در حال بارگذاری ...

مرسدس بنز EQXX با یک بار شارژ ، ۱۲۰۲ کیلومتر را طی کرد

در زمستان سال گذشته ، کارشناسان بنز طی یک سفر طولانی با مرسدس بنز EQXX از اشتوتگارت آلمان تا کاسیس فرانسه ، موفق شدند تا رکورد ۱۰۰۷.۹ کیلومتر با یک بار شارژ را ثبت کنند . همچنین در انتهای این سفر ، هنوز ۱۵ درصد از شارژ باتری‌ها باقی مانده‌ بود اما با توجه به دمای پایین هوا و عدم اطمینان از عملکرد مطلوب باتری‌ها در چنین شرایطی ، تصمیم گرفتند تا این آزمایش را با همین اعداد به پایان برسانند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مرسدس بنز EQXX یک خودرو کانسپت سوپر اسپرت آلمانی است که در جدیدترین تست‌های خود فقط با یک بار شارژ ، ۱۲۰۲ کیلومتر را پشت سر گذاشت . اما چطور ؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم .

تقریبا اواخر سال ۲۰۲۱ بود که با خودرو مفهومی مرسدس بنز EQXX آشنا شدیم . این سدان سایز بزرگ به لطف موتورهای الکتریکی بهینه و پکیج باتری‌های قدرتمند (با ظرفیت تقریبی ۱۰۰ کیلو وات ساعت) ، موفق شد تا در تست‌های اولیه ، تقریبا ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند ؛ آن هم فقط با یک بار شارژ !

اما اکنون به نظر می‌رسد که اشتوتگارتی‌ها قصد دارند تا فصل جدیدی از تاریخ خودروهای الکتریکی را رقم بزنند و مرزهای را جا به جا کنند .

نگاهی به رکورد شعاع پیمایش در مرسدس بنز EQXX

در زمستان سال گذشته ، کارشناسان بنز طی یک سفر طولانی با مرسدس بنز EQXX از اشتوتگارت آلمان تا کاسیس فرانسه ، موفق شدند تا رکورد ۱۰۰۷.۹ کیلومتر با یک بار شارژ را ثبت کنند . همچنین در انتهای این سفر ، هنوز ۱۵ درصد از شارژ باتری‌ها باقی مانده‌ بود اما با توجه به دمای پایین هوا و عدم اطمینان از عملکرد مطلوب باتری‌ها در چنین شرایطی ، تصمیم گرفتند تا این آزمایش را با همین اعداد به پایان برسانند .

به طور کلی دمای ایده آل برای باتری خودروهای برقی ، بین ۲۰ تا ۲۵ درجه است و در زمستان ، بخشی از انرژی باتری‌ها ، برای گرم کردن خودشان صرف می‌شود ؛ دقیقا مثل گرم کردن تانکر سوخت گازوئیل در خودروهای سنگین ! اما با فرا رسیدن فصل گرم و فراهم آمدنِ بهترین شرایط دمایی ، اشتوتگارتی‌ها این بار محل تولد دنیای فرمول یک یعنی شهر سیلورستون (Silverstone) را هدف گرفته‌اند .

اشتوتگارت با سیلورستون ، تقریبا ۱۲۰۲ کیلومتر فاصله دارد و از نظر حجم ترافیکی هم در این فصل سال (به نسبت مسیر اشتوتگارت – کاسیس)، شرایط بهتری خواهد داشت . بنابراین راننده ، توقف و استارت کم‌تری را تجربه می‌کند و می‌تواند شرایط بهینه‌تری را برای باتری‌ها به وجود آورد .

چالش بعدی کارشناسان بنز ، به ایجاد تعادل دمای کابین خودرو مربوط می‌شود . بخاری خودروهای الکتریکی سنتی ، از چند المنت و فن تشکیل می‌شود که این سیستم ، یک مجموعه‌ی خازنی – سلفی را خلق می‌کند ؛ یعنی بیشترین مصرف انرژی و یکی از کم بازده‌ترین سیستم‌های برقی !

اما بخاری خودروهای الکتریکی جدید ، از سیستمی موسوم به «هیت پامپ» بهره می‌برد که تقریبا مانند بخاری کولرهای گازی عمل می‌کند و نسبت به سیستم المنت – فن ، بازدهی فوق العاده بیشتری دارد . ولی از آن جایی که دمای هوا در زمان انجام این تست به ۳۰ درجه سانتی گراد می‌رسید