پیگیری طرح قطار سریعالسیر تهران - قم - اصفهان/ تکمیل کریدور جادهای نوار ساحلی جنوب در دولت سیزدهم

پیمانکار این طرح یکی از شرکتهای چینی است ، طرح قطار سریعالسیر تهران به مشهد نیز با یک شرکت دیگر امضا خواهد شد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح فرودگاه قم و صدور مجوز احداث آن گفت : پیگیری طرح قطار سریعالسیر تهران - قم - اصفهان در حال انجام است و تلاش میکنیم تا کریدور جادهای نوار ساحلی جنوب در دولت سیزدهم تکمیل شود .
مهرداد بذرپاش در جلسه شورای اداری استان در تالار کرامت استانداری با اشاره به طرح فرودگاه قم گفت : در این خصوص دستورهای لازم به سازمان هواپیمایی کشوری داده و مجوز نیز صادر شده و ما با احداث فرودگاه در قم موافقت داریم . منطقه آزاد سلفچگان در خصوص تامین مالی این طرح قول مساعد داده است ، از این رو نباید در میانه اجرای آن مشکلی به وجود آورد .
بذرپاش خاطرنشان کرد : هماهنگیهای لازم با سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده ، جلسههای مربوطه در تهران تشکیل شود و طرح فرودگاه قم تا رسیدن به مراحل نهایی به صورت مرحله به مرحله پیش برود .
وزیر راه در بخش دیگری از سخنان با اشاره به طرح قطار سریعالسیر تهران - قم - اصفهان افزود : زیرسازی قم به اصفهان قدری کاملتر شده و طرح را کامل دنبال میکنیم .
وی با بیان اینکه اقدامهای لازم برای تمدید فایناس انجام شده گفت : پیمانکار این طرح یکی از شرکتهای چینی است ، طرح قطار سریعالسیر تهران به مشهد نیز با یک شرکت دیگر امضا خواهد شد .
وی در ادامه پیگیری طرح قطار سریعالسیر را دستور رئیس جمهور دانست و گفت : منابع طرح را از جای دیگری تامین میکنیم ، که کریدور زنجیره قطار سریعالسیر کشور از مشهد به تهران و از تهران به اصفهان تا شیراز و بندرعباس و در پایان به دریا وصل شود . از این طرف نیز به تبریز و غرب کشور و مرز ترکیه اتصال پیدا کند .
بذرپاش با بیان اینکه تکمیل کریدورهای غربی و شرقی و شمالی و جنوبی یکی از کارهای این روزهای وزارت راه و شهرسازی است خاطرنشان کرد : این اقدام از نظر نقل و انتقال مسافر و بار اهمیت زیادی دارد ، کریدور شرق کشور از چابهار به سمت سرخس در حال اجراست . چابهار به زاهدان و زاهدان به سرخس به صورت ریلی و از آغاز کریدور شمال به جنوب ، شرق کشور است .
بذرپاش خاطرنشان کرد : کریدور شمال به جنوب ، مرکز کشور نیز از بندر شهید رجایی تا بافق و یزد و تهران و رشت ادامه پیدا میکند ، طرح جدید رشت تا آستارا که با روسها توافق کردهایم ، تا آذربایجان میرود . تا پایان مهرماه سال جاری رشت تا بندر کاسپین و دریای خزر به پایان میرسد ، در نتیجه اتصال بندرعباس و دریای جنوب به بندر کاسپین و دریای شمال را خواهیم داشت . کریدور شمال به جنوب ، غرب کشور از بندر حضرت امام(ره) آغاز میشود که محل تخلیه و بارگیری بسیاری کالاهای اساسی است . کریدور شمال به جنوب ، غربی کشور از بندر امام تا مرز بارزگان ادامه یافته و از کشور خارج میشود .
وی با اشاره به کریدور شرق به غرب کشور گفت : این کریدور از ترکمنستان و از سمت سرخس وارد خاک ایران میشود و تا مشهد ، تهران و تبریز ادامه پیدا کرده و از مرز رازی به ترکیه میرود ، که در حال تکمیل آن هستیم .
بذرپاش همچنین کریدور نوار ساحلی جنوب را مورد توجه قرار داد و یادآور شد : این کریدور از مرز شلمچه آغاز و به مرز پاکستان میرسد ، ۱۸۶۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی کشور را تشکیل میدهد . حدود ۶۰۰ کیلومتر این کریدور باقیمانده مانده ، در تلاش هستیم تا پایان دولت سیزدهم ، کل نوار ساحلی را به پایان برسانیم .
وزیر راه همچنین با یادآوری اینکه ایجاد ۲۷ شهرک تصویب شده و به قم نیز تعلق میگیرد گفت : کارهای مقدماتی در حال انجام است ، مسیر مصوبهها و مکانیابی نیز با چهار استاندار مراحل پایانی را طی میکند .
وی افزود : استانهایی مانند قم که فاقد اتصال به دریای آزاد جنوب هستند ، یکی از پهنههای سرزمینی جنوب را به این استانها اختصاص دادیم . مدیریت آن نیز به عهده استان است ، پنجهزار تا ۱۰ هزار هکتار زمین واگذار میشود ، طرحهای پتروشیمی هم در این پهنههای سرزمینی باید احداث شود ، نامگذاری شهرک نیز به استان محول شده است .