تشریح دستاوردهای شرکت راهآهن در حوزه ترانزیت
هم اکنون کریدور شرقی کریدور شمال به جنوب ، از سرخس تا بندرعباس کاملا فعال است و در مسیر کریدور میانی و غربی کریدور شمال به جنوب نیز در حال برطرف کردن قسمتهایی از نواقص آن هستیم . هم اکنون مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب کاملا فعال است و با ظرفیت کامل در خدمت ترانزیت کشور است و هم آورده ارزی نقدی برای کشورمان دارد و هم می تواند موجب سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راهآهن از تلاش برای فعال سازی کامل تمامی ظرفیتهای ترانزیتی ریلی کریدور شرق - غرب و کریدور شمال – جنوب خبر داد و اظهار کرد که استفاده از ظرفیتهای ترانزیتی این کریدورها ، آورده نقدی ارزی و سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان به همراه دارد .
سید میعاد صالحی به تشریح دستاوردهای راهآهن در حوزه ترانزیت پرداخت و اظهار کرد : دولت سیزدهم در ادامه دیپلماسی حمل و نقل فعال که در پی گرفته است ، موضوع ترانزیت را در اولویت نخست خود در حوزه حمل و نقل ریلی قرار داده است . تاکنون با کشورهای همسایه که امکان همکاری ریلی و ترانزیتی وجود دارد ، جلسات مختلفی را برگزار کردیم که یکی از این کشورها ، کشور روسیه است .
صالحی با اشاره به نخستین قطار ترانزیتی که از مبدا روسیه و از مسیر کریدور ریلی ایران به مقصد هندوستان ، سیر کرده بود ، اظهار کرد : این قطار کانتینری بود و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو تا سرخس سیر کرده بود . اکنون واگنهایی که با قطار در کشورمان در حال سیر هستند ، فله بر میباشد و محموله آن کود شیمیایی است .
وی افزود : بامداد جمعه اولین قطار وارد ایران شد که ۳۷ واگن فله بر است و اکنون در مسیر بندرعباس در حال سیر است که در این مسیر از سرخس تا بندرعباس ، حدود یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر را سیر خواهد کرد . قطار دوم نیز با ۴۰ واگن وارد کشورمان شده است که محموله آن نیز کود شیمیایی است و در همین مسیر به سیر خود ادامه خواهد داد .
رئیس هیات مدیره راه آهن تاکید کرد : حدود ۵ قطار دیگر نیز از روسیه و از ایستگاه سولین کامز بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان به حساب میآید . هم اکنون با توجه به نوع محموله ، هم درآمد ارزی نقدی و هم آورده سیاسی برای کشورمان به عنوان هاب ترانزیتی و به عنوان یک موقعیت استراتژیکی ایجاد شده است که می توانیم از آن استفاده کنیم .
صالحی با بیان اینکه دلیل وقفه زمانی بین عبور نخستین قطار ترانزیتی از روسیه به ایران ، تفاوت بین صاحب بار و نوع محموله بوده است ، افزود : قطار اول ، کانتینری با یکسری محموله ها بود ؛ اما این قطار فله بر است که هر کدام از این قطارها صاحب بار دارد و همچنین از مبدایی که بار ارسال میشود ، بارها با یکدیگر تفاوت دارند و ممکن است به شکل محدودتری باشند .
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد : دوره زمانی سیر قطارها بستگی به تفاهم کشورهای مبدا و مقصد و صاحبان بار دارد . باری که هم اکنون درباره آن صحبت میکنیم ، از کشور مبدا حرکت کرده و به کشور هندوستان و همچنین به کشور آفریقای جنوبی عزیمت میکند . این محموله که هم اکنون در حال سیر است ، ادامه دار است و امیدواریم که تناژ آن بیشتر از آنچیزی که هم اکنون است بشود .
صالحی با اشاره به برنامه های دولت سیزدهم جهت گسترش مسیرهای ترانزیتی ریلی در کشور ، اظهار کرد : با توجه به موقعیت ارزشمندی که کشورمان در کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب دارد ، ما با کشورهایی نظیر روسیه، قزاقستان ، ترکمنستان ، ازبکستان و قرقیزستان مذاکرات زیادی داشتیم و در طول فعالیت دولت سیزدهم در یکسال و نیم گذشته، تفاهمات خوبی انجام شده است .
مدیرعامل راهآهن یادآوری کرد : با توجه به نوع کالاهایی که آنها دارند، میتواند تماما به صورت ریلی از مسیر شمال – جنوب ایران عبور کند . در مسیر کریدور شرق به غرب نیز ، هم از طرف قزاقستان و هم طرف چینی مذاکرات خوبی انجام شده تا بار از مبدا چین به قزاقستان سیر کند و با عبور از کریدور شرقی – غربی ایران ، به اروپا برود .
وی با بیان اینکه ، اکنون سه کریدور در مسیر کریدور شمال به جنوب فعال است ، افزود : هم اکنون کریدور شرقی کریدور شمال به جنوب ، از سرخس تا بندرعباس کاملا فعال است و در مسیر کریدور میانی و غربی کریدور شمال به جنوب نیز در حال برطرف کردن قسمتهایی از نواقص آن هستیم . هم اکنون مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب کاملا فعال است و با ظرفیت کامل در خدمت ترانزیت کشور است و هم آورده ارزی نقدی برای کشورمان دارد و هم می تواند موجب سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان شود .