در حال بارگذاری ...
  • تاکید بر نقش کلیدی ترانزیت از ایران در زنجیره تأمین منطقه‌ای و جهانی

    سازمان همکاری شانگهای یک سازمان اوراسیایی میان دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی ، اقتصادی و سیاسی در سال ۲۰۰۱ میلادی بنیان‌گذری شده و اعضای آن علاوه بر کشورمان ، که ۱۷ سپتامبر سال جاری میلادی رسماً به آن پیوست ، کشورهای روسیه ، چین ، هند ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، ازبکستان ، پاکستان بوده و شرکای گفت و گوی آن ، کشورهای آذربایجان، ارمنستان ، ترکیه ، کامبوج ، نپال و سریلانکا هستند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات ترانزیتی ایران و طرح تحول زیرساخت‌ها ، تسهیلات ، فرآیندها و مدیریت حمل و نقل کشور ، کاهش عوامل کلیدی زمان - هزینه - مسافت در حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت و هوشمندسازی و دیجیتالیزاسیون را به عنوان راهبرد اساسی این طرح تحولی دانست .

    پیرو دعوت رسمی وزارت توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در کنفرانس بین‌المللی شاهراه حمل و نقل سازمان همکاری شانگهای که بصورت مجازی به میزبانی جمهوری آذربایجان با حضور کشورهای عضو این سازمان و شرکای آن و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ، روز جمعه دوم دی‌ماه سال‌جاری مطابق با ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ در باکو برگزار شد ، بصورت مجازی شرکت و ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت و اقدامات کشور در توسعه ترانزیت ، بر موضع مشارکت جویانه و فعالانه کشور در توسعه ترانزیت در چارچوب اقدامات سازمان همکاری شانگهای و نقش کلیدی ترانزیت از ایران در زنجیره تأمین منطقه‌ای و جهانی تأکید کرد .

    افندی‌زاده در این کنفرانس بین‌المللی که با عنوان «شاهراه حمل و نقل اعضای سازمان همکاری شانگهای ؛ کریدورهای شمالی - جنوبی و شرقی - غربی مبنای توسعه متقابل و مشترک» با شرکت نمایندگان ارشد کشورهای آذربایجان ، روسیه ، چین ، ترکیه ، ازبکستان ، قزاقستان ، تاجیکستان ، بلاروس و پاکستان و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی : سازمان ملل متحد( اسکاپ) ، کریدور اروپا - قفقاز - آسیا (تراسیکا) ، سازمان همکاری اقتصادی(اکو) ، سازمان همکاری کشورهای دریای سیاه (بیسک) و سازمان کشورهای ترک ، به میزبانی باکو برگزار شد ، در سخنرانی خود ضمن اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه ترانزیتی ایجاد شده در سازمان  همکاری شانگهای به واسطه الحاق رسمی جمهوری اسلامی ایران به این سازمان در ماه‌های اخیر ، بر ضرورت تعریف و اجرای برنامه‌ها و اقدامات مشترک اعضاء در چارچوب تقویت کریدورهای شمالی - جنوبی و شرقی - غربی بر مبنای توسعه متقابل و مشترک که شعار این کنفرانس است ، تأکید کرد .

    وی با مروری بر ظرفیت‌ها و امکانات ترانزیتی کشور و طرح تحول زیرساخت‌ها ، تسهیلات ، فرآیندها و مدیریت حمل و نقل کشور ، کاهش عوامل کلیدی زمان - هزینه - مسافت در حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت و هوشمندسازی و دیجیتالیزاسیون را به عنوان راهبرد اساسی این طرح تحولی دانست .

