در حال بارگذاری ...
  • آمادگی ایران برای تجهیز کشتی­ های تجاری به سیستم پردازش آب­ توازن کشتی­ ها

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست مشورتی راهکارهای تجاری سازی سیستم پردازش آب­ توازن کشتی ­ها ، برای استفاده بر روی شناورهای ناوگان دریایی کشور و به منظور پیشگیری از آلودگی دریا با حضور مجید علی­ نازی ، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد .

    به دنبال الزام ­آور شدن به کارگیری سیستم پردازش آب توازن (Ballast Water Treatment System) در کشتی­ ها ، برای جلوگیری از انتقال گونه های غیربومی آبزی تا سال ۲۰۲۴ ، سیستم ایرانی پردازش آب توازن کشتی ­ها که توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی طراحی و به تایید سازمان بین المللی دریانوردی رسیده است .

    به دنبال تولید و دریافت تاییدیه نهایی سیستم پردازش آب توازن کشتی­ ها توسط سازمان بین­المللی دریانوردی (IMO) نشست مشترکی با حضور نمایندگان شرکت های کشتیرانی ، دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی ، موسسات رده بندی کشتی ها ، اتحادیه مالکان کشتی های ایرانی ، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ، انجمن دریانوردان تجاری و معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ، در زمینه ارائه راهکارهای تجاری سازی ، برگزار شد .

    در این نشست ، عضو هیات عامل ومعاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از تلاش­ های شرکت دانش بنیان ایرانی برای تولید سیستم پردازش آب توازن کشتی ها و دریافت تائیدیه نهایی از سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) تقدیر و تاکید کرد : نصب و استفاده از این سیستم پردازش آب توازن کشتی­ ها توسط شرکت های کشتیرانی و ارگان های مرتبط با صنعت دریانوردی ، فرصتی برای تسهیل در فعالیت ناوگان دریایی کشور خواهد بود .

    مجید علی نازی اظهار داشت : دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی نیز می تواند نقش مهمی در ایجاد همکاری و تعامل بین صنعت دریایی و شرکت های دانش بنیان برای تولید تجاری تجهیزات دانش بنیان داشته باشد .

    شایان ذکر است ، تولید سیستم پردازش آب توازن از پیچیدگی های خاص فنی برخوردار است و تاکنون فقط ۶۵ کشور موفق به اخذ تائیدیه نهایی از سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) شده اند . این شرکت دانش ‌بنیان موفق به اخذ تائیدیه نهایی سیستم پردازش رادکلین (RADClean) از کمیته حفظ محیط زیست دریایی (MEPC) سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در آذرماه سال­جاری شده است و آماده تولید تجاری و نصب روی کشتی‌های تجاری اعم از ایرانی و غیرایرانی است .




    مطالب مرتبط

    برای تصمیم‌گیری اولیه در خصوص بازنگری علمی و عملیاتی دستورالعمل‌های کالاهای خطرناک ، تولید محتوای بسیار خوبی از منابع جهانی و بین‌المللی صورت گرفت .

    |

    این سیستم پردازش ، تاییدیه اولیه را سال گذشته از سازمان بین‌المللی دریانوردی دریافت کرد و در حال حاضر تاییدیه نهایی را از کارگروه تخصصی GESAMP وابسته به کمیته MEPC دریافت کرده است و پس از قرار گرفتن در دستورکار اجلاس ۷۹ کمیته حفظ محیط زیست دریایی (آذرماه سال جاری) ، آماده تولید ...

    |

    به واسطه اقدامات انجام شده در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، در راستای انجام تعهدات جمهوری اسلامی نسبت به کنوانسیون‌های بین المللی دریایی ، پروژه تأسیسات و تجهیزات دریافت و بازیافت ضایعات شناورها در این بندر به بهره‌برداری رسیده است .

    |

    نتیجه این اقدام دولت پاناما در خصوص سلب حق استفاده کشتی‌های ایرانی از پرچم پاناما ، با اصول آزادی تجارت بین‌الملل و با روح حاکم بر کلیه قراردادهای بین‌المللی دریایی که به تشویق دولت‌ها به همکاری باهم تاکید می کند ، کاملاً مغایرت دارد .

    |

    کشتی های تحت پرچم ایران از استانداردهای بسیارخوب و مطابق قوانین ملی و کنوانسیون های بین المللی دریایی برخوردار هستند که نتایج کنترل و بازرسی های صورت گرفته در تفاهم نامه های کنترل و بازرسی دنیا موید این امر می باشد .

    |

    نظرات کاربران