در حال بارگذاری ...

راهبرد اقتصاد دریاپایه به یک نهاد فرابخشی و فرادستگاهی نیاز دارد

طبق آمار ، سهم ایران از اقتصاد دریا کمی بیشتر از ۲ درصد است که نشان می‌دهد ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت فزاینده به درستی بهره ببریم .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی ، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی ، به بررسی راهبرد استفاده از ظرفیت‌های دریایی و حرکت به سمت اقتصاد آبی و توسعه دریا‌محور ، پرداخت .

حسن بیک‌محمدلو با بیان اینکه ۶ اَبَر روند جهانی باعث توجه ویژه جهان نسبت به دریا و ظرفیت‌های دریایی شده است ، تاکید کرد : اَبَر روندهایی مثل پیشرفت فناوری ، افزایش مصرف ، موضوعات ژئوپلیتیک ، کاهش منابع خشکی ، مسائل رشد جمعیت و تغییرات اقلیمی مهم‌ترین عوامل حرکت کشورها به سمت استفاده از دریا محسوب می‌شود .

وی با بیان اینکه طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ ، استفاده از ظرفیت‌ها و منابع دریایی در بیشتر کشورهای پیشرفته صاحب دریا ، ۷ برابر شده است ، اظهار داشت : طبق آمار ، سهم ایران از اقتصاد دریا کمی بیشتر از ۲ درصد است که نشان می‌دهد ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت فزاینده به درستی بهره ببریم .

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر برنامه‌ریزی و مدیریت اقتصاد دریامحور در برنامه‌های کلان اقتصادی کشور در ادوار مختلف ، خاطرنشان کرد : مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین در بند ۱۱ سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم ، بر بهره‌مندی کامل از همه ظرفیت‌های دریایی و اقتصاد مبتنی بر دریا و توسعه پایدار بر اساس اقتصاد آبی تاکیدات موکد داشته‌اند .

بیک محمدلو با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه برخی از موضوعات و پیشران‌های کلیدی درج شده است که یکی از آنها اقتصاد دریا‌محور است ، گفت : محور بودن دریا در اقتصاد به معنی تغییر نگاه در برنامه‌ریزی ‌اقتصادی کشور و جبران غفلت تاریخی در استقرار صنایع مختلف در پسکرانه دریا است .

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت و منابع با بیان اینکه اجرای بی‌کم‌وکاست راهبرد اقتصاد دریاپایه به یک نهاد فرابخشی و فرادستگاهی نیاز دارد ؛ چرا که موضوع اقتصاد دریایی با مشارکت همه بخش‌های ذیربط معنا پیدا می‌کند و منحصر در یک سازمان یا یک وزارتخانه نیست .

بیک‌محمدلو در خصوص اقدمات دولت سیزدهم در خصوص اجرایی سازی راهبرد اقتصاد دریامحور ، اظهار داشت : هم‌اکنون در رویکرد حمل‌ونقلی کشور ، مفهوم لجستیک ، بروز و ظهور جدی‌تری پیدا کرده است و بندر به عنوان قطب اصلی در کنار سایر پشیبان‌ها قرار دارد . نگاه ما به دریا به عنوان عنصر راهبردی برای تبدیل شدن به قدرت باید تغییر کند. در این فرایند ، به جز تغییر نگاه به تعاملات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه، نباید از مشارکت مردم ساحل‌نشین در پیشبرد طرح‌های اقتصادی و پروژه‌های توسعه‌ای غافل شویم .




مطالب مرتبط

بندر شهید رجایی بزرگترین به عنوان بزرگترین بندر تجاری و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است .

|

اقتصاد ایران ظرفیت‌‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد و فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی و مردم ، عوامل اصلی تحقق این ظرفیت‌ها هستند و اقتصاد کشور اگر قصد دارد در مسیر رشد گام بردارد باید در حوزه واگذاری امور به بخش خصوصی بازنگری ویژه داشته باشد .

|

عملیات حفاری در محورهای اصلی و تثبیت بستر آن با مصالح از جمله اقدامات مهم در مراحل اجرایی این پروژه است .

|

اقتصاد ایران باید به سمت اقتصاد دریامحور سوق یابد و بتوانیم فعالیت‌های تجاری کشور را از مسیر دریا و با استفاده از ظرفیت‌های دریایی و بندری انجام دهیم .

|

با توجه به موقعیت استراتژیک کشور ایران و دارا بودن ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور باید از فرصت دریا و سهم ۹۰ درصدی حمل و نقل دریایی در مبادلات تجاری جهان بعنوان یک نعمت و موهبت الهی به خوبی بهره برداری کنیم و نسبت به فعال سازی صنایع در بخش انرژی ، شیلاتی ، ...

|

نظرات کاربران