در حال بارگذاری ...

بررسی علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت های بالا

نکته مهم درباره خودرو ، سرویس دوره‌ای و مرتب آن است . باید بدانید که بروز کوچک‌ترین علامت در پیشرانه خودرو نیازمند بررسی دقیق و ریشه‌یابی مشکل است ، وگرنه باید هزینه‌های گزافی در شرایط بد اقتصادی متحمل شوید . اغلب پیش می‌آید که صداهای عجیب و غریبی از موتور شنیده می‌شود و راننده را کنجکاو می‌کند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ یکی از اجزای مهم ماشین ، موتور خودرو است و احتمال خرابی آن بالاست . در ادامه به بررسی علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت های بالا می‌پردازیم .

خودروهای ایرانی کیفیت بالایی مثل ماشین‌های خارجی ندارند و شاید اگر در تست‌های ایمنی ارزیابی شوند ، از پنج ستاره ایمنی هیچ ستاره‌ای نخواهند گرفت . بنابراین مشکلات زیادی ممکن است برای خودروهای ملی به وجود بیاید که یکی از مهم‌ترین آنها ، سر و صدای زیاد موتور ماشین در سرعت‌های بالا است .

پیشرانه هر خودرویی ممکن است در سرعت‌های بالا سر و صدا کند و همان‌طور که گفتیم این مشکل در خودروهای ایرانی دوچندان می‌شود . اما تا به حال از خود پرسیده‌اید علت صدای موتور در سرعت‌های بالا چیست ؟ آیا این مشکل طبیعی است یا باید برای حل آن پیش متخصص مکانیک رفت ؟ در ادامه همراه ما باشید .

حتما می‌دانید که قلب تپنده هر خودرویی موتور یا همان پیشرانه آن است . حالا فرض کنید موتور ماشین خراب شود و نیاز به تعمیر پیدا کند . در چنین شرایطی می‌بایست نسبت به رفع مشکل در اسرع وقت اقدام فرمایید . البته بهتر است پیش از آن که موتور تعمیری شود ، از آن مراقبت کنید و اولویت اول شما در خودرو ، حفظ الزامات آن باشد .

نکته مهم درباره خودرو ، سرویس دوره‌ای و مرتب آن است . باید بدانید که بروز کوچک‌ترین علامت در پیشرانه خودرو نیازمند بررسی دقیق و ریشه‌یابی مشکل است ، وگرنه باید هزینه‌های گزافی در شرایط بد اقتصادی متحمل شوید . اغلب پیش می‌آید که صداهای عجیب و غریبی از موتور شنیده می‌شود و راننده را کنجکاو می‌کند .

همچنین اگر سلامت خودرویی که سوار آن می‌شوید برایتان مهم نباشد ، این صداها در نظر شما عادی جلوه می‌کند و باعث می‌شود مشکلات بعضا جدی‌تر موتور را نادیده بگیرید . شنیده شدن صدای غیر عادی از موتور به دلایل مختلفی است که باید هر کدام را بدانید و در مواجهه با آن تصمیم درست اتخاذ کنید . در ادامه مهم‌ترین دلایل صدای زیاد موتور را بررسی خواهیم کرد .

سلامت موتور ماشین وابسته به صاحب آن است و عده‌ای گمان می‌کنند فقط خودروهای کارکرده دارای صدای زیادی هستند و به هیچ وجه پیش نمی‌آید که موتور خودروی صفر از خود سر و صدا تولید کند. به طور کلی ممکن است خودروی کارکرده‌ای اصلا صدا نکند و در عوض یک خودروی صفر کیلومتر پس از چند ماه سر و صدای زیادی داشته باشد و این عامل به نحوه نگهداری از پیشرانه بر می‌گردد .

۱. صدای ضربه در پیشرانه

ممکن است هنگامی که مشغول رانندگی هستید ، صدای ضربه از درون موتور شنیده شود . اگر چنین صدایی از موتور خودرو شنیدید ، بدانید که زمان‌بندی باز و بسته شدن پیستون‌ها دچار مشکل شده و زمان جرقه خوردن به درستی کار نمی‌کند. در موتورهایی که احتراقی هستند و با سوختی همچون بنزین کار می‌کنند ، جرقه‌ای در داخل سیلندرها ایجاد می‌شود که پیستون‌ها را حرکت می‌دهد .

جرقه‌های مذکور باید در زمان خاصی ایجاد شوند تا پیستون‌ها به موقع بتوانند باز و بسته شوند و بالا و پایین بروند . اگر زمان‌بندی جرقه‌ها درست نباشد ، حرکت پیستون‌ها دیگر منظم نیست و با اختلال به کار خود ادامه می‌دهند و نتیجتاً صدایی شبیه به ضربه زدن از پیشرانه شنیده خواهد شد . چنین مشکلی حاد به حساب می‌آید و باید هر چه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید . البته یک علت دیگر هم می‌تواند منجر به ایجاد چنین صدایی شود و آن داغ شدن بیش از حد موتور است .

