در حال بارگذاری ...

تشریح دستاوردهای شرکت راه‎آهن در حوزه ترانزیت

هم اکنون کریدور شرقی کریدور شمال به جنوب ، از سرخس تا بندرعباس کاملا فعال است و در مسیر کریدور میانی و غربی کریدور شمال به جنوب نیز در حال برطرف کردن قسمت‌هایی از نواقص آن هستیم . هم اکنون مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب کاملا فعال است و با ظرفیت کامل در خدمت ترانزیت کشور است و هم آورده ارزی نقدی برای کشورمان دارد و هم می تواند موجب سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان شود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرعامل راه‌آهن از تلاش برای فعال سازی کامل تمامی ظرفیت‌های ترانزیتی ریلی کریدور شرق - غرب و کریدور شمال – جنوب خبر داد و اظهار کرد که استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی این کریدورها ، آورده نقدی ارزی و سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان به همراه دارد .

سید میعاد صالحی به تشریح دستاوردهای راه‎آهن در حوزه ترانزیت پرداخت و اظهار کرد : دولت سیزدهم در ادامه دیپلماسی حمل و نقل فعال که در پی گرفته است ، موضوع ترانزیت را در اولویت نخست خود در حوزه حمل و نقل ریلی قرار داده است . تاکنون با کشورهای همسایه که امکان همکاری ریلی و ترانزیتی وجود دارد ، جلسات مختلفی را برگزار کردیم که یکی از این کشورها ، کشور روسیه است .

صالحی با اشاره به نخستین قطار ترانزیتی که از مبدا روسیه و از مسیر کریدور ریلی ایران به مقصد هندوستان ، سیر کرده بود ، اظهار کرد : این قطار کانتینری بود و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو تا سرخس سیر کرده بود . اکنون واگن‌هایی که با قطار در کشورمان در حال سیر هستند ، فله بر می‌باشد و محموله آن کود شیمیایی است .

وی افزود : بامداد جمعه اولین قطار وارد ایران شد که ۳۷ واگن فله بر است و اکنون در مسیر بندرعباس در حال سیر است که در این مسیر از سرخس تا بندرعباس ، حدود یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر را سیر خواهد کرد . قطار دوم نیز با ۴۰ واگن وارد کشورمان شده است که محموله آن نیز کود شیمیایی است و در همین مسیر به سیر خود ادامه خواهد داد .

رئیس هیات مدیره راه آهن تاکید کرد : حدود ۵ قطار دیگر نیز از روسیه و از ایستگاه سولین کامز بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان به حساب می‌آید . هم اکنون با توجه به نوع محموله ، هم درآمد ارزی نقدی و هم آورده سیاسی برای کشورمان به عنوان هاب ترانزیتی و به عنوان یک موقعیت استراتژیکی ایجاد شده است که می توانیم از آن استفاده کنیم .

صالحی با بیان اینکه دلیل وقفه زمانی بین عبور نخستین قطار ترانزیتی از روسیه به ایران ، تفاوت بین صاحب بار و نوع محموله بوده است ، افزود : قطار اول ، کانتینری با یکسری محموله ها بود ؛ اما این قطار فله بر است که هر کدام از این قطارها صاحب بار دارد و همچنین از مبدایی که بار ارسال می‌شود ، بارها با یکدیگر تفاوت دارند و ممکن است به شکل محدودتری باشند .

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد : دوره زمانی سیر قطارها بستگی به تفاهم کشورهای مبدا و مقصد و صاحبان بار دارد . باری که هم اکنون درباره آن صحبت می‌کنیم ، از کشور مبدا حرکت کرده و به کشور هندوستان و همچنین به کشور آفریقای جنوبی عزیمت می‌کند . این محموله که هم اکنون در حال سیر است ، ادامه دار است و امیدواریم که تناژ آن بیشتر از آن‌چیزی که هم اکنون است بشود .

صالحی با اشاره به برنامه های دولت سیزدهم جهت گسترش مسیرهای ترانزیتی ریلی در کشور ، اظهار کرد : با توجه به موقعیت ارزشمندی که کشورمان در کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب دارد ، ما با کشورهایی نظیر روسیه، قزاقستان ، ترکمنستان ، ازبکستان و قرقیزستان مذاکرات زیادی داشتیم و در طول فعالیت دولت سیزدهم در یکسال و نیم گذشته، تفاهمات خوبی انجام شده است .

مدیرعامل راه‌آهن یادآوری کرد : با توجه به نوع کالاهایی که آن‌ها دارند، می‌تواند تماما به صورت ریلی از مسیر شمال – جنوب ایران عبور کند . در مسیر کریدور شرق به غرب نیز ، هم از طرف قزاقستان و هم طرف چینی مذاکرات خوبی انجام شده تا بار از مبدا چین به قزاقستان سیر کند و با عبور از کریدور شرقی – غربی ایران ، به اروپا برود .

وی با بیان اینکه ، اکنون سه کریدور در مسیر کریدور شمال به جنوب فعال است ، افزود : هم اکنون کریدور شرقی کریدور شمال به جنوب ، از سرخس تا بندرعباس کاملا فعال است و در مسیر کریدور میانی و غربی کریدور شمال به جنوب نیز در حال برطرف کردن قسمت‌هایی از نواقص آن هستیم . هم اکنون مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب کاملا فعال است و با ظرفیت کامل در خدمت ترانزیت کشور است و هم آورده ارزی نقدی برای کشورمان دارد و هم می تواند موجب سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان شود .




مطالب مرتبط

مقرر شد کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که از سوی سفیر محترم معرفی شده است نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز و بهره‌برداری محور مذکور با نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی (راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) مبادرت ورزد که در این راستا طی یک سال گذشته با مساعدت راه آهن ج.ا.ا.، ۱۶ قطار ...

|

         

|

راه آهن جمهوری اسلامی ایران ظرف سال‌های اخیر از هرگونه سرمایه گذاری در بخش توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو استقبال کرده است ، به طوری که ظرف ۲ سال اخیر تعداد ۴۴ دستگاه لکوموتیو نو توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی به چرخه حمل بار راه آهن افزوده شده است که نسبت به مدت مشابه ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیرو انتشار اخباری مبنی بر ورود و توقف اولین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه در ایران ، به اطلاع می رساند طبق استعلام و بررسی ...

|

استان اصفهان ارتباط دهنده کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است که با ۹ استان کشور همجوار بوده و از این رو موضوع ترافیک، حوادث ناشی از آن و عبور و مرور خودروها از محورهای مواصلاتی بسیار حائز اهمیت است .

|

نظرات کاربران