راه های دستیابی به اقتصاد دریامحور از زبان مدیران شرکت های کشتیرانی
توسعه و نگهداری زیرساختهای بندری و همچنین تسهیل جریان حمل و انتقال کالا به مراکز مصرف اهمیت بسیار بالایی دارد ؛ لذا توجه به موضوع اقتصاد دریامحور جزو اولویتهای دولت در برنامه توسعه آتی خواهد بود .
نتیجه این اقدام دولت پاناما در خصوص سلب حق استفاده کشتیهای ایرانی از پرچم پاناما ، با اصول آزادی تجارت بینالملل و با روح حاکم بر کلیه قراردادهای بینالمللی دریایی که به تشویق دولتها به همکاری باهم تاکید می کند ، کاملاً مغایرت دارد .
کشتی های تحت پرچم ایران از استانداردهای بسیارخوب و مطابق قوانین ملی و کنوانسیون های بین المللی دریایی برخوردار هستند که نتایج کنترل و بازرسی های صورت گرفته در تفاهم نامه های کنترل و بازرسی دنیا موید این امر می باشد .
یکی از بحثهای جدی این است که استراتژی مطرح شده را در قانون برنامه به عنوان قانون مادر و میان برد آورده تا ضمن روشن شدن تکلیف دستگاههای اجرایی در چارچوب این برنامه ، وظایف ارگانها نیز در زمینه ایجاد ظرفیتهای پایه مشخص شده باشد .
حمل و نقل دریایی ، بهترین مد حمل و نقلی در دنیا به شمار می رود و اشتغال زایی فراوانی به دنبال دارد ، بنابراین باید مسائل و مشکلات دریایی و بندری کشور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی احصاء و توسط دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه گنجانده شود .