در حال بارگذاری ...

توافق ایران و روسیه برای احداث راه‌آهن رشت – آستارا گامی مهم و راهبردی در جهت همکاری‌ های دو کشور

امروز با اراده‌ای که بین مسئولان عالی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه وجود دارد ، این رویداد بزرگ میان دو کشور در حال انجام است و قطعاً نقش و تأثیر بسزایی در تقویت تجارت ، اقتصاد و ترانزیت منطقه خواهد داشت .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس جمهور توافق ایران و روسیه در احداث راه‌آهن رشت - آستارا را گامی مهم و راهبردی در جهت همکاری‌های دو کشور دانست و تاکید کرد : طرح‌های دولت برای ارتقای نقش‌آفرینی ایران در اقتصاد منطقه با جدیت دنبال خواهد شد .

سید ابراهیم رئیسی در مراسم امضای توافقنامه احداث راه‌آهن رشت – آستارا که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برگزار شد ، این توافق را گامی مهم و راهبردی در جهت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه عنوان کرد و گفت : همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف توسعه یافته و این توافق نیز یکی از جلوه‌های مهم ارتقای سطح همکاری‌ها است که امروز میان دو کشور رقم خورد .

رئیس جمهور در توضیح طرح‌های دولت برای ارتقای نقش‌آفرینی ایران در اقتصاد منطقه گفت : تقویت مسیر پاکستان، ایران و ترکیه، مسیر ریلی شلمچه – بصره و همچنین راه‌آهن چابهار – زاهدان و اتصال دریای عمان و خلیج فارس به اروپا و نیز تکمیل کریدور شمال - جنوب از جمله بسته‌های تعریف شده برای تقویت جایگاه ترانزیتی ایران است که با جدیت پیگیری خواهد شد .

رئیسی با بیان اینکه امضای این توافقنامه محدود به همکاری ایران و روسیه نیست و کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال – جنوب قرار دارند ، از آن بهره‌مند خواهند شد ، اظهار کرد : کریدور شمال – جنوب نه تنها برای ایران و روسیه، بلکه برای همه کشورهایی که در مسیر آن قرار دارند، فواید فراوانی خواهد داشت . این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا را بهم متصل کرده و جلوه‌ای از همکاری و همگرایی تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری‌ها بیش از پیش توسعه خواهد یافت .

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مذاکرات اولیه این توافق مربوط به دو دهه پیش است که باید در زمان خود اجرا می‌شد، اما به دلایلی به تعویق افتاد ، اظهار کرد : امروز با اراده‌ای که بین مسئولان عالی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه وجود دارد ، این رویداد بزرگ میان دو کشور در حال انجام است و قطعاً نقش و تأثیر بسزایی در تقویت تجارت ، اقتصاد و ترانزیت منطقه خواهد داشت .

رئیسی فعال کردن ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران از مسیر سیاست تقویت همسایگی با هدف تثبیت جایگاه شایسته ایران در نظام بین‌الملل را وظیفه ملی ، تاریخی و الهی دولت مردمی عنوان کرد و افزود : روسیه و همه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند به‌خوبی می‌دانند که مسیر ایران ، ارزان‌ترین ، باصرفه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای فعالیت‌های تجاری ، اقتصادی و ترانزیتی در منطقه است .

رئیس جمهور با بیان اینکه جایگاه و موقعیت ممتاز ایران در منطقه به نحوی است که می‌تواند ظرفیت‌های شرق آسیا را به اروپا متصل کند و امروز امضای توافق نشان می‌دهد که مسیر شمال – جنوب مورد توجه شایسته قرار گرفته است ، تصریح کرد : با جدیتی که همکاران بنده در دولت خواهند داشت احداث این مسیر ریلی سریعاً آغاز و همه کشورهای منطقه از منافع آن بهره‌مند خواهند شد .

رئیسی با قدردانی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای احیای ظرفیت‌های اقتصادی و ترانزیتی منطقه افزود : این توافق حتماً در جهت توسعه بیشتر روابط میان دو کشور و کشورهای منطقه مؤثر خواهد بود و گام بعدی که در اورآسیا و به زودی رقم خواهد خورد ، حذف تعرفه میان ۶ کشور است که اقدام مهمی بین ایران ، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا محسوب می‌شود .

رئیس جمهور در تشریح وضعیت کریدور شمال - جنوب ، گفت : در این کریدور ریلی ۳ بخش مورد توجه است ، بخش نخست بخش شرقی این مسیر شامل روسیه ، قزاقستان ، ترکمنستان و ایران است که با تلاش‌هایی که انجام شده ، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است . بخش مرکزی نیز شامل دریای خزر است که باید در جهت تقویت بنادر و ناوگان دریایی در آن اقدامات جدی صورت گیرد و نقصان بخش غربی این مسیر بین رشت و آستارا نیز با این توافق برطرف می‌شود و کریدور شمال – جنوب می‌تواند به صورت همه‌جانبه مورد استفاده قرار گیرد .

رئیسی در ادامه در توضیح برخی از طرح‌های دولت برای ارتقای نقش‌آفرینی ایران در اقتصاد منطقه گفت : تقویت مسیر پاکستان ، ایران و ترکیه ، مسیر ریلی شلمچه – بصره و همچنین راه‌آهن چابهار – زاهدان و اتصال دریای عمان و خلیج فارس به اروپا از جمله مسیرها و بسته‌های تعریف شده برای تقویت جایگاه ترانزیتی جمهوری اسلامی است که با قوت و جدیت پیگیری خواهد شد .

رئیس جمهور ضمن ابراز امیدواری نسبت به احیای سهم و جایگاه ایران در منطقه و روابط اقتصادی دو جانبه و چندجانبه در نظام بین‌الملل با اجرای این طرح‌ها تأکید کرد : جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ظرفیت‌های اقتصادی بالایی برای همکاری دارند و اراده دو کشور بر همکاری و تبادل این ظرفیت‌هاست و امیدواریم با همکاری‌ها و پیگیری‌هایی که از سوی مسئولان عالی دو کشور وجود دارد ، این توافقنامه هر چه زودتر به اجرا و بهره‌برداری برسد .




مطالب مرتبط

در مجموع ۵۲ پروژه با اعتبار بالغ بر ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در استان سمنان آماده بهره‌برداری و یا در حال انجام عملیات اجرایی است .

|

در این مدت بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مسافران نوروزی از شبکه حمل و نقل جاده‌ای ،‌ حدود ۱.۵ میلیون نفر از شبکه ریلی و بیش از ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر از شبکه حمل و نقل هوایی و فرودگاهی در سفر هوایی داخلی و خارجی در ۲۵ هزار پرواز جا به جا شده اند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، ایران و ترکیه با هدف افزایش سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی و موضوعات منطقه‌ای به ویژه وضعیت غزه ۱۰ سند همکاری امضا کردند ...

|

در این مرحله از تخصیص اعتبار ، طرح‌های مختلف بخش حمل و نقل اعم از آزادراهی ، بزرگراهی ، ریلی و بهسازی راه‌های اصلی و فرعی تأمین مالی شده‌اند .

|

هنوز بخشی از اعتبارات مصوب شده در خصوص پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان - قزوین در سفر رئیس جمهور به زنجان تبدیل به نقدینگی نشده است .

|

نظرات کاربران