در حال بارگذاری ...
  • لجستیک حلقه استراتژیک توسعه کشور است

    طبق گزارش بانک جهانی بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی کشورهای اروپایی سهم لجستیک بوده است و کشورهایی زیرساخت و عملکرد لجستیکی بهتری ، حداقل ۱ % رشد بیشتر در تولید ناخالص داخلی و ۲ % رشد بیشتر در تجارت داخلی را تجربه کرده اند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ شرکت شتابان شمال به عنوان بزرگترین شرکت حمل یخچالی خاورمیانه برای نخستین بار در راستای توسعه صنعت لجستیک و ایجاد هم افزایی بین ارکان مختلف آن ، اقدام به گرد هم آوردن فعالان کلیدی صنعت و برگزاری اولین جلسه هم اندیشی ملی و نشست‌های خبری ، نموده است .

    حسن دوست حقی مدیرعامل شرکت شتابان در ابتدای این نشست به تعریف کلی از لجستیک پرداخت و از دغدغه‌های حوزه لجستیک کشور با خبرنگاران و حاضران در برنامه سخن گفت .

    دوست حقی افزود : در ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که لجستیک به چه معناست ؟ لجستیک به معنای مدیریت جریان محصول و مواد اولیه ، اطلاعات و جریان نقدینگی در کل زنجیره تامین است . چرا لجستیک مهم است ؟ هیچ کسب‌وکاری بدون وجود زیرساخت لجستیکی مناسب رشد نخواهد کرد . طبق گزارش بانک جهانی بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی کشورهای اروپایی سهم لجستیک بوده است و کشورهایی زیرساخت و عملکرد لجستیکی بهتری ، حداقل ۱ % رشد بیشتر در تولید ناخالص داخلی و ۲ % رشد بیشتر در تجارت داخلی را تجربه کرده اند .

    وی در ادامه افزود : فرض کنید لجستیک کامل‌تری در حمل محصولات غذایی داشته باشیم ، می‌دانیم که بخش زیادی از محصولات غذایی ما به مصرف نمی‌رسند یا در مزرعه خراب می‌شوند . دلیل این موضوع نداشتن زیرساخت‌های لجستیکی است . صنعت لجستیک حلقه استراتژیک توسعه ملی کشورهاست و هرچه این صنعت کارآمدتر و اثربخش‌تر باشد قدرت رقابت‌پذیری بیشتری را برای کشور ایجاد می‌کند . در کشورهای دنیا در ۲ تا ۳ سال گذشته بیشترین توسعه مربوط به حوزه لجستیک بوده است . اگر به ۱۰۰ شرکت برتر دنیا نگاهی بیاندازیم ، شرکت‌های لجستیکی بخش عمده‌ای از این لیست را تشکیل می‌دهند . با این حال در ایران نگاه سنتی به این صنعت وجود دارد و زیر ساخت ها و تجهیزات لجستیکی ما قدیمی است . همچنین هیچ رویکرد یکپارچه‌ای در ایران به لجستیک وجود ندارد . هر سازمانی و هر ارگانی برای خودش شبکه لجستیکی ایجاد می‌کند . برای مثال شرکت‌های حمل‌ونقل زیرمجموعه وزارت راه هستند و در عین حال شرکت‌های پخش که قسمتی از این زنجیره هستند ، زیر مجموعه وزارت صمت محسوب می‌شوند . جهاد کشاورزی و سایر سازمان ها نیز زیرمجموعه‌های لجستیک دارند و همه این نهادها و سازمان ها به صورت مستقل عمل می‌کنند . ما امروز برای اولین بار به مناسبت روز جهانی لجستیک کنار هم قرار گرفته‌ایم تا بستر هماهنگی و همکاری نزدیک‌تری را بین این ارکان فراهم کنیم .

    مسئله مهم دیگر این است که ما توسعه زیرساخت برای لجستیک خود نداشته‌ایم . مثلا کل ناوگان ریلی ایران تعداد محدودی ناوگان یخچالی دارد و امکان استفاده از ناوگان ریلی برای حمل محصولات فاسد شدنی وجود ندارد . برای توسعه ملی کشور ، نیاز به لجستیک چابک و بهره‌ور داریم که لازمه آن ، هم اندیشی و حل کردن قدم به قدم این مسائل است . شاید لجستیک تنها یک لغت برای بسیاری از مردم باشد اما خلاصه‌ای از فعالیت‌های شرکت شتابان می‌تواند تا حدودی اهمیت این حوزه را روشن کند .

    دوست حقی در این نشست درباره شتابان شمال گفت : شرکت شتابان شمال بازوی لجستیکی گروه سولیکو کاله است که بیش از ۱۵۰۰ خودروی ملکی دارد . این شرکت در سال ۱۳۸۷ تاسیس و از یک واحد به شرکتی بزرگ تبدیل شد . شتابان در حال حاضر علاوه بر فعالیت لجستیکی در گروه سولیکو کاله در بسیاری از شرکت‌های دیگر هم سهمی از حمل را به خود اختصاص داده است . شرکت شتابان شمال مواد اولیه و ملزومات تولیدی واحدهای تولیدی مختلف گروه سولیکو کاله را از بیش ۲۰۰۰ تامین کننده به کارخانه‌های مختلف منتقل می‌نماید . سپس محصولات تولید شده به ۴ هاب لجستیکی و نیز ۳۶ سایت پخش و ارسال می‌شوند و سپس محصولات یاد شده در فرایند توزیع و پخش توسط ناوگان مویرگی تا درب مغازه‌ها منتقل و تحویل مشتریان می‌شود . روزانه ۲۰ تا ۳۰ درصد حجم شیر ایران توسط ناوگان شیر شتابان شمال ، حمل می‌شود . این شیر از ۲۴ استان کشور به کارخانه‌های شرکت سولیکو کاله منتقل می‌شود . در واقع ورودی مواد اولیه کارخانه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت این شرکت است .

    لازم به ذکر است راهبری بزرگ‌‌ترین ناوگان یخچالی ایران توسط شرکت شتابان انجام می‌شود . ماشین‌هایی که در یک سال توسط شرکت شتابان بارگیری می‌شوند اگر پشت سر هم به صورت صف بایستند ، معادل ۲ برابر مرزهای خاکی ایران خواهند شد . به نوعی می‌توان گفت : این شرکت سهم مهمی در  تامین  امنیت غذایی کشور دارد و پیمایش سالیانه این ناوگان ، حدودا معادل ۲۰۰ بار سفر رفت و برگشت زمین تا کره ماه می باشد . مدیریت این حجم از فعالیت در فضای سنتی لجستیک به سختی انجام می شود . برای مثال با توجه به اهمیت بالای حفظ زنجیره سرد در کیفیت محصولات ، ما باید دمای کلیه  ناوگان شرکت را کنترل کنیم و برای اطمینان از تحقق این موضوع، بخشی از حقوق و دستمزد حدود ۳۰۰۰ نفر از پرسنل گروه به رعایت اصول دمایی گره خورده است همچنین به دلیل نبود زیرساخت مجبور به تاسیس تعمیرگاه تخصصی خودرویی و سرویس‌‌دهی به ناوگان سازمان شده‌ایم. همچنین برای کمک گرفتن از استعدادهای کشور از شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌شود . امروز بخش‌های مختلف این حوزه قصد هم افزایی دارند و برای کاهش حمل هوا باید چاره‌ای بیندیشیم . چرا که ارکان مختلف لجستیک به صورت جزیره‌ای کار کرده و تکنولوژی لازم را نداریم .

    روز ملی لجستیک می‌تواند یک قدم خوب باشد تا بتوانیم توسعه خوبی در کشور شاهد داشته باشیم .




    مطالب مرتبط

    کم بودن حجم کالای صادراتی ، نهادینه شدن حمل و نقل جاده ای به عنوان مسیر اصلی انتقال کالاهای صادراتی به روسیه با وجود سهولت و به صرفه بودن مسیر دریایی ، عدم توسعه ترمینال کانتینر یخچالی در بنادر شمالی ، عدم توسعه ناوگان شناورهای رو-رو از عمده دلایل صدور کالاهای صادراتی ایران به ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در اهمیت فرهنگ سازی برای لجستیک همین بس که در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی پاویون کشورها سراسر پر بود از نمادهای لجستیکی و ایران با وجود ...

    |

    محفوظ ماندن کالا ، کاهش زمان عملیات بندری ، استفاده بهینه از فضای عرشه و ... مهمترین مزایای حمل کانتینری است که این خود عامل مهمی در جلب رضایت صاحبان کالا به شمار می‌آید .

    |

    علاوه بر بندر شهید رجایی در بنادر لنگه ، شهید باهنر و بندر جاسک نیز همزمان شرایط لازم برای ورود کامیون‌های حامل کانتینرهای یخچالی و تخلیه آن بر روی شناورها به صورت مداوم مهیا که خوشبختانه از رونق قابل توجهی نیز برخوردار است .

    |

    بنادر غرب استان هرمزگان همچنین با تخلیه و بارگیری ۷۷۴ هزار و ۱۸۰ تن کالای نفتی و غیرنفتی ، ضمن ثبت رشد ۲۴ درصدی در این حوزه، جایگاه پنجم را در میان بنادر کشور در تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی به خود اختصاص دادند . این در حالی است که بنادر این بخش از استان هرمزگان با ...

    |

    نظرات کاربران