در حال بارگذاری ...
  • اضافه شدن ۳ بندر دیگر به مقاصد صادراتی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه

    بر اساس توافقاتی که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بنادر روسیه و ایران انجام داده است ، کشتیرانی دریای خزر خطوط منظم کانتینری را راه‌اندازی نمود که همین امر باعث شد با هماهنگی‌های صورت گرفته با مدیران بندری مدت سفر‌ها کوتاه‌تر و سرعت تخلیه و بارگیری افزایش یابد و ناوگان کانتینری خزر در بخش صادراتی و ترانزیتی ، با بیشترین ظرفیت فعالیت کند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه تجارت خارجی با روسیه و کشور‌های حاشیه دریای خزر ، سه بندر ماخاچ کالا ، علیا و وی تی اس در کنار بندر سالیانکا، به خدمات رسانی در حوزه تجارت خارجی ایران خواهند پرداخت که به این ترتیب ، مقاصد صادراتی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر متنوع‌تر شدند .

    گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست‌های کلان دولت مبنی بر توسعه تجارت خارجی با روسیه و کشور‌های دریای خزر ، مقاصد صادراتی ایران را متنوع‌تر کرده و هم اکنون علاوه بر بندر سالیانکا ، سه بندر ماخاچ کالا ، وی تی اس و علیا نیز به جمع مقاصد صادراتی ایران در روسیه اضافه شده‌­اند .

    این تصمیم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، به منظور سرعت­‌بخشی به انجام عملیات تخلیه و بارگیری و نیز افزایش تردد کشتی‌ها به بنادر روسیه بوده تا بتوان همزمان با استفاده بیشتر از ظرفیت­‌های ناوگان کشتیرانی دریای خزر ، حمل کالا‌های صادراتی و ترانزیتی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را افزایش داد .

    در این راستا طی مذاکرات مقامات ارشد کشتیرانی دریای خزر در سفر به آستاراخان روسیه و طی رایزنی و توافق با مسئولین بنادر ، مقرر شده تا امکانات بیشتری جهت استفاده از تمام ظرفیت‌های این بنادر و انتقال حجم بیشتری از کالا‌های ترانزیتی و صادراتی فراهم شود که بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود سرعت کشتی‌ها ، سرعت سفر و سرعت تخلیه و بارگیری افزایش پیدا کند .  

    به این ترتیب گروه کشتیرانی دریای خزر ، شبکه بنادر خود را در روسیه توسعه داده که با اضافه شدن این سه بندر ، استفاده حداکثری از بنادر روسیه برای سرعت بخشیدن به صادرات صورت خواهد گرفت .

    بر این اساس به نظر می‌رسد با توزیع متوازن و هوشمندانه اعزام کشتی‌ها به این بنادر ، نُرم تخلیه کالا‌های صادراتی افزایش پیدا نماید و در نتیجه کشتیرانی دریای خزر می‌تواند با ظرفیت موجود ، کالا‌های بیشتری را به مقاصد روسیه حمل نماید که  این اقدام در افزایش بهره وری ناوگان کشتیرانی خزر هم بسیار تأثیر‌گذار است .

    این فرایند هم اکنون شروع شده و در حال حاضر چندین فروند کشتی در بنادر روسیه مشغول تخلیه کالا‌های صادراتی هستند . همچنین در بنادر ایرانی با مذاکرات و توافقاتی که با مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است این بنادر نیز تا  حدودی سرعت تخلیه و بارگیری را افزایش داده‌اند .

    در کنار تلاش‌هایی که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای تنوع بخشی به بنادر پذیرنده بار صادراتی ایران انجام داده ، یکی از مسائل مهم در کانال ولگا مشکل عدم لایروبی و پایین آمدن سطح آب کانال است که به همین دلیل کشتی‌ها مجبور هستند با آبخور ۳.۷ متر در این کانال تردد نمایند که همین مسئله باعث می‌شود تا ناوگان کشتیرانی دریای خزر نتواند به طور کامل از ظرفیت اسمی خود استفاده کند و کشتی‌ها تنها با ۷۰ درصد ظرفیت بارگیری  نمایند ؛ بنابراین لایروبی کانال ولگا و رساندن آبخور آن به ۴.۵ متر برای تردد کشتی‌ها با ظرفیت کامل بسیار ضروری است .