    افندی‌زاده اقدامات و رویکردهای اولویت دار در همکاری کشورمان با سازمان همکاری شانگهای را  شامل سرمایه‌گذاری کشورهای عضو در زیرساخت‌ها و تسهیلات حمل و نقل و لجستیکی کشور ، جذاب سازی و هدفمندکردن تعرفه‌های حمل و نقلی در کریدورهای عبوری از ایران با مشارکت سایر کشورهای عضو این کریدورها ، برنامه‌ریزی و اجرای حمل و نقل ترکیبی از ایران بر پایه تعریف منافع مشترک و توسعه متقابل کلیه بازیگران عرصه حمل و نقل کشورهای عضو و همچنین مبادله فناوری‌های نوین در راستای بالنده شدن کریدورهای عبوری از ایران با تأکید بر گسترش استفاده از کنوانسیون‌های TIR و CMR الکترونیکی اعلام کرد .

    معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ، با یادآوری موقعیت جغرافیایی کشورمان به عنوان محل تلاقی کریدورهای شمالی - جنوبی و شرقی - غربی به ویژه کریدورهای شمال - جنوب ، چین - آسیای مرکزی - غرب آسیا در چارچوب طرح کمربند و راه چین ، چابهار ، تراسیکا ، عشق آباد ، خلیج فارس - دریای سیاه و کریدورهای سازمان اکو ، گفت : رویکرد جمهوری اسلامی ایران ، به کارگیری این ظرفیت‌ها در سازمان همکاری شانگهای ، همچنین نقش آفرینی آن‌ها به عنوان مکمل کریدورهای دیگر در منطقه ، بر مبنای توسعه متقابل و مشترک اعضا است که در این راستا ، برگزاری اولین نشست وزرای حمل و نقل ایران و کشورهای آسیای میانه به علاوه روسیه وآذربایجان به ابتکار ایران در مهرماه سال‌جاری در تهران به عنوان یکی از اقدامات فوری در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از نشست بیست و دوم سران شانگهای در سمرقند و عضویت ایران و هدف گذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا فی مابین این کشورها و تدوین برنامه عمل کوتاه مدت ، مصداق بارز رویکرد مشارکت جویانه و فعالانه ایران در زمینه ترانزیت است .

    وی در ادامه افزود : توافق کلیدی مقامات عالی رتبه ایران ، روسیه ، آذربایجان موسوم به بیانیه باکو در شهریورماه سال جاری در خصوص رونق بخشی به کریدور شمال - جنوب و ظرفیت سازی و تحقق حجم ترانزیت سالانه ۱۵ میلیون تن کالا تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی از این کریدور ، از جمله ظرفیت‌هایی است که در سازمان همکاری شانگهای ، با توجه به عضویت ایران و روسیه در این سازمان و آذربایجان به عنون شریک گفت و گوی آن ، قابل استفاده است .

    شایان ذکر است ، سازمان همکاری شانگهای یک سازمان اوراسیایی میان دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی ، اقتصادی و سیاسی در سال ۲۰۰۱ میلادی بنیان‌گذری شده و اعضای آن علاوه بر کشورمان ، که ۱۷ سپتامبر سال جاری میلادی رسماً به آن پیوست ، کشورهای روسیه ، چین ، هند ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، ازبکستان ، پاکستان بوده و شرکای گفت و گوی آن ، کشورهای آذربایجان ، ارمنستان ، ترکیه ، کامبوج ، نپال و سریلانکا هستند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان با بیان حساسیت بخش حمل و نقل گفت : شرکت های حمل و نقل کالا و مسافر جزو سرمایه های ملی ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت : کارگروه ویژه ؛ اقدامات لازم برای کنترل ناوگان در ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ همزمان با بازدید معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پایانه مرزی سرو ، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ...

    |

    با توجه به سرمایه گذاری انجام شده در پایانه ها و طرح های توسعه بر اساس طرح های جامع پایانه های مرزی می بایست برنامه ریزی لازم جهت تردد روان و کاهش استهلاک امکانات ، تجهیزات و ابنیه ناشی از توقف های بی مورد و اقدامات موازی در دستور کار جدی نشست های دستگاه های مستقر در پایانه مرزی ...

    |

    براساس دستورالعمل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حال حاضر صدور کارت هوشمند رانندگان و ناوگان صرفا از طریق سامانه mojavez.ir و تمدید کارت هوشمند رانندگان از طریق smartcard.rmto.ir صورت می گیرد .

    |

    نظرات کاربران