در حال بارگذاری ...

۲۰ سال است که اولویت حمل و نقل کشور ، جاده‌ای بوده و نه ریلی

۲۰ سال است که اولویت حمل و نقل کشور ، در عمل ریلی نبوده و بر روی حمل و نقل جاده‌ای تمرکز شده است . اکنون خوشبختانه گفتمان حمل و نقل ریلی در حال فراگیری است ؛ اما باید سرعت بگیرد و بیش از قبل شاهد توسعه حمل و نقل ریلی در کشور باشیم .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، هشتمین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن و هفتمین بزرگداشت روز ایمنی در حمل و نقل ریلی به همراه آیین نکوداشت سردار شهید علیرضا نوری با حضور مدیرعامل راه‌آهن ، در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد .

در این مراسم که شهریار افندی زاده ، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ، خیراله خادمی ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ، اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز حضور داشتند ، سید میعاد صالحی ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن به تشریح برخی اقدامات و دستاوردها و برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت .

صالحی در ابتدای سخنان خود ، با اشاره به ضرورت توسعه صنعت حمل و نقل ریلی در کشور ، تاکید کرد : در ماده ۲۴ برنامه ششم توسعه ، مقام معظم رهبری در بین چهار حوزه حمل و نقل ، بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید فرمودند و ما نیز موظف به اجرای این سیاست راهبردی هستیم . مطابق بند ب ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه ، بایستی سهم بار ریلی به ۳۰ درصد و سهم مسافر به ۲۰ درصد افزایش پیدا می کرد ، اما  این ماده یک بند الف و مقدم نیز دارد که بر اساس آن مقرر شده است یک درصد سهم دولت از فروش نفت ، پس از اینکه سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت برداشته شد ، به صنعت حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا کند .

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد : در ۵ سال برنامه در دولت گذشته ، مجموع پولی که باید به حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا می‌کرد ، حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و بدون در نظر گرفتن نرخ تورم بود که متاسفانه از این میزان ، هیچ مبلغی به حمل و نقل ریلی پرداخت نشد . برای سال ۱۴۰۲ نیز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان میشود که امیدواریم از سوی سازمان برنامه به آن توجه شود .

وی با بیان اینکه برای توسعه حمل و نقل ریلی ، در مرحله نخست می‌بایست مشکلات را بشناسیم و بعد به سراغ سرچشمه‌های آن برویم ، عنوان کرد : مقام معظم رهبری در دیداری که با دانش‌آموزان در ۱۱ آبان ماه سال ۱۴۰۱ داشتند ، سه مزیت رقابتی ایران را منابع انسانی ، منابع زیرزمینی و موقعیت جغرافیایی با تاکید بر خطوط ریلی برشمردند و با صراحت گفتند که این موضوع با حمل و نقل ریلی امکان پذیر می‌شود و با جاده ممکن نیست .

مدیرعامل راه‌آهن در تشریح به مزیت مهم حمل و نقل ریلی در مقایسه با جاده‌ای ، اظهار کرد : به عنوان نمونه به ازای ترانزیت یک تن بار از سرخس به بندر عباس، حدود ۳۰ تا ۵۰ دلار کرایه حمل دریافت می شود که در حمل و نقل ریلی فقط ۷ تا ۱۰ دلار آن هزینه سوخت مصرفی اساس قیمت جهانی است . اما در حمل و نقل جاده‌ای ، به ازای همین میزان حمل بار، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود .

صالحی با اشاره به انتقاد رهبر معظم انقلاب از عملکرد دولت‌های گذشته در بی توجهی به حمل و نقل ریلی ، خاطرنشان کرد : ۲۰ سال است که اولویت حمل و نقل کشور ، در عمل ریلی نبوده و بر روی حمل و نقل جاده‌ای تمرکز شده است . اکنون خوشبختانه گفتمان حمل و نقل ریلی در حال فراگیری است ؛ اما باید سرعت بگیرد و بیش از قبل شاهد توسعه حمل و نقل ریلی در کشور باشیم .

صالحی با ذکر یاد مرحوم مهندس قاسمی ، وزیر فقید راه و شهرسازی اظهار کرد : در دوره مهندس قاسمی فرایند تامین مالی از طریق  تهاتر برای ساخت و تکمیل پروژه های ترانزیتی و راهبردی ریلی پیشنهاد شد که با حمایت های جناب آقای بذرپاش در حال پیگیری به نتیجه رساندن این موضوع جهت تامین اعتبار و منابع مالی پروژه‌های کلیدی هستیم .

مدیرعامل راه‌آهن در ادامه ، با اشاره به عملکرد صنعت حمل و نقل ریلی در تولید واگن داخلی ، تصریح کرد : اکنون بیش از ۳۰ هزار واگن باری در کشور وجود دارد و در سال گذشته ، با تولید ۱۵۹۸ واگن باری ، رکورد تولید را در حوزه ناوگان ریلی باری شکستیم .

صالحی با یادآوری اینکه عمده تولید این واگن‌ها از سوی ۵ شرکت تولید کننده ناوگان و به سفارش سرمایه گذار خصوصی صورت پذیرفته است ، تاکید کرد : یکی از کارهای ما ، پیگیری استفاده از تسهیلات ماده ۱۲ است که بخشی از آن که مدت ها معطل مانده بود ، به امضای وزیر راه و شهرسازی و وزارت نفت رسیده است و در صورت اجرا ، بخشی از مشکلات برطرف خواهند شد . با همکاری شرکت‌های حمل و نقل ریلی ، راه‌آهن توانست در سال گذشته رکورد جا به جایی مسافر را با عبور از ۲۹ میلیون و ۶۶۰ هزار نفر به ثبت برساند و در شاخص حمل ریلی که مجموع بار و مسافر است نیز به رغم وجود همه مشکلات ، به رشد  ۴.۵ درصدی دست پیدا کند .

مدیرعامل راه‌آهن ، همچنین از همکاری نزدیک راه‌آهن با شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و اظهار کرد : حمل و نقل ریلی کشور نیاز به داخلی سازی ۶ هزار قطعه داشته که برای تولید داخل آن‌ها، فراخوان داده‌ایم و تاکنون بیش از ۲ هزار قطعه داخلی سازی شده است .

همچنین با بررسی‌های انجام شده، برای ۱۰ قطعه از این تعداد که دارای ارزش افزوده بالایی هستند از شرکت های دانش بنیان دعوت به عمل می‌آوریم تا این قطعات را تولید کنند و ما نیز از آنان کاملا حمایت خواهیم کرد .

صالحی در این نشست ، خطاب به دانشجویان راه‌آهن تصریح کرد : در راه‌آهن ، فرصت اشتغال و همکاری برای جریان منابع انسانی و جوانان نخبه دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است و امیدواریم که با تلاش و همت این جوانان نخبه ، پرچم ریلی جمهوری اسلامی ایران ، پر اقتدار به اهتزاز درآید .

گفتنی است ؛ پس از این مراسم ، مدیرعامل راه‌آهن به اتفاق هیات همراه ، ضمن افتتاح نمایشگاه حمل و نقل ریلی در دانشگاه علم و صنعت، از دستاوردهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه ، بازدید به عمل آورد .




مطالب مرتبط

شرکت بنا گستر کرانه به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذار ، عملیات انتقال سوخت از مبدأ تا مقصد را عهده‌دار شده و به یاری مسئولین و مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این مهم در اداره کل راه‌آهن قم به انجام رسید .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی حکمی داود طالبی ، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و ...

|

مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .

|

مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

|

نظرات کاربران