در حال بارگذاری ...
  • تسریع در عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا با روش های نوین مهندسی

    به منظور تکمیل هر چه سریعتر راه آهن رشت - آستارا باید راهکارهای استملاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه به ویژه در زمین های زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم صورت گیرد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا گفت : به منظور تسریع در عملیات اجرایی این پروژه به عنوان آخرین حلقه واسط کل شبکه ریلی کشور به مسیرهای ریلی بین المللی و تکمیل کریدور شمال - جنوب باید از روش های نوین و فناوری های روز دنیا بهره مند شویم تا هرچه سریع تر این خط آهن استراتژیک کشور آماده بهره برداری شود .

    خیراله خادمی در جلسه جمع بندی راهکارهای تسریع عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا با حضور نمایندگان شرکت مهندسین مشاور و پیمانکار این ابر پروژه ریلی گفت : با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال - جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز ، روسیه و در نهایت اروپا است که نه تنها بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور که نیاز بین المللی است .

    وی مهمترین علت برگزاری این نشست را بررسی راهکارهای موجود در تسریع عملیات اجرایی و جمع بندی فنی این پروژه عنوان کرد و اظهار داشت : به منظور تکمیل هر چه سریعتر راه آهن رشت - آستارا باید راهکارهای استملاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه به ویژه در زمین های زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم صورت گیرد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه ای در خصوص راه آهن رشت - آستارا و تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریعتر این پروژه اعلام کرد : به منظوراتمام این ابر پروژه راه آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتبار مورد نیازدر نوع خود مثال زدنی است نیازمند بهره مندی از روش های نوین و فناوری های روز دنیا هستیم و در حوزه طراحی ، مهندسی و تملک اراضی با روش های نوین امکان تکمیل عملیات اجرایی این طرح در کوتاه ترین زمان ممکن میسر می شود .

    وی ادامه داد : لازم است در خصوص تجهیز کارگاه های مورد نیاز و ساخت بخشی از ابنیه فنی نظیر تعداد و طول پل ها و نحوه اجرای آنها با روش های مهندسی نوین و به روز دنیا تصمیماتی اتخاذ شود و لازم است در اولین فرصت نسبت به بررسی و نحوه اجرای راهکارها اقدام شود.

    مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص مزایای بهره برداری از راه آهن رشت - آستارا توضیح داد و بیان داشت : با بهره برداری از این مسیر ریلی انتقال بار از مبدا هلسینکی فندلاند تا بنادر جنوبی کشور بیش از ۲۰ روز کاهش پیدا می کند و این اقدام با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد .

    در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده است و آماده عملیات ریل گذاری است . زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز اغاز شده است . اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود .




    مطالب مرتبط

    از بندر شهید رجایی ، جنوبی‌ترین نقطه کشور تا رشت در شمال کشور راه آهن دارد که اکنون ۱۶۲ کیلومتر راه آهن از رشت تا آستارا باقی مانده که تکمیل و ساخت آن یکی از موضوعات بسیار مهم این جلسه سه جانبه خواهد بود .

    |

    ۲۰۰ میلیون یورو از محل این مصوبه دریافت و در پروژه هزینه شده است و ۱۰۰ میلیون یورو هم مانده بود که بخشی از این رقم در هفته گذشته واریز شد و به تدریج در حال دریافت است . اگرچه پیش از این وقفه‌ای در اختصاص این اعتبار رخ داد که با توجه به استراتژیک بودن پروژه بهتر بود این وقفه در ...

    |

    طی چند سال گذشته به منظور تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمال - جنوب و غرب به شرق چند طرح ریلی اولویت بندی شده است و مسیرهای ریلی رشت - آستارا ، چابهار - زاهدان ، قزوین - رشت - کاسپین در راستای تکمیل کریدور شمال - جنوب و راه آهن خواف - هرات ، میانه - بستان آباد - تبریز در راستای توسعه ...

    |

    اولین موضوعی که می‌تواند مانع افزایش مبادلات بین دو کشور باشد ، بحث ترانزیت است . ترانزیت و انتقال بار باید یا از طریق هوایی ، یا زمینی و یا دریایی با روسیه انجام شود .

    |

    ۱۳۰ هزار متر مکعب حجم عملیات خاکریزی این ۱۰ کیلومتر است که در آن ۲۸ هزار تن آسفالت به کار رفته است و دارای ۳۵ دستگاه ابنیه فنی و ۴.۲ کیلومتر رمپ و لوپ است و به منظور احداث آن ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است .

    |

    نظرات کاربران