در حال بارگذاری ...
  • راهبرد اقتصاد دریاپایه به یک نهاد فرابخشی و فرادستگاهی نیاز دارد

    طبق آمار ، سهم ایران از اقتصاد دریا کمی بیشتر از ۲ درصد است که نشان می‌دهد ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت فزاینده به درستی بهره ببریم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی ، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی ، به بررسی راهبرد استفاده از ظرفیت‌های دریایی و حرکت به سمت اقتصاد آبی و توسعه دریا‌محور ، پرداخت .

    حسن بیک‌محمدلو با بیان اینکه ۶ اَبَر روند جهانی باعث توجه ویژه جهان نسبت به دریا و ظرفیت‌های دریایی شده است ، تاکید کرد : اَبَر روندهایی مثل پیشرفت فناوری ، افزایش مصرف ، موضوعات ژئوپلیتیک ، کاهش منابع خشکی ، مسائل رشد جمعیت و تغییرات اقلیمی مهم‌ترین عوامل حرکت کشورها به سمت استفاده از دریا محسوب می‌شود .

    وی با بیان اینکه طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ ، استفاده از ظرفیت‌ها و منابع دریایی در بیشتر کشورهای پیشرفته صاحب دریا ، ۷ برابر شده است ، اظهار داشت : طبق آمار ، سهم ایران از اقتصاد دریا کمی بیشتر از ۲ درصد است که نشان می‌دهد ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت فزاینده به درستی بهره ببریم .

    عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر برنامه‌ریزی و مدیریت اقتصاد دریامحور در برنامه‌های کلان اقتصادی کشور در ادوار مختلف ، خاطرنشان کرد : مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین در بند ۱۱ سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم ، بر بهره‌مندی کامل از همه ظرفیت‌های دریایی و اقتصاد مبتنی بر دریا و توسعه پایدار بر اساس اقتصاد آبی تاکیدات موکد داشته‌اند .

    بیک محمدلو با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه برخی از موضوعات و پیشران‌های کلیدی درج شده است که یکی از آنها اقتصاد دریا‌محور است ، گفت : محور بودن دریا در اقتصاد به معنی تغییر نگاه در برنامه‌ریزی ‌اقتصادی کشور و جبران غفلت تاریخی در استقرار صنایع مختلف در پسکرانه دریا است .

    معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت و منابع با بیان اینکه اجرای بی‌کم‌وکاست راهبرد اقتصاد دریاپایه به یک نهاد فرابخشی و فرادستگاهی نیاز دارد ؛ چرا که موضوع اقتصاد دریایی با مشارکت همه بخش‌های ذیربط معنا پیدا می‌کند و منحصر در یک سازمان یا یک وزارتخانه نیست .

    بیک‌محمدلو در خصوص اقدمات دولت سیزدهم در خصوص اجرایی سازی راهبرد اقتصاد دریامحور ، اظهار داشت : هم‌اکنون در رویکرد حمل‌ونقلی کشور ، مفهوم لجستیک ، بروز و ظهور جدی‌تری پیدا کرده است و بندر به عنوان قطب اصلی در کنار سایر پشیبان‌ها قرار دارد . نگاه ما به دریا به عنوان عنصر راهبردی برای تبدیل شدن به قدرت باید تغییر کند. در این فرایند ، به جز تغییر نگاه به تعاملات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه، نباید از مشارکت مردم ساحل‌نشین در پیشبرد طرح‌های اقتصادی و پروژه‌های توسعه‌ای غافل شویم .




    مطالب مرتبط

    توسعه و نگهداری زیرساخت‌های بندری و همچنین تسهیل جریان حمل و انتقال کالا به مراکز مصرف اهمیت بسیار بالایی دارد ؛ لذا توجه به موضوع اقتصاد دریامحور جزو اولویت‌های دولت در برنامه توسعه‌ آتی خواهد بود .

    |

    یکی از بحث‌های جدی این است که استراتژی مطرح شده را در قانون برنامه به عنوان قانون مادر و میان برد آورده تا ضمن روشن شدن تکلیف دستگاه‌های اجرایی در چارچوب این برنامه ، وظایف ارگان‌ها نیز در زمینه ایجاد ظرفیت‌های پایه مشخص شده باشد .

    |

    حمل و نقل دریایی ، بهترین مد حمل و نقلی در دنیا به شمار می رود و اشتغال زایی فراوانی به دنبال دارد ، بنابراین باید مسائل و مشکلات دریایی و بندری کشور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی احصاء و توسط دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه گنجانده شود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، استاندار مازندران تاکید کرد : با فعال شدن کریدور شمال - جنوب ، ارزش واقعی استان پهناور مازندران و دیگر استان های شمالی بیش از ...

    |

    ظرفیت های دریایی و بندری کشور یک منبع ثروت برای اقتصاد ایران است و باید از ظرفیت حمل و نقل دریایی و ترازنزیتی کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم و از حضور خود در کریدور شمال جنوب و شرق غرب بهره مند شویم .

    |

    نظرات کاربران