در حال بارگذاری ...

بررسی موارد مربوط به ایجاد دهکده لجستیک در اصفهان و مشهد

درباره محل مراکز لجستیک باید مطالعات حاکمیتی انجام و زمان‌بندی تعیین شود تا سرمایه‌گذار در زمان مورد نظر وطایف خود را انجام دهد ، همچنین زمین باید در اختیار یکی از سازمان‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد اما دولت به هیج عنوان نباید وارد ساخت و ساز شود بلکه ساخت و سازها در مراکز لجستیک باید کاملا توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام گیرد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ سرعت بخشی به روند بررسی درخواست‌های ایجاد مراکز لجستیک در وزارت راه و شهرسازی به منظور استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت این مراکز برای افزایش تبادل بار در سطح کشور و منطقه از موضوعاتی بود که در جلسه کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک کشور مورد تاکید قرار گرفت .

پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک کشور به ریاست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و با حضور شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی ، اعضای اصلی ستاد و سایر مدعوین به منظور بررسی موارد مربوط به ایجاد دهکده لجستیک در اصفهان و مشهد ، بررسی پیش‌نویس فرایند صدور مجوز ایجاد و بهره‌برداری مراکز لجستیک و گزارش سازمان بنادر درباره مطالعات جانمایی مراکز لجستیک در محل این وزارتخانه برگزار شد .

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه ، ایجاد مراکز لجستیکی در کشور را یک اقدام مهم دانست و با بیان اینکه زمان ایستایی کالاها در بنادر و گمرک باید کاهش یابد ،‌ افزود : طرحی به منظور عبوری کردن بنادر بجای ایستایی بودن آن‌ها ، در شورای اقتصادی دولت مطرح کرده‌ایم که در حال بررسی قرار دارد .

قاسمی با اشاره به نقش ترانزیت ایران در کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب خاطرنشان کرد : در گام اول ۱۰ مرکز لجستیکی در استان‌های همجوار ایجاد می‌شود که مربوط به بارهای ایران است .

وی با اشاره به توافقنامه عشق‌آباد گفت : دو شرط تسهیل عبور از گمرکات و صدور ویزای حداقل یک‌ساله برای رانندگان ، لوکوموتیورانان و تجار را در توافقنامه عشق‌آباد مطرح کردیم تا حجم ترانزیت در منطقه افزایش یابد .

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت بالای ترانزیت کشور با وجود چهار خط ریلی در شمال و جنوب کشور و چهار خط آزادراهی مهم اظهار کرد : برای استفاده از این ظرفیت باید توقف طولانی در گمرک را اصلاح کنیم تا دنیا کریدورهای کشور ایران را برای حمل کالا انتخاب کند . برنامه‌ای برای تامین مالی پروژه‌ها در همه شقوق حمل‌ونقل تهیه شده تا با استفاده از منابعی خارج از منابع دولت طرح‌های توسعه‌ای ناوگان هوایی ، دریایی ، ریلی و جاده‌ای را در زمان‌بندی سه ساله تکمیل کنیم .

وی افزود : درباره مراکز لجستیک محدودیت‌هایی وجود دارد که موظف به رعایت آن هستیم اما اساس کار بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده و نقش دولت باید حاکمیتی باشد . دولت در مراکز لجستیکی جایگاه سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری ندارد .

وزیر راه و شهرسازی گفت : درباره محل مراکز لجستیک نیز باید مطالعات حاکمیتی انجام و زمان‌بندی تعیین شود تا سرمایه‌گذار در زمان مورد نظر وطایف خود را انجام دهد ، همچنین زمین باید در اختیار یکی از سازمان‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد اما دولت به هیج عنوان نباید وارد ساخت و ساز شود بلکه ساخت و سازها در مراکز لجستیک باید کاملا توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام گیرد .

در این نشست ، معاون حمل‌ونقل و دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور ، موضوعات دهکده لجستیک اصفهان ، طرح سرمایه‌گذاری برای مرکز لجستیک استان خراسان رضوی ، بررسی فرآیند صدور مجوز و بهره‌برداری از مراکز لجستیکی و گزینه‌های منتخب در مطالعات جانمایی مراکز لجستیک تحت مسئولیت سازمان بنادر و دریانوردی را به عنوان دستور جلسه مطرح کرد که با توجه به رویکرد وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسریع و تسهیل حمل بار در کشور ، بر ایفای نقش نظارتی و حاکمیتی دولت به ویژه مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی در تعامل حداکثری این بخش‌ها برای گزینش و حمایت از سرمایه‌گذار دارای اهلیت تاکید شد .

در این راستا ، مقررشد تا با هدف امکان استفاده از ظرفیت مراکز لجستیک در تبادل بار و کالا در سطح کشور و منطقه ، در مدت زمان کوتاه ، همه اقدامات متصور برای مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی در تعامل با سایر دستگاهای دخیل در امر ایجاد مراکز لجستیک هرچه سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد و گزارش‌های آن در جلسات آتی ستاد ارایه شود .

در ادامه نشست ، فرآیند دریافت مجوز ایجاد و بهره‌برداری مراکز لجستیک با هدف تسریع و تسهیل ایجاد مراکز، طرح و بررسی شد تا به کمک آن ساختاری مدون برای فعالیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی در احکام جداگانه ای سیدکمال هادیانفر به عنوان معاون حمل‌ونقل و شهریار افندی زاده را به عنوان مشاور ارشد ...

|

توافقات انجام شده در نشست‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان طی یک سال گذشته ، منجر به افزایش دادوستد دو کشور شده ؛ به گونه‌ای که کشور پاکستان با سهم ۴.۲ درصدی از کل صادرات کشور ، جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در ...

|

تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

|

توسعه پایانه‌های مرزی میان دو کشور از لحاظ ساختاری و حمل مستقیم بار ، از موضوعاتی بود که میان مقامات دو کشور مطرح شد . برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد و افزایش پروازها میان تهران - لاهور یا مشهد - لاهور از دیگر موضوعات همکاری ایران و پاکستان بود .

|

سال گذشته ۸ هزار و ۶۶۴ تن اضافه تناژ از ۲ هزار ۴۶۱ کامیون شناسایی شد .

|

نظرات کاربران