچوب ، ساماندهی و توسعه پایانه‌های مرزی مشترک ، تسهیل در فرآیندهای حمل و نقلی و لجستیکی و مدرن‌سازی امکانات و تجهیزات و تأسیس و فعالیت شرکت های مشترک حمل و نقلی ایرانی و افغانی و چینی در راستای رونق ترانزیت بین سه کشور ودیگر کشورهای واقع در شمال ، غرب و جنوب ایران و فراتر از آنها را به دنبال خواهد داشت و نقش تاریخی و کلیدی دو کشور در راه ابریشم باستانی ، یادآوری و تکرار خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    چندجانبه گرایی به عبارتی حرکت به سمت همگرایی اقتصادی در حوزه کریدورها و خنثی‌سازی یکجانبه‌گرایی و تحریم‌ها است ، مشارکت جویانه بودن یعنی پاسخ به نیازها و تامین منافع مشترک ذی‌نفعان ، رویکرد همسایگی ترانزیتی به مفهوم ایجاد فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی برای کشورهای همسایه ...

    |

    انجام هماهنگی ها و پیگیری وظایف محوله از طریق برگزاری جلسات و ابلاغ کلیه مصوبات ستاد مرکزی اربعین و تصمیمات کمیته به دستگاه‌های عضو صورت گرفته و به طور مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد .

    |

    تاکنون حدود یک میلیون و ۶۶۰ هزار مسافر با حمل و نقل ریلی و ۲ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۳۴۱ مسافر با حمل و نقل هوایی داخلی و بین‌المللی سفر کردند . تعداد ۳ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۱۴ نفر با شناورهای مسافری و ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۸۷۲ مسافر نیز با شناورهای تفریحی در کشور اقدام به جابه‌جایی ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از غرفه‌های شرکت‌های حاضر در دهمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی ، در جمع ...

    |

    اتصال همه بنادر به خطوط ریلی از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی است . در این خصوص انعقاد قرارداد بلندمدت بهره‌برداری از بندر چابهار با هندی‌ها به زودی انجام می‌شود . بندر چابهار جذابیت بسیاری برای سرمایه‌گذاری دارد و هر کشوری که برای سرمایه‌گذاری در این بندر اعلام ...

    |

    نظرات کاربران