سرمایهگذاری ۱۱ هزار میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی در بنادر

اقدامات بسیار خوبی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی صورت گرفت ؛ ۲۵ سال قبل ۶ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور می شد و تجهیزات پاسخگو نبود اما در دولت سیزدهم به ۲۷ میلیون تن رسیدیم و سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری بخش خصوصی بدون مشکل کار را پیش برد و به رکورد ۸۰ هزار تن روی یک کشتی در طول روز رسیدیم .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه نوسازی و افزایش ناوگان دریایی در بنادر شمال و جنوب کشور در دستور کار قرار دارد ، گفت : با کمبود ۴۰۰۰ دریانورد مواجه هستیم و باید بتوانیم در این زمینه نیاز خود را با تربیت نیروی انسانی متخصص ، برطرف کنیم .
علی اکبر صفایی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی یکی از معاونت های وزارت راه و شهرسازی است که دارای وظایف تعیین شده در حوزه دریایی و بندری است ، اظهار داشت : حیطه وظایف سازمان بنادر از ۲۰۰ مایل دریایی شروع میشود و حوزههای دریانوردی ، حفظ محیط زیست دریایی و امنیت دریایی را در بر میگیرد . در خلیج فارس به جای ۲۰۰ مایل دریایی از خط میانه استفاده می کنیم .
دولت صاحب پرچم ، دولت صاحب ساحل و دولت صاحب بندر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه وظایف این در حوزه دریایی به ۳ ظرفیت مشخص دولت صاحب پرچم ، دولت صاحب ساحل و دولت صاحب بندر ، تقسیم شده است ، توضیح داد : هر کشتی که پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز در می آورد موظف است تمامی قوانین و مقررات ملی و کنوانسیون های بین المللی که این به عضویت آن درآمده است ، رعایت کند . دولت صاحب ساحل دومین مورد و با توجه به اینکه کشور دارای ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است تا خط میانه در خلیج فارس یا ۲۰۰ مایل ساحلی در دریای عمان ، تمامی وظایف از قبیل چراغهای دریایی که بر اساس آن کشتی ها میدانند از چه مسیری عبور کنند که ایمن باشند ، هیدروگرافی دریایی ، لایروبی ، جستوجو و نجات دریایی را شامل میشود .
وی با اشاره به اینکه وظایف دولت صاحب بندر به عنوان سومین ظرفیت مطرح است ، گفت : تمام کشتی هایی که وارد بندر می شوند چه کشتیهای کوچک و چه کشتیهای بزرگ به وسیله راهنماهای سازمان بنادر و دریانوردی و سیستم یدک کشی ایمن به اسکله پهلو داده میشوند و سه مورد اشاره شده (دولت صاحب پرچم ، دولت صاحب ساحل و دولت صاحب بندر) از جمله وظایف سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه دریایی که در حوزه خلیج فارس ، دریایی عمان و دریای خزر ، شکل می گیرد .
معاون وزیر راه با اشاره به اینکه کشور از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است ، خاطرنشان کرد : در این مرز ساحلی دارای ۸۵۴ سازه دریایی هستیم و ۲۳۴ بندر کوچک و بزرگ داریم که ۷ بندر آن خیلی بزرگ هستند و مدیریت تمامی این بنادر بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و بر اساس قراردادهای بلندمدت سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار شده است .
تشریح آخرین وضعیت توسعه سواحل مکران
صفایی در مورد اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه سواحل مکران و نیز برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص این سواحل طی سال جاری ، تشریح کرد : از زمان فعالیت دولت سیزدهم از یک طرف تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری در راستای توسعه اقتصاد دریامحور و نیز توسعه سواحل مکران مدنظر قرار گرفت و مباحث به خوبی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال پیشبرد است و باید برنامهها در نهایت از سوی مجلس و دولت تهیه شود .
