راه اندازی خط کشتیرانی کانتینری منظم میان بندر کاسپین و بندر آکتائو قزاقستان
با بهرهمندی از مزیتهای منطقه آزاد انزلی و مشارکت یک شرکت قزاقی ظرفیت جدید حمل دریایی بین ایران و قزاقستان در بندر کاسپین ایجاد شده و امکان استفاده از مزیتهای قانونی و ظرفیتهای لجستیکی این منطقه برای تجار ۲ کشور فراهم شده است تا با ارزانترین و سریعترین روش حمل ، کالاهای خود را بین بنادر ۲ کشور جابهجا کنند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی از فعالسازی خط کشتیرانی حمل و نقل کانتینری منظم(لاینر) بین بنادر کاسپین و آکتائو در راستای توسعه صادرات و ترانزیت کانتینری از مسیر منطقه آزاد انزلی خبر داد و گفت : نخستین شناور این خط جدید حامل ۱۱۰ تی . ای . یو کانتینر در بندر کاسپین پهلو گرفت .
امین افقی افزود : پس از رایزنی و برنامهریزیهای انجام شده با سرمایه گذاری بخش خصوصی کشور قزاقستان و همکاری فعالان بندری ایرانی ، ماهانه حداقل ۲ سفر به صورت مستمر کشتیهای کانتینربر نسل جدید با بالاترین ظرفیت حمل کانتینری در دریای خزر انواع کالاهای صادراتی ، ترانزیتی و واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی را بین این بنادر جابهجا میکنند .
وی به پهلوگیری نخستین شناور این خط جدید لاینری (منظم) حامل ۱۱۰ تی ای یو کانتینر در بندر کاسپین اشاره کرد و افزود : با بهرهمندی از مزیتهای منطقه آزاد انزلی و مشارکت یک شرکت قزاقی ظرفیت جدید حمل دریایی بین ایران و قزاقستان در بندر کاسپین ایجاد شده و امکان استفاده از مزیتهای قانونی و ظرفیتهای لجستیکی این منطقه برای تجار ۲ کشور فراهم شده است تا با ارزانترین و سریعترین روش حمل ، کالاهای خود را بین بنادر ۲ کشور جابهجا کنند .
وی تصریح کرد : ابتکار منطقه آزاد انزلی در راستای فعال شدن شاخه ایرانی کریدور چین – قزاقستان – ایران (بندر کاسپین) در سال ۹۷ با استفاده از حمل و نقل ترکیبی ، کالاها را از طریق راه آهن چین و قزاقستان به بندر آکتائو و سپس از دریای خزر به ایران وارد کرد و زمینه صادرات محصولات ایرانی نیز از همین مسیر میسر شد و تاکنون از طریق این کریدور بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ تی ای یو کانتینر کالا به بندر کاسپین وارد یا صادر شده است .
دبیر کارگروه اقتصاد دریامحور مناطق آزاد کشور اظهار کرد : راه اندازی این خط کشتیرانی امکان ترانزیت کالا از جنوب آسیا ، هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به قزاقستان را تسهیل میکند و این مسیر تجاری را میتوان به عنوان کریدور شمال - جنوب نوین دانست .
دبیر میز تجارت با اوراسیای منطقه آزاد انزلی ؛ ظرفیت ایجاد شده توسعه شبکه ترانزیت بین المللی در دریای کاسپین را تشریح کرد و گفت : با ایجاد این خط کشتیرانی لاینر ، تجار و بازرگانان می توانند از طریق منطقه آزاد انزلی به بازار دومین کشور بزرگ عضو اتحادیه اوراسیا و نیز یکی از کشورهای برتر عضو سازمان همکاریهای شانگهای دسترسی راحتتر و سریعتری داشته باشند .
عضو کارگروه لجستیک مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد : اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین در سالجاری و احداث اسکله رو - رو در این بندر با استفاده از توسعه دیپلماسی لجستیکی و مزیت های قانونی مناطق آزاد میتواند زیرساخت های نرم افزاری و سخت افرازی اقتصاد بین الملل را در مناطق آزاد مرزی توسعه و ارتقاء دهد تا با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک کشورمان شاهد توسعه زنجیره لجستیک و رشد ترانزیت بین المللی از مسیر جمهوری اسلامی ایران باشیم .
اسکلههای رورو نوعی از اسکله هستند که برای پهلوگیری کشتی های رورو طراحی شده اند و دارای رمپی برای عبور وسایل نقلیه هستند. کشتی های رو - رو وظیفهٔ ترابری و جابهجایی وسایل نقلیهٔ زمینی چرخدار مثل خودروها، ماشینهای سنگین ، تریلر و واگنها را دارد که به داخل کشتی رانده میشوند .