در حال بارگذاری ...
  • معرفی ظرفیت‌ های حمل‌ و نقل و ترانزیتی ایران در راستای توسعه شراکت با بریکس

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس ایران و بریکس که با حضور نمایندگان کشورهای بریکس ، برزیل و روسیه و هند و چین و آفریقای جنوبی برگزار شد ، ظرفیت­‌های بالقوه و رئوس نقشه راه همکاری‌­های حمل و نقل و ترانزیتی کشور با این گروه را تبیین کرد .

    شهریار افندی زاده ضمن اشاره به دستاورد کنفرانس ایران و بریکس و چشم انداز شراکت و همکاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت گفت : در پانل های اول و دوم این کنفرانس ، نقش بریکس در جهان چند قطبی در حال ظهور و دستاوردهای آن درباره نقش آفرینی به عنوان یک بلوک قدرتمند اقتصادی در نظام بین المللی و نیز عملکرد موفقیت آمیز کشورمان در برخی ساختارهای چندجانبه در حوزه هایی نظیر انرژی و فناوری و نوآوری با حضور نمایندگان کشورهای عضو ، سازمان های همکاری اکو ، دی هشت و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و صاحب نظران و متخصصین کشورمان مورد بررسی قرار گرفت و در پانل سوم و پایانی ، حوزه های بالقوه همکاری ایران و بریکس در زمینه های انرژی ، مالی ، سرمایه گذاری­‌های نوین و به ویژه حمل و نقل و ترانزیت به بحث و تبادل نظر پرداخته شد .

    معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی که در پانل سوم این کنفرانس با عنوان «ایران و بریکس:حال و آینده»، صحبت کرد، ظرفیت‌­های بالقوه و رئوس نقشه راه همکاری­‌های حمل و نقل و ترانزیتی کشور با گروه بریکس را تبیین و بیان کرد : با توجه به رویکرد تحول آفرین و فرصت ساز کشور در حوزه حمل و نقل بین المللی ، ترانزیت و لجستیک، فرصت های بی بدیل و برجسته‌ای برای تقویت و توسعه شراکت‌ها و همکاری‌های دو و چند جانبه با کشورهای منطقه و فرامنطقه و نیز سازمان ها و ائتلاف های اقتصادی و حمل ونقلی و ترانزیت در چارچوبی مشارکت جو و برد-برد در ایران فراهم شده است .

    وی ادامه داد : این رویکرد تحول آفرین ، در تقویت همکاری های اخیر جمهوری اسلامی ایران با دو عضو گروه بریکس ، یعنی فدراسیون روسیه و جمهوری هند در پیشبرد و رونق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب و نیز با جمهوری خلق چین ، در راستای پیشبرد همکاری های دوجانبه حمل ونقل و ترانزیتی به ویژه در چارچوب ابتکار کمربند و راه و تلاش برای رونق ترانزیت مسیر شرقی - غربی عبوری از ایران با همکاری سایر کشورهای واقع در این مسیر ، بویژه کشورهای آسیای میانه ، جمهوری ترکیه و حوزه قفقاز نمایان و مشهود شده است . همچنین اشاره شد که از نقطه نظر مدیریت زنجیره‌های تأمین جهانی و منطقه‌ای و نقش مهم و کلیدی حمل و نقل و لجستیک در این زنجیره‌ها ، جمهوری اسلامی ایران به مثابه فرصتی برای تسریع در توسعه زنجیره‌های تأمین گروه بریکس و دوستان آن و به ویژه به سمت بازارهای نوظهور است .

    وی بیان کرد : جمهوری اسلامی ایران با توجه به قرارگیری در تبادلات شرقی - غربی و شمالی - جنوبی با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی کشور و دارا بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیکی در تمام شقوق حمل ونقل و عضویت در کریدورهای ترانزیتی در حال توسعه و پروژه های در دست تکمیل و توسعه در این حوزه ، اقدامات تحولی در زمینه هوشمندسازی و مدرنیزه کردن فرآیندها و مدیریت حمل ونقل، برنامه نوسازی و توسعه ناوگان حمل ونقل و نیز امکانات ایجاد ارزش افزوده در مبادلات جهانی و منطقه ای با توجه به دارا بودن منابع عظیم انرژی و مواد اولیه و صنایع و معادن پایه و نیروی کار ماهر و ثروت آفرین جهت فراوری انواع محصولات و محموله های خام و نیمه آماده، همچنین از طرفی، جایگاه مهم و تجربیات ارزشمند کشورهای عضو بریکس در این زنجیره های تأمین در مقیاس های منطقه ای و جهانی، چشم اندازی واقع بینانه و قابل تحقق در خصوص تحول در زنجیره های تأمین در این ائتلاف ترسیم می‌کند.

    به گفته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، با توجه به اعلام آمادگی ایران برای عضویت در بریکس، رئوس زمینه های شراکت و همکاری ایران در چارچوب بریکس بدین شرح در کنفرانس مذکور تبیین شد:

    ۱-  اقدامات مشترک تحولی، ظرفیت ساز و اطمینان بخش در حوزه حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک از طریق درهم تنیدن آن با سیاست ها، برنامه ها و توافق های تجاری در بریکس در راستای پیشبرد اهداف متعالی و فلسفه وجودی تحول آفرین بریکس در حوزه های اقتصادی و تجاری

    ۲- تعریف و پیشبرد برنامه های سرمایه گذاری مشترک اعضای بریکس در زیرساخت ها و امکانات حمل ونقلی و لجستیکی جمهوری اسلامی ایران اعم از شبکه های ریلی و جاده ای، بنادر، ناوگان و مراکز لجستیک

    ۳-  تبیین و اجرای راه حل های نوین لجستیکی بهبوددهنده مؤلفه های زمان و هزینه بر پایه حمل ونقل ترکیبی و چندوجهی و فناورانه از قلمروی جمهوری اسلامی ایران با توجه به دسترسی کشور به آب های آزاد و اقیانوسی در جنوب و دریای خزر در شمال کشور و نیز امکان دسترسی به کشورهای حوزه قفقاز، آسیای میانه، پاکستان، افغانستان،عراق، ترکیه و فراتر از آن ها

    ۴- تمرکز بر تدوین نقشه راه همکاری ها در توسعه حمل ونقل و لجستیک در دریای خزر در مسیرهای شرقی-غربی و شمالی-جنوبی با تأکید بر مشارکت در سرمایه گذاری زیرساخت های بنادر شمالی ایران و پسکرانه آن ، همکاری در تأمین و توسعه ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و جذاب سازی تعرفه های حمل دریایی و ترکیبی از قلمروی ایران و دریای خزر و فراتر از آن

    ۵- تأسیس شرکت های مشترک حمل ونقل و لجستیکی با تأکید بر شرکت های فناورانه و دانش بنیان در ایران به نحوی که این شرکت ها از حمایت هایی نظیر تسهیل امور حمل ونقلی و تشریفات اداری و نیز مبادلات مالی و  پولی و مواردی چون بیمه ، از ظرفیت های بریکس بهره مند شوند .

    در کنفرانس «ایران و بریکس ، چشم‌اندازهایی برای شراکت و همکاری» که به ابتکار و همت وزارت امور خارجه کشورمان با حضور نمایندگان کشورهای بریکس، برزیل و روسیه و هند و چین و آفریقای جنوبی در مردادماه سال جاری در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد .

    BRICS نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل ، روسیه ، هند ، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است و محورهای کلی مورد توجه آن از ابتدای شکل گیری و برگزاری نخستین اجلاسیه سران بریکس در سال ۲۰۰۹ میلادی در روسیه، افزایش مبادلات تجاری بین کشورهای عضو و در نتیجه تقلیل وابستگی اقتصادی به اروپا و آمریکا ، تشکیل بانک توسعه و ذخیره ارزی در برابر نهادهای غربی هم چون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، ایجاد روابط جنوب – جنوب ، استفاده از پتانسیل کشورهای در حال توسعه برای تغییر مناسبات اقتصاد جهانی و عادلانه تر کردن آن ، ایفای نقش مؤثر در کمک کردن به کشورهای در حال ورشکستگی و نیز تاثیرگذاری مثبت بر بحران های سیاسی یا اقتصادی مهم جهانی بوده که با توجه به اشتراک نظرات و مواضع همسو با کشورمان در این زمینه ­ها و نیز حسن روابط دو و چندجانبه با کشورهای این گروه، جمهوری اسلامی ایران علاقه مندی خود را برای پیوستن به آن مطرح کرده است .

    کنفرانس ایران و بریکس روز سه شنبه مورخ ۱۷ مردادماه امسال با حضور نمایندگان کشورهای بریکس ، متخصصین و کارشناسان کشورمان و جمعی از اصحاب رسانه در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد .




    مطالب مرتبط

    اولین موضوع در خصوص تسهیل سرمایه گذاری طرف تاجیک در بندر چابهار به عنوان پروژه ها و سایت های لجستیک است . تاجیکستان محصور در خشکی است و نیاز به دسترسی به آب های آزاد دارد . یادداشتی را رد و بدل خواهیم کرد که ان شاءالله در بندر چابهار بتوانیم سرمایه گذاری را تسهیل کنیم .

    |

    بیش از ۲۰ کیلومتر از ۱۰۰ کیلومتر پایانی در سال جاری تکمیل شد . بزرگراه زابل به زاهدان آرزوی چنیدین ساله مردم شهرستان زابل بود که به ثمر رسید و جمعیت بیش از ۳۰۰ هزار نفری شهرستان زابل را به مرکز استان که حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد متصل می کند .

    |

    این پروژه که هدف آن کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای در مسیر اسدآباد به همدان است ، در حال حاضر یکی از پروژه‌های مهم در زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان همدان به شمار می‌رود .

    |

    پل حمیری به طول ۲۷۰ متر و ۶ دهانه ۴۵ متری در دست ساخت است ، با ساخت این پل راه ارتباطی قصرقند به نیکشهر و همچنین ۱۴ روستای پائین‌دست با ۳۵۰۰ خانوار و جمعیت قریب به ۱۵ هزار نفر تسهیل می‌شود و مانع قطع راه ارتباطی این مناطق در زمان بارش باران می‌شود .

    |

    هفت میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۸۶ متر مکعب عملیات زیرسازی به همراه ۵۸۶ هزار و ۵۶۰ تن آسفالت و سه هزار و ۶۴۷ تن آرماتور و آهن آلات در عملیات ساخت بزرگراه زابل - زاهدان به طول ۲۰۰ کیلومتر توسط اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان انجام شد .

    |

    نظرات کاربران