در حال بارگذاری ...
  • تهیه طرح ارتقا سهم کشور در اقتصاد دریامحور در دستور کار ارکان معاونت اول رییس جمهور

    قرار گرفتن ایران در جایگاه اصلی اقتصاد دریامحور نیازمند طرح کلان و کاربردی است . توسعه تجارت خارجی کشور با ایجاد زنجیرهای از پروژه‌های زیرساختی اولویت‌دار که دربرگیرنده سواحل شرق تا غرب کشور خواهند بود به تحقق اقتصاد دریامحور منجر می‌گردد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مشاور معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت تحقق اقتصاد دریامحور در دولت سیزدهم گفت : تهیه طرح ارتقا سهم کشور در اقتصاد دریامحور در دستور کار ارکان معاونت اول رییس جمهور است .

    محمد امینی رعایا با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت : سواحل و بنادر خوزستان نقش سرنوشت‌سازی در اقتصاد دریامحور دارد که باید به صورت کارشناسی به ظرفیت‌های کاربردی این استان توجه شود .

    وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین پیگیری های جدی معاون اول رئیس جمهور برای ارتقاء سهم جمهوری اسلامی در اقتصاد دریامحور افزود : قرار گرفتن ایران در جایگاه اصلی اقتصاد دریامحور نیازمند طرح کلان و کاربردی است . توسعه تجارت خارجی کشور با ایجاد زنجیرهای از پروژه‌های زیرساختی اولویت‌دار که دربرگیرنده سواحل شرق تا غرب کشور خواهند بود به تحقق اقتصاد دریامحور منجر می‌گردد .

    امینی رعایا اضافه کرد : تدوین این طرح با محوریت ارکان معاونت اول رئیس جمهوری در دست تهیه است که پیش از هرچیز باید نیازسنجی ها و ظرفیت های لازم به خوبی شناسایی و در کنار یکدیگر قرار گیرند . به همین منظور ، معاون اول رئیس جمهوری شورای توسعه سواحل مُکران را تشکیل داده و متولی آن نیز مشخص شده است .

    وی بیان داشت : همچنین در راستایی تعیین متولی دیگر مناطق ساحلی کشور با هدف نهایی شدن طرح کلان اقتصاد دریامحور ، باید ظرفیت ها و نیازهای موجود در استانهای هرمزگان ، بوشهر و خوزستان نیز شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد . سفر امروز به استان خوزستان در همین راستا انجام شده تا با تعامل و همفکری که صورت می گیرد ، برنامه‌ریزی های لازم در حوزه تدوین این طرح انجام شود .

    مشاور معاون اول رئیس جمهور افزود : قطعا در راستای اجرایی شدن این چشم انداز (اقتصاد دریامحور) باید پروژه‌های کاربردی و زیرساختی اولویت‌دار متعددی در استان‌های ساحلی از جمله خوزستان اجرا شود .

    وی با اشاره به اینکه دولت در حوزه منابع مالی با محدودیت هایی روبرو است گفت : این در حالی است که بدون تکیه به منابع دولتی، ظرفیت های قانونی متعددی برای اجرا و بهره برداری از این پروژه ها وجود دارد .

    امینی رعایا محدوده زمانی اجرای این پروژه ها را ۲ تا سه سال عنوان کرد و گفت : باید توجه داشت که ارکان اجرایی معاونت اول رئیس جمهوری از ظرفیت تسهیل گری و رفع موانع احتمالی در پیشرفت پروژه های اولویت دار در حوزه تحقق اقتصاد دریامحور را برخوردار است .

    گفتنی است ، امینی رعایا مشاور معاون اول رئیس جمهور بازدید از بنادر هندیجان ، سواحل ماهشهر و همچنین بخش‌هایی از بنادر تابعه استان خوزستان را در دستور کار خود دارد .




    مطالب مرتبط

    توسعه و نگهداری زیرساخت‌های بندری و همچنین تسهیل جریان حمل و انتقال کالا به مراکز مصرف اهمیت بسیار بالایی دارد ؛ لذا توجه به موضوع اقتصاد دریامحور جزو اولویت‌های دولت در برنامه توسعه‌ آتی خواهد بود .

    |

    پایانه اختصاصی تخلیه و بارگیری کالای کانتینری با برخورداری از چهار دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری کرین) ، تجهیزات و اداوت تخلیه و بارگیری محوطه‌ای ، انبار نگهداری کانتینری (CFS)، محوطه اختصاصی نگهداری و انبارش کالا با ظرفیت ۶۰۰ هزار TEU در سال نقش مهمی در صادرات و واردات ...

    |

    با توجه به اینکه ۴۵ درصد شناورهای ورودی به این بندر تانکرهای سوخت و شناورهای حامل کالاهای خطرناک و نفتی هستند ، تأمین تجهیزات و زیرساخت‌های به‌روز برای ارتقاء شاخص‌های ایمنی ویژه مجتمع بندری امام خمینی(ره) در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ سرپرست معاونت فنی و زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل کشور در رأس هیأتی مرکب از مدیرکل حوزه راه و شهرسازی این سازمان و رئیس ...

    |

    با توجه به تحولات منطقه‌ای ، هر چند در حال حاضر انجام توسعه فیزیکی در بندر امام خمینی(ره) یک ضرورت ملی برای ارتقای ظرفیت به نظر می‌رسد ، ولی علاوه بر این موضوع، لزوم افزایش توان در این مجتمع بندری از طریق افزایش بهره‌وری در فعالیت‌ها نیز می‌بایست به صورت موازی پیگیری و انجام ...

    |

    نظرات کاربران