وی افزود : یک مسیر بلندمدت تعریف شده و فعالیتهای آغاز شده است و از سوی دریا نمیتوانستیم در راستای توسعه اقتصاد دریامحور منتظر تصویب برنامهها باشیم چرا که عملکرد در حوزه دریا به خوبی نتوانسته توقعات را برآورده سازد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم کار را به خوبی پیش ببریم .
راهبرد ترانزیت و تسهیل تجارت دریایی با همسایگان
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان موظف بود نسبت وظایف خود را در اقتصاد دریامحور تعریف و این وظایف را به پروژه تبدیل کردیم ، اظهار داشت : در راستای تحقق این هدف نیروی انسانی در حوزه دریا به عنوان یک نیروی کار متخصص مطرح است و در بخش دریا اولین موضوعی که مدنظر قرار گرفت راهبرد ترانزیت و تسهیل تجارت دریایی با همسایگان به منظور تحقق سیاستهای دولت سیزدهم و در راستای بهبود وضعیت همکاری و تعامل با کشورهای همسایه بود .
صفایی ادامه داد : کشورهایی که در شمال کشور قرار دارند ، کشورهای حوزه خلیج فارس ، بخشی از کشورهای آسیایی و کشورهای حوزه دریای عمان از جمله کشورهای هدف بودند و خوشخبتانه توفیقات بسیاری حاصل شده است .
توسعه ناوگان حملونقل دریایی در دستورکار سازمان بنادر
وی با اشاره به اینکه دیگر راهبرد سازمان بنادر و دریانوردی در راستای توسعه اقتصاد دریامحور ، توسعه ناوگان حملونقل دریایی بود ، گفت : خوشبختانه در حوزه نیروی دریایی سپاه و ارتش از ظرفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستیم و این مسئله نقطه اقتدار کشور مطرح است تا به صورت ایمن و امن فعالیتهای دریایی را مدنظر قرار دهیم .
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایران کشوری است که بیش از ۹۰ درصد تجارت خود را از مسیر دریایی انجام می دهد ، عنوان کرد : به همین دلیل باید ناوگان دریایی کشور در شمال و جنوب به ویژه در شمال کشور هم نوسازی می شد و هم ظرفیتها افزایش پیدا می کرد . خوشبختانه با توجه به افزایش همکاری تجاری با همسایگان ، افزایش همکاری بخش خصوصی ، بازار روسیه و ... به تدریج جریان کالا در دریای خزر شکل بگیرد و تعداد قابل توجهی کشتی در دریای خزر اضافه شد و این روند چه به صورت ساخت و چه به صورت خرید ادامه دارد و در جنوب کشور نیز شرایط به همین منوال است .
وی با اشاره به اینکه در حوزه تجهیزات بندری و دریایی با عقب افتادگی هایی مواجه بودیم ، تصریح کرد : اقدامات بسیار خوبی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی صورت گرفت ؛ ۲۵ سال قبل ۶ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور می شد و تجهیزات پاسخگو نبود اما در دولت سیزدهم به ۲۷ میلیون تن رسیدیم و سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری بخش خصوصی بدون مشکل کار را پیش برد و به رکورد ۸۰ هزار تن روی یک کشتی در طول روز رسیدیم .
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه راهبرد توسعه کمی و کیفی دریانورد، مدنظر قرار گرفت ، گفت : ما نمیتوانیم حرکت کنیم جز اینکه دریانورد خوب تربیت کنیم و خوشبختانه با حمایت رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی ، معاون اول رییس جمهور و رییس سازمان امور اداری و استخدامی بخش عمده ای از خلاء سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه نیروی انسانی برطرف شد . علاوه بر این در دانشگاه های دریایی کشور شرایطی را فراهم کردیم که جوانان به حوزه دریایی علاقمند شوند و به صورت کمی و کیفی جوانان کشور را در حوزه دریا جذب کنیم اما باید بدانیم در حال حاضر ۴۰۰۰ نفر دریانورد در سطح کشور کم داریم و امیدواریم با تلاش دانشگاهها این کمبود برطرف شود .