۲. تنفس غیر طبیعی پیشرانه

برای این که سیستم احتراق خودرو به درستی کار کند باید ورودی و خروجی جریان هوا تمیز باشد . هوای تازه که حاوی مقادیر زیادی اکسیژن است وارد موتور شده و ایجاد احتراق می‌کند و از سوی دیگر گازهایی که در نتیجه حرکت ماشین به وجود می‌آید از خروجی بیرون می‌روند .

برای این که هوا یا گازهای بی‌مصرف وارد سایر قسمت‌های موتور نشود نیازمند واشرها یا اتصالات گوناگونی هستیم و اگر آنها دچار مشکل شوند صدای موتور از حالت سکوت به حالت پیس پیس تغییر پیدا می‌کند . این صدا از اگزوز خودرو شنیده می‌شود . این نکته را به خاطر داشته باشید که هنگام حرکت خودرو اگر صدایی شبیه به نشتی هوا شنیدید ، باید سیستم تنفسی خودرو را با دقت مورد بررسی قرار دهید .

۳. اشکال در سوپاپ‌ها

اگر سوپاپ ها دچار مشکل شوند از پیشرانه صدا خواهید شنید و توجه داشته باشید که چنین صدایی خطرناک است و باید هر چه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید . همچنین وقتی صدای موتور به علت خرابی سوپاپ‌ها باشد ، قسمت بالایی موتور بیشتر سر و صدا خواهد کرد .

آوای خروجی از موتور به صورت تیک تاک و پیوسته است . دلایل مختلفی می‌توان برای چنین صدایی ذکر کرد که یکی از آنها لقی سوپاپ‌ها و دیگری بی‌کیفیت بودن روغن است . اگر چنین صدایی شندیدید حتما به مکانیک مراجعه کنید تا بتواند قالپاق سوپاپ‌ها را بررسی کند و ببیند پاشش روغن طبیعی است یا خیر . اگر سطح روغن کم باشد مشکل را می‌تواند برطرف کند .

۴. خرابی یاتاقان‌ها

حتما این اصطلاح را که ماشین یاتاقان زده شنیده‌اید . متاسفانه امروزه تعویض یاتاق در خودروها بسته به مدلی که سوار می‌شوید هزینه‌های متفاوتی دارد . در صورتی که مشکل از یاتاقان‌ها باشد ، از زیر پیشرانه صدای زیادی شنیده خواهد شد . صدای موتور ناشی از یاتاقان گاهی بلند است و گاهی فروکش می‌کند و تق تق و آهسته‌طور ادامه پیدا می‌کند .

بروز این مشکل به علت روانکاری نشدن درست و حسابی است و برای این که مشکل به طور کامل برطرف شود می‌بایست موتور از زیر خودرو باز شود . به همین دلیل است که توصیه اکید می‌شود روغن موتور را به صورت پیوسته و مداوم چک کنید تا روانکاری به درستی صورت بگیرد .

۵. خرابی و آسیب تسمه

عامل دیگری که به وجود آورنده صداهای گوناگون و دلخراش از موتور ماشین محسوب می‌شود ، خرابی تسمه است . اگر از پیشرانه خودروی خود صدایی شبیه به جیغ شنیدید شک نکنید مشکل از تسمه موتور است . تنها راهی که می‌توان سر و صدای ناشی از آسیب دیدگی تسمه را برطرف کرد ، تعویض تسمه است .

البته گاهی اوقات این صدای جیغ‌مانند مربوط به تسمه نمی‌شود و به علت دیگری است . برای این که بفهمید مشکل صدای جیغ‌مانند از تسمه است یا نه ، موتور خودرو را خاموش کنید . اگر صدا تا مدتی همچنان ادامه داشت به احتمال زیاد خرابی از رادیاتور است نه تسمه و در این قبیل موارد باید درب رادیاتور را بررسی نمایید .

۶. جسم خارجی سر راه سیلندرها

احتمال وقوع این مشکل بسیار کم است ، اما امکان آن وجود دارد . در صورتی که چنین مشکلی به وجود آید ، آسیب جدی به پیشرانه وارد می‌شود . همان‌طور که گفتیم خیلی کم پیش می‌آید جسمی خارجی وارد سیلندرها شود ، چرا که ورودی آنها بسته است ، اما اگر وقتی در حال تعویض شمع‌ها یا در حال باز کردن ورودی هوای موتور هستید سهل‌انگاری کنید ، ممکن است چیزی وارد سیلندرها شود .

