در حال بارگذاری ...
  • تمامی دستگاه‌ها باید نسبت به توسعه دریا محور کشور مکلف شوند

    اروپایی‌ها و کشورهای توسعه یافته به خوبی توانسته‌اند از مزیت دریا استفاده کنند و متولیان امر در کشور ما نیز باید نگاه خود در بخش حمل و نقل دریایی را تغییر دهند و دولت با اهتمام ویژه فعالیت‌ها را پیش ببرد تا شاهد پویایی اقتصاد و حمل و نقل دریایی باشیم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران با تاکید بر اینکه باید بسترهای لازم برای توسعه دریا در کشور فراهم شود ، گفت : در عین حال تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌ها به ویژه در حوزه دریایی و بندری باید نسبت به توسعه دریامحور ، مکلف شوند .

    حرمت الله رفیعی با اشاره به اینکه در شمال و جنوب کشور دسترسی های دریایی بسیار خوبی با کشورهای منطقه و آب‌های گرم و آزاد دنیا داریم ، اظهار داشت : خوشبختانه از مسیر دریای خزر به چندین کشور متصل می‌شویم و می‌توانیم از این طریق مسائل ترانزیتی و صادراتی خود را به اروپا دنبال کنیم ، همچنین در جنوب ایران به آب‌های آزاد و گرم بسیار متصل هستیم و می‌توانیم به کشورهای مختلف دنیا ترانزیت و صادرات داشته باشیم .

    وی با تاکید بر اینکه باید بستر لازم برای توسعه دریایی کشور فراهم شود ، عنوان کرد : باید بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب بر پایه اقتصاد دریامحور ، شرایط را به گونه‌ای تغییر دهیم که از ظرفیت‌های اقتصادی کشور به بهترین شکل استفاده شود .

    این عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل‌ و نقل و لجستیک ایران با اشاره به اینکه باید تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف نسبت به توسعه دریا محور کشور مکلف شوند ، گفت : همچنین باید بتوانیم از فرصت‌های اقتصادی متنوعی که دریا در اختیار کشور قرار می‌دهد اعم از ترانزیت ، صادرات کالا ، گردشگری و مسافری دریایی و ... به نحو مطلوب بهره‌مند شویم .

    به گفته رفیعی ؛ اروپایی‌ها و کشورهای توسعه یافته به خوبی توانسته‌اند از مزیت دریا استفاده کنند و متولیان امر در کشور ما نیز باید نگاه خود در بخش حمل و نقل دریایی را تغییر دهند و دولت با اهتمام ویژه فعالیت‌ها را پیش ببرد تا شاهد پویایی اقتصاد و حمل و نقل دریایی باشیم .

    عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل‌ و نقل و لجستیک ایران با بیان اینکه باید شاهد فعالیت هرچه بیشتر اقتصادی کشور از مسیر کریدورهای شمال جنوب و شرق غرب باشیم ، تصریح کرد : باید جایگاه دریا در کریدور شمال جنوب اثر گذار باشد و از حمل و نقل دریایی در مسیر این کریدور و نیز کریدور شرق غرب و بالعکس به خوبی استفاده کنیم .

    رفیعی با اشاره به ظرفیت های دریایی و بندری ایجاد شده در کشور ، اظهار داشت : علی‌رغم وجود ظرفیت‌های دریایی مناسب در کشور ما نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های اقتصادی آن را بالفعل کنیم و از مزیت های فوق العاده اقتصاد دریامحور که موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها می شود بهره‌مند شویم .

    این فعال بندری با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی عمومی نسبت به دریا از طریق رسانه های دیداری و شنیداری و روابط عمومی ارگان‌های دریایی به منظور آشنایی هر چه بیشتر و بهتر مردم با ظرفیت های دریایی و بندری کشور ، عنوان کرد : اقتصاد دریامحور و حمل‌ونقل دریایی و بندری ، قدرت اشتغال بسیار بالایی برای ایرانیان به همراه دارد و تحقق این هدف منافع ملی کشور را تامین می کند و در عین حال می‌تواند شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود بخشد .

    عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل‌ و نقل و لجستیک ایران با اشاره به قدرت اقتصادی بالای گردشگری و مسافری دریایی ایران با توجه به شرایط ترانزیتی و زیست‌محیطی کشور ، خاطرنشان کرد : نباید فرصت اقتصادی مسافران و گردشگران دریایی را به راحتی از دست بدهیم و باید با فراهم کردن امکانات ، زیرساخت‌های لازم و ارائه تسهیلات رفاهی و خدماتی مانع از حضور این گردشگران در کشورهای همسایه شویم و در عین حال بتوانیم از قدرت حمل و نقل دریایی کشور به منظور جابجایی مسافر بین کشورهای منطقه استفاده کنیم .




    مطالب مرتبط

    توسعه و نگهداری زیرساخت‌های بندری و همچنین تسهیل جریان حمل و انتقال کالا به مراکز مصرف اهمیت بسیار بالایی دارد ؛ لذا توجه به موضوع اقتصاد دریامحور جزو اولویت‌های دولت در برنامه توسعه‌ آتی خواهد بود .

    |

    یکی از بحث‌های جدی این است که استراتژی مطرح شده را در قانون برنامه به عنوان قانون مادر و میان برد آورده تا ضمن روشن شدن تکلیف دستگاه‌های اجرایی در چارچوب این برنامه ، وظایف ارگان‌ها نیز در زمینه ایجاد ظرفیت‌های پایه مشخص شده باشد .

    |

    حمل و نقل دریایی ، بهترین مد حمل و نقلی در دنیا به شمار می رود و اشتغال زایی فراوانی به دنبال دارد ، بنابراین باید مسائل و مشکلات دریایی و بندری کشور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی احصاء و توسط دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه گنجانده شود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، استاندار مازندران تاکید کرد : با فعال شدن کریدور شمال - جنوب ، ارزش واقعی استان پهناور مازندران و دیگر استان های شمالی بیش از ...

    |

    ظرفیت های دریایی و بندری کشور یک منبع ثروت برای اقتصاد ایران است و باید از ظرفیت حمل و نقل دریایی و ترازنزیتی کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم و از حضور خود در کریدور شمال جنوب و شرق غرب بهره مند شویم .

    |

    نظرات کاربران