راهبردهای سازمان بنادر در حوزه جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی
وی در ادامه به راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت : تا کنون ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی جذب شده است و بیش از همین میزان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در بنادر کشور در دست اجرا داریم .
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی نیز اتفاقات خوبی رخ داده است، عنوان کرد : سرمایه گذاری بخش خصوصی در کنار سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی می تواند شرایط خوبی را برای بنادر رقم بزند و باید بدانیم که تا کنون ۱۸۰ هزار میلیارد ریال پروژه سرمایه گذاری افتتاح شده که خوشبختانه اشتغالزایی مطلوبی را به همراه داشته و بخشی از آن مربوط به سرمایهگذاری بخش خصوصی و بخشی مربوط به سرمایهگذاری سازمان بنادر و دریانوردی بوده است .
وی با اشاره به اینکه همچنین ۴۴۰ هزار میلیارد ریال پروژه های دریایی تعریف شده در حوزه زیربنای اقتصاد دریا تعریف کرده ایم که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در حال سرمایه گذاری است ، گفت : امیدوار هستیم بر اساس پروژه های تعریف شده و رایزنی های صورت گرفته با بخش خصوصی کار را پیش ببریم . پروژه های مذاکره ای صورت گرفته با بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است و امیدوار هستیم با تحقق فعالیت های سرمایه گذاری ، شاهد رونق اقتصادی در کشور ، بهبود وضعیت اشتغالزایی و بهبود وضعیت معیشت مردم باشیم .
حفظ محیط زیست دریایی و توسعه گردشگری دریایی
صفایی با اشاره به اینکه هر گونه توسعه دریایی باید با رعایت و حفظ محیط زیست دریایی صورت گیرد ، خاطرنشان کرد : یکی دیگر از موضوعات راهبری سازمان بنادر و دریانوردی توسعه گردشگری دریایی است و اعتقاد داریم در این حوزه با فرهنگ اسلامی می توانیم شاهد اشتغالزایی و رونق مسافری و گردشگری دریایی باشیم .
ایجاد زون گردشگری دریایی در بندرعباس
وی افزود : قطب گردشگری دریایی کشور در استان هرمزگان بین بندرعباس ، بندر لنگه ، بندر آفتاب و بندر چارک است که به جزایر کیش ، قشم و هرمز وصل می شود و باور کردنی نیست که سالانه در کشور ۲۷ میلیون نفر سفر دریایی صورت می پذیرد و هم اکنون با همکاری وزیر راه و وزیر گردشگری در حال ایجاد زون گردشگری در بندر عباس هستیم .
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه برنامههای خاص خود را در استان مازندران و گیلان داریم ، گفت : قرارداد با سرمایه گذاران منعقد شده است و به صورت عملیاتی در دولت سیزدهم ایجاد چند نقطه مشخص در حوزه گردشگری دریایی در دستورکار قرار دارد .
صفایی با اشاره به اینکه منتظر تصویب برنامهها و رئوس فعالیتها به دلیل زمان بر بودن نماندیم ، گفت : عملا وارد کار شدیم و فعالیت ها را آغاز کردیم که بخشی از آن محقق شده و بخش دیگری تا پایان دولت سیزدهم محقق می شود و زمینه ساز اشتغالزایی برای کشور خواهد بود .
اقتصاد دریامحور نیازمند یک ساختار نهادی است
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دریامحور نیازمند یک ساختار نهادی است ، عنوان کرد : سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه بیشترین ارتباط و تکالیف در طول نوار ساحلی عهده دار هستند اما نیازمند یک ساختار نهادی در حد ریاست معاون اول رییس جمهور ، دبیری وزیر راه و شهرسازی و حضور تمامی دستگاه های مرتبط در حوزه اقتصاد دریامحور هستیم که می تواند عملکرد را بهبود بخشد ، مدیریت یکپاچه ایجاد کند و کارنامه بسیار ارزشمندی در پایان دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد دریامحور به جا بماند .