صدایی که در نتیجه یک جسم خارجی درون سیلندر به گوش می‌رسد ، واضح و شفاف است و برای حل این مشکل تنها کافی است سر سیلندرها را باز کرده و جسم خارجی را بیرون بیاورید .

۷. خرابی دسته موتور

موتور به واسطه دسته‌ها یا پایه‌هایی سر جای خود قرار می‌گیرد و اگر آن دسته‌ها خراب شوند ، ایجاد لرزش می‌کنند . جنس دسته‌ها لاستیکی است و اگر این قسمت از بین برود موتور چون می‌لرزد، صدا می‌دهد . اگر دیدید که موتور در جای خود می‌لرزد ، ابتدا دسته یا پایه موتور را بررسی کنید .

۸. شل شدن زنجیره موتور

پیشرانه‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند . برخی از موتورها به علت کارکردی که دارند از تسمه تایم استفاده کرده و برخی زنجیر تایم دارند . اگر خودروی شما مجهز به زنجیر تایم است و از آن برای مدت طولانی کار کشیده باشید ، دچار آسیب خواهد شد و صدای آن شبیه به صدای فیلترها خواهد شد . اگر خودرویتان را پیش افراد متخصص ببرید ، به راحتی می‌توانند آن را تشخیص دهند .

علت صدای درون محفظه موتور

پیش‌تر هم گفتیم که اگر از داخل محفظه پیشرانه خودرو صدایی می‌شنوید که شبیه ضربه زدن است ، به احتمال زیاد احتراق در موتور به درستی انجام نشده است . در این حالت جرقه‌هایی نامنظم در موتور اتفاق می‌افتد که شبیه به صدای ضربه زدن است . ممکن است شمع‌ها خراب شوند و این صدا ناشی از آن باشد .

همچنین اگر مخلوط سوخت و هوا از حالت و میزان تعادل خارج شوند ، صدای ضربه زدن از پیشرانه شنیده می‌شود . اگر این مشکل در خودرو به وجود بیاید ، راننده سریعا متوجه خواهد شد ، زیرا حرکت خودرو از یکنواختی در خواهد آمد . اگر بنزین به درستی درون محفظه موتور نسوزد ، به پیستون‌ها و سوپاپ‌ها آسیب جدی وارد می‌شود و باید سریعا این مشکل را حل کنید .

صدایی شبیه به غژغژ تسمه

اگر از پیشرانه صدای غژغژ شنیدید باید بدانید که احتمال بروز مشکل در تسمه زیاد است . چون این مشکل زیاد رخ می‌دهد اغلب رانندگان توجهی به آن نمی‌کنند ، ولی در صورت نادیده گرفتن آن خسارت‌های زیادی به خودرو وارد خواهد شد . همچنین گاهی جنس تسمه خوب نیست یا خشک است . خشکی تسمه نیز منجر به شنیده شدن غژغژ می‌شود . البته گاهی صدا از غلطک تسمه است و اگر به درستی مشکل را تشخیص دادید ، می‌توانید غلطک را تنظیم کنید .

صدایی شبیه به تیک تاک

گفتیم یکی از دلایل تیک تاک کردن موتور ، خرابی سوپاپ‌ها است . شنیده شدن این صدا یا نشانه کمبود روغن بوده یا نشانه این است که فیلتر سفت و محکم شده است . اگر از قسمت فوقانی موتور گوش دهید به وضوح این صدا را خواهید شنید . راه حل برطرف کردن این مشکل ، تعویض فیلتر روغن است و شاید هم در برخی موارد نیاز باشد از روغن با کیفیت استفاده کنید .

صدای زیاد پیشرانه در سرعت‌های بالا

اگر در سرعت‌های بالا از خودروی خود صداهای عجیب و غریب می‌شنوید ، احتمالا یا سوپاپ‌ها لق است یا مجراهای اگزوز سوراخ است . در کل باید موارد و الزامات سرویس نگهداری خودرو را به خوبی رعایت کنید . مثلا یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توانید رعایت کنید ، استفاده از روغن موتور با کیفیت و مرغوب است . در این حالت روانکاری قطعات به خوبی انجام می‌شود و صدای ناشی از اصطکاک کمتر خواهد شد .

از طرفی اگر مشکل سر و صدای موتور در سرعت‌های بالا به دلایل مذکور نبود ، احتمالا چون موتور سرد است صدا زیاد می‌شود . وقتی پیشرانه سرد است اصطکاک بین قطعات بیشتر خواهد شد و به همین خاطر توصیه می‌شود که قبل از این که به دور موتور مناسب برسید از افزایش شتاب خودداری کنید .




نظرات کاربران