در حال بارگذاری ...

توافق ایران و ارمنستان برای احداث و راه اندازی ٣ مسیر آلترناتیو برای دور زدن آذربایجان

به طور کلی روابط تجاری و اقتصادی ایران با حوزه قفقاز متشکل از سه کشور آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان با توجه به مقایس جمعیت و اقتصاد منطقه روابط خوب و رو به افزایش بوده‌ است ، اما هرگونه تنش منجر به بهم خوردن ثبات منطقه می‌شود و حوزه تجارت ما را دستخوش تغییر می‌دهد . این فرایند ذات تجارت است که با هر گونه ناامنی رابطه عکس داشته باشد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به مذاکرات بین تهران و ایروان درباره احداث پروژه «ترانشه ۴» به عنوان مسیر تجاری جایگزین اظهار داشت : این پروژه بلندمدت ، بزرگراه جدیدی است که از منطقه گاجاران و قاپان شروع و از این مسیر جدا و به سمت ایروان می‌رود . این مسیر فاصله زیادی از قره‌باغ دارد اما با توجه به شرایط جغرافیایی و ابنیه‌های زیاد تعریف شده در پروژه ، هزینه زیادی در پی خواهد داشت .

جواد هدایتی درباره وضعیت حمل و نقل تجاری بین کشورمان با آذربایجان و ارمنستان پیش از اعلام آتش بس اظهار داشت : به طور کلی روابط تجاری و اقتصادی ایران با حوزه قفقاز متشکل از سه کشور آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان با توجه به مقایس جمعیت و اقتصاد منطقه روابط خوب و رو به افزایش بوده‌ است ، اما هرگونه تنش منجر به بهم خوردن ثبات منطقه می‌شود و حوزه تجارت ما را دستخوش تغییر می‌دهد . این فرایند ذات تجارت است که با هر گونه ناامنی رابطه عکس داشته باشد .

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت : در تنش اخیر به دلیل بُعد مسافت مرزهای کشورمان با منطقه درگیر تنش در آذربایجان ، این تنش‌ها اثر مستقیمی با مرزهای ایران نداشت اما در مسیر نوردوز با کشور ارمنستان از آنجایی که این مسیر فاصله زیادی با پایتخت ارمنستان ندارد و در مجاورت مناطق درگیر تنش قرار داشت از لحاظ روانی تاثیراتی در بخش تردد تجاری داشت اما در طول مدت تنش مرز ایران با ارمنستان و آذربایجان بسته نشد و جریان تجاری و مسافری با ملاحظاتی برقرار بود .

هدایتی با اشاره به توافق ایران و ارمنستان برای انجام پروژه‌های کوتاه مدت و بلندمدت در جهت احداث راه‌اندازی مسیر جایگزین و آلترناتیو برای دور زدن آذربایجان و برقراری روابط تجاری بدون عبور از آذربایجان تاکید کرد : در مذاکرات بین تهران و ایروان سه پروژه کوتاه مدت و بلندمدت برای احداث مسیر آلترناتیو تعریف شده‌است که یکی از پروژه‌ها برای مسیر آلترناتیو در شرایط اضطرار همان جاده تاتو است . جاده تاتو یک مسیر فرعی و روستایی محسوب می‌شود و در تکرار شرایط سال گذشته در صورت انسداد مسیر تجاری از سوی آذربایجان ، جاده تاتو می‌تواند مسیر آلترناتیو بین ارمنستان و ایران باشد . البته این مسیر شرایط سختی در فصل سرما دارد و در سال گذشته این مسیر جایگزین بدون تغییر مشخصات فنی ، آسفالت و خشی مشکلات حل شد و اتوبوس و ناوگان باری تا ١٠ چرخ امکان تردد از این مسیر را دارند .

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با بیان اینکه پس از زمستان سال گذشته بخشی از روسازی این جاده از بین رفت ، گفت : دولت ارمنستان به دنبال تعریض و ارتقای مشخصات فنی جاده تاتو است و قرار بر این شده که این اقدام را با منابع و امکانات فنی خود انجام دهد .

هدایتی درباره پروژه دیگر برای ایجاد مسیر جایگزین ادامه داد : پروژه دیگر به ١٢ کیلومتری است که در خاک آذربایجان قرار گرفته و یک واریانتی برای آن طراحی شده و شرکت مشاور ایرانی مطالعات این پروژه را انجام و نقشه‌‍ای را پیشنهاد داده‌ است و قرار بر این شده که ارمنستان با توجه به منابع مالی خود و شرایط اقلیمی این پیشنهاد را مورد بررسی قرار دهد .

وی با اشاره به مذاکرات بین تهران و ایروان درباره احداث پروژه «ترانشه ۴» به عنوان مسیر تجاری جایگزین اظهار داشت : این پروژه بلندمدت ، بزرگراه جدیدی است که از منطقه گاجاران و قاپان شروع و از این مسیر جدا و به سمت ایروان می‌رود . این مسیر فاصله زیادی از قره‌باغ دارند اما باتوجه به شرایط جغرافیایی و ابنیه‌های زیاد تعریف شده در پروژه ، هزینه زیادی در پی خواهد داشت . دولت ارمنستان سعی دارد برای اجرای این پروژه از بانک اتحادیه اروپا وام بگیرد و در صورت تامین مالی ، ساخت این پروژه ۶ سال زمان خواهد برد .




مطالب مرتبط

این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد .

|

سال گذشته برای رفع نقاط پرحادثه ، بهسازی ، روشنایی ، نصب نیوجرسی ، خط کشی و روکش آسفالت در مسیرهای منتهی به مرزهای اربعین حسینی ، ۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شد که امسال نیز همین اقدام در دست انجام است .

|

ترانزیت کالاهای غیرنفتی در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتن بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۸ درصد رشد داشته است .

|

محورهای کهک ، فردو ، دستجرد ، تاج خاتون ، قاهان و ... از جمله محورهای روستایی هستند که در دستور کار این اداره کل جهت پیگیری ارتقای آنها به راه فرعی غیر شریانی قرار دارند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تسهیل تجارت و روان‌سازی تردد مسافر در پایانه‌های مرزی کشور را از ...

|

نظرات کاربران