اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راهآهن سراسری از طریق خط آهن بستان آباد - خاوران

با احداث این پروژه برای یک هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است و میزان صرفه جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی ۱۰۰ میلیون لیتر بوده که تاثیر آن در کاهش آلایندههای هوا ۵ هزار تن در سال برآورد شده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، راهآهن بستان آباد - خاوران به عنوان بخشی از مسیر ریلی میانه - بستان آباد - تبریز در نیمه دوم خرداد ماه افتتاح میشود و به این ترتیب اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راهآهن سراسری محقق خواهد شد .
«سبزترین محور ریلی ایران» ، عنوانی است که برای راهآهن میانه - بستان آباد - تبریز به دلیل مزیتهای زیست محیطی در نظر گرفته شده است .
راهآهن میانه - بستان آباد - تبریز که در ۱۰ قطعه در حال احداث است ، با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر ، کاهش قابل توجه آلودگیهای زیست محیطی را به همراه دارد و در ۱۰ قطعه به منظور اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه ، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد .
اما این مسیر ریلی صرف نظر از محاسن زیست محیطی ، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد .
راهآهن میانه - بستان آباد - تبریز در ابعاد مختلف قتصادی از جمله توسعه اقتصاد گردشگری و ایجاد اشتغال کشور تاثیر گذار است .
با احداث این پروژه برای یک هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است و میزان صرفه جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی ۱۰۰ میلیون لیتر بوده که تاثیر آن در کاهش آلایندههای هوا ۵ هزار تن در سال برآورد شده است .
به گفته حمید علی محمدزاده مجری طرح راهآهن میانه - بستان آباد - تبریز ، درآمد سالانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت ، صرفه جویی در سوخت ، کاهش سوانح و ... بدست میآید .
این ابر پروژه ریلی ۲۰۳ کیلومتر طول دارد که قسمت میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر افتتاح شده و قسمت بستان آباد تا خاوران به طول ۴۴ کیلومتر نیز آماده افتتاح و بهره برداری است .
افتتاح راهآهن دو خطه بستان آباد - خاوران در نیمه اول خردادماه
پروژه دو خطی ریلی بستان آباد - خاوران که قطعه ۴۴ کیلومتری از این مسیر ریلی ۲۰۳ کیلومتری بوده و در خرداد ماه امسال افتتاح میشود دارای ۳ ایستگاه ایمناب ، باسمنج و خاوران است .
دوخطه بودن راهآهن بستان آباد - خاوران یکی از امتیازات این مسیر ریلی است چرا که دوخطه شدن مسیرهای ریلی میزان ظرفیت جذب بار را تا حدود ۹۰ درصد افزایش میدهد .
اعتبار این پروژه ۳۰ هزار میلیارد بوده و ارزش روز آن ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است .
احجام و ابنیه راهآهن بستان آباد - خاوران
حجم خاکریزی راهآهن بستان آباد - خاوران ۷.۷ میلیون متر مکعب و حجم خاکبرداری آن ۴۶.۸ میلیون متر مکعب است .
میزان بالاست این خط ریلی ۱۲۶.۷ هزار متر مکعب و بتن ریزی آن نیز ۳۴۹ هزار متر مرکعب اعلام شده است .
در این پروژه ۶.۱ هزار تن ریل استفاده شده و ۱۶ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر احداث شده است .
راهآهن بستان آباد - خاوران ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و ۱۵۶ متر دارد .
باسمنج ، طولانیترین پل قوسی دو خطه راهآهن ایران
یکی از پلهای مهم این پروژه ریلی پل باسمنج است که با طول یک هزار متر ، طولانیترین پل قوسی دو خطه راهآهن ایران شناخته میشود .
احداث ، طراحی ، تامین مصالح و تجهیزات این پل صد در صد ایرانی است .
در این پروژه ریلی ۸۴.۵ هزار اصله تراورس و ۲۶ عدد سوزن استفاده شده و دارای ۲۲ دستگاه تقاطع و ۲ دستگاه تونل و گالری به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر است .
مساحت زمین ایستگاه راهآهن خاوران ۲۳۰ هزار متر مربع و مساحت کل ساختمانها ۹ هزار متر مربع است .
مساحت ساختمان اصلی نیز ۳.۶ هزار متر مربع اعلام شده است .
کاهش ۴ ساعته زمان سفر ریلی بین تهران - تبریز
راهآهن بستان آباد - خاوران مسافت ریلی میان تهران و تبریز را ۱۱۴ کیلومتر و زمان سفر را ۴ ساعت کاهش میدهد .