    اعلام آمادگی برای افزایش خطوط منظم کانتینری در دریای خزر

    بر اساس توافقاتی که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بنادر روسیه و ایران انجام داده است ، کشتیرانی دریای خزر خطوط منظم کانتینری را راه‌اندازی نمود که همین امر باعث شد با هماهنگی‌های صورت گرفته با مدیران بندری مدت سفر‌ها کوتاه‌تر و سرعت تخلیه و بارگیری افزایش یابد و ناوگان کانتینری خزر در بخش صادراتی و ترانزیتی ، با بیشترین ظرفیت فعالیت کند .

    در عین حال ، هم اکنون دو فروند از کشتی‌های کشتیرانی دریای خزر به صورت منظم در این زمینه فعالیت می‌کنند و در صورت استقبال مشتریان کشتیرانی خزر آماده است تا خطوط منظم کانتینری را افزایش دهد .

    بهبود شرایط صادرات به قزاقستان

    شرایط صادرات به بندر اکتائو قزاقستان نیز بهبود پیدا کرده و سرعت صادرات به این بندر هم متعارف شده است . به عبارتی تردد کشتی‌ها در دریا و مدت حضورشان به حالت متعارف بسیار نزدیک شده است و معطلی کشتی‌ها در بنادر با همکاری کلیه بخش‌های دست‌اندرکار بسیار کاهش یافته است .

    در حال حاضر مدت ماندگاری کالا‌های صادراتی در بنادر نسبت به گذشته کاهش و حمل آن‌ها بهبود یافته است ، البته هنوز با شرایط ایده آل فاصله دارد .

    کشتیرانی دریای خزر مقدار متنابهی کانتینر یخچالی در اختیار دارد که صادرکنندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند ؛ این در حالی است که بیشترین بار‌های صادراتی به سمت روسیه مصالح ساختمانی، سیمان و کالا‌های کانتینری و کریدوری است که البته شرایط انباشت کالا‌های صادراتی نیز رو به بهبود بوده و سرعت حمل آن‌ها در حال تسهیل است .

    رشد ۴۰ درصدی تعداد سفر‌های ناوگان کشتیرانی دریای خزر طی یک ماه گذشته

    کشتیرانی دریای خزر طی یک ماه گذشته با فعالیت در پنج بندر دریای خزر و با پیاده سازی تکنیک‌های بهره‌وری ناوگان ، عملکرد خود را ۴۰ درصد افزایش داده است . کشتیرانی دریای خزر در آبان ماه سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۵ درصدی حمل کالا‌های صادراتی ، افزایش ۳۰ درصدی تناژ حمل و ۲۵۰ درصد رشد در عملکرد سیلوی غلات نسبت به مدت مشابه ماه گذشته، عملکرد بسیار خوبی را ثبت نموده است .




    مطالب مرتبط

    تبدیل شدن شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از یک شرکت حمل‌و‌نقل دریایی به یک شرکت لجستیکی در دستور کار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که بر این اساس سخت افزار‌ها و نرم افزار‌های لازم را در حال فراهم سازی داریم و در قالب آن مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ...

    |

    این رتبه بندی بر اساس اطلاعات مالی سال ۱۴۰۰ حاصل شده است .

    |

    طبق الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن ، از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ می بایست دستگاه پردازش آب توازن بر روی کشتی های فعال ناوگان نصب گردد که بر اساس بررسی های صورت گرفته و با توجه به در نظر گرفتن فاکتور هایی از قبیل نوع کشتی ، میزان مصرف برق ، میزان تغییرات و اصلاحات در شناور و ...

    |

    کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور سرعت بخشی به اجرای بهینه پروژه‌های طراحی شده در کریدور شمال - جنوب به تازگی یک سازمان مستقل برای مدیریت ترانزیت و کریدور‌ها ایجاد کرده تا زیر نظر مدیرعامل گروه کشتیرانی فعالیت‌های مرتبط با کریدور‌های شمال - جنوب و شرق - غرب را ساماندهی ...

    |

    ایجاد خط منظم کانتینری از/به چابهار-شرق دور ، دستاوردی ملی برای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به خصوص حمل‌و‌نقل کانتینری این گروه است .

    |

    نظرات کاربران