در حال بارگذاری ...

اطلاعیه شماره دو کمیسیون عالی سوانح در خصوص سانحه قطار مشهد – یزد

کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد می نماید به منظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی ، تکمیل کادر نظارت مناطق ، ارتقاء سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیت ها اقدام گردد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیرو اطلاعیه شماره یک مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده های داغدیده و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد – یزد به شماره ۸۶۱۱ ، گزارش تکمیلی به شرح ذیل اعلام می ‏گردد :

به منظور بررسی میدانی ، جمع آوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه ، اعضاء کمیسیون عالی سوانح به محض اطلاع به محل سانحه عزیمت و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در فرایند به هم پیوسته ای مورد بررسی قرار دادند.

در این خصوص مستندات ایستگاهی ، شواهد میدانی ، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرایی ، موارد ثبت شده توسط سیستم های نظارتی از جمله گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC ، مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کامل آن به مسئولین ذیربط ارسال گردیده است .

تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات مذکور حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه ، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه می باشد .

همچنین در این خصوص عوامل دیگری که می توانست از وقوع سانحه جلوگیری نماید احصاء گردید که به شرح ذیل اعلام می گردد :

· عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری .

· انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی .

· واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران .

· اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت .

· عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشدار دهنده ( تابلوهای تقلیل سرعت ).  

· عدم یاد آوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسئول ایستگاه عباس آباد  .

کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد می نماید به منظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی ، تکمیل کادر نظارت مناطق ، ارتقاء سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیت ها اقدام گردد .   




مطالب مرتبط

سوانح ریلی در ۱۱ ماه سال های ۱۴۰۰ ، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به صورت مستمر کاهش یافته است . در این راستا مجموع حوادث ریلی در ۱۱ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل دو و نیم درصد کاهش یافته و به کمترین میزان در سال های اخیر رسیده است .

|

با احداث این خطوط ریلی جدید در گذرگاه های ریلی چین و قزاقزستان (خورگوس ، دوستیک و سین کیانگ) ، دسترسی یکپارچه به منظور افزایش تجارت دو کشور فراهم می شود .

|

نظرات کاربران