در حال بارگذاری ...
  • توافق ایران و ارمنستان برای احداث و راه اندازی ٣ مسیر آلترناتیو برای دور زدن آذربایجان

    به طور کلی روابط تجاری و اقتصادی ایران با حوزه قفقاز متشکل از سه کشور آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان با توجه به مقایس جمعیت و اقتصاد منطقه روابط خوب و رو به افزایش بوده‌ است ، اما هرگونه تنش منجر به بهم خوردن ثبات منطقه می‌شود و حوزه تجارت ما را دستخوش تغییر می‌دهد . این فرایند ذات تجارت است که با هر گونه ناامنی رابطه عکس داشته باشد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به مذاکرات بین تهران و ایروان درباره احداث پروژه «ترانشه ۴» به عنوان مسیر تجاری جایگزین اظهار داشت : این پروژه بلندمدت ، بزرگراه جدیدی است که از منطقه گاجاران و قاپان شروع و از این مسیر جدا و به سمت ایروان می‌رود . این مسیر فاصله زیادی از قره‌باغ دارد اما با توجه به شرایط جغرافیایی و ابنیه‌های زیاد تعریف شده در پروژه ، هزینه زیادی در پی خواهد داشت .

    جواد هدایتی درباره وضعیت حمل و نقل تجاری بین کشورمان با آذربایجان و ارمنستان پیش از اعلام آتش بس اظهار داشت : به طور کلی روابط تجاری و اقتصادی ایران با حوزه قفقاز متشکل از سه کشور آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان با توجه به مقایس جمعیت و اقتصاد منطقه روابط خوب و رو به افزایش بوده‌ است ، اما هرگونه تنش منجر به بهم خوردن ثبات منطقه می‌شود و حوزه تجارت ما را دستخوش تغییر می‌دهد . این فرایند ذات تجارت است که با هر گونه ناامنی رابطه عکس داشته باشد .

    مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت : در تنش اخیر به دلیل بُعد مسافت مرزهای کشورمان با منطقه درگیر تنش در آذربایجان ، این تنش‌ها اثر مستقیمی با مرزهای ایران نداشت اما در مسیر نوردوز با کشور ارمنستان از آنجایی که این مسیر فاصله زیادی با پایتخت ارمنستان ندارد و در مجاورت مناطق درگیر تنش قرار داشت از لحاظ روانی تاثیراتی در بخش تردد تجاری داشت اما در طول مدت تنش مرز ایران با ارمنستان و آذربایجان بسته نشد و جریان تجاری و مسافری با ملاحظاتی برقرار بود .

    هدایتی با اشاره به توافق ایران و ارمنستان برای انجام پروژه‌های کوتاه مدت و بلندمدت در جهت احداث راه‌اندازی مسیر جایگزین و آلترناتیو برای دور زدن آذربایجان و برقراری روابط تجاری بدون عبور از آذربایجان تاکید کرد : در مذاکرات بین تهران و ایروان سه پروژه کوتاه مدت و بلندمدت برای احداث مسیر آلترناتیو تعریف شده‌است که یکی از پروژه‌ها برای مسیر آلترناتیو در شرایط اضطرار همان جاده تاتو است . جاده تاتو یک مسیر فرعی و روستایی محسوب می‌شود و در تکرار شرایط سال گذشته در صورت انسداد مسیر تجاری از سوی آذربایجان ، جاده تاتو می‌تواند مسیر آلترناتیو بین ارمنستان و ایران باشد . البته این مسیر شرایط سختی در فصل سرما دارد و در سال گذشته این مسیر جایگزین بدون تغییر مشخصات فنی ، آسفالت و خشی مشکلات حل شد و اتوبوس و ناوگان باری تا ١٠ چرخ امکان تردد از این مسیر را دارند .

    مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با بیان اینکه پس از زمستان سال گذشته بخشی از روسازی این جاده از بین رفت ، گفت : دولت ارمنستان به دنبال تعریض و ارتقای مشخصات فنی جاده تاتو است و قرار بر این شده که این اقدام را با منابع و امکانات فنی خود انجام دهد .

    هدایتی درباره پروژه دیگر برای ایجاد مسیر جایگزین ادامه داد : پروژه دیگر به ١٢ کیلومتری است که در خاک آذربایجان قرار گرفته و یک واریانتی برای آن طراحی شده و شرکت مشاور ایرانی مطالعات این پروژه را انجام و نقشه‌‍ای را پیشنهاد داده‌ است و قرار بر این شده که ارمنستان با توجه به منابع مالی خود و شرایط اقلیمی این پیشنهاد را مورد بررسی قرار دهد .

    وی با اشاره به مذاکرات بین تهران و ایروان درباره احداث پروژه «ترانشه ۴» به عنوان مسیر تجاری جایگزین اظهار داشت : این پروژه بلندمدت ، بزرگراه جدیدی است که از منطقه گاجاران و قاپان شروع و از این مسیر جدا و به سمت ایروان می‌رود . این مسیر فاصله زیادی از قره‌باغ دارند اما باتوجه به شرایط جغرافیایی و ابنیه‌های زیاد تعریف شده در پروژه ، هزینه زیادی در پی خواهد داشت . دولت ارمنستان سعی دارد برای اجرای این پروژه از بانک اتحادیه اروپا وام بگیرد و در صورت تامین مالی ، ساخت این پروژه ۶ سال زمان خواهد برد .




    مطالب مرتبط

    با همکاری شرکت‌های حمل و نقل بخش خصوصی مقرر شد ۳۰ درصد به قیمت بلیت اتوبوس‌هایی که متعهد شده اند در عملیات بازگرداندن مسافر مشارکت کنند ، افزوده شود .

    |

    هنوز تعدادی از زائران با توجه به لغو روادید در نجف هستند و هنوز از مرز مهران به کشور بازنگشتند . بنابراین با دستور رئیس سازمان راهداری تعدادی ناوگان را در مرزها مستقر کرده ایم تا زائران در هنگام بازگشت با مشکل روبه رو نشوند .

    |

    خیرین راهساز با مشارکت در ایمن سازی راه های مواصلاتی از قبیل حذف نقاط حادثه خیز باعث کاهش سوانحات و تلفات جاده ای ، حل مشکلات در شبکه های ارتباطی و افزایش ظرفیت ترافیکی و دسترسی های ایمن خواهند شد .

    |

    خیرین محترم راه ساز می‌توانند کمک شایانی برای رفع محرومیت و پیشبرد اهداف بلند راه سازی استان مخصوصا در مناطق محروم داشته باشند چرا که وجود راه امن و ایمن علی الخصوص در مناطق روستایی تاثیر زیادی در رشد اقتصادی و کشاورزی و اشتغال این مناطق خواهد داشت .

    |

    تمامی هزینه مورد نیاز این پروژه از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تامین شده است .

    |

    نظرات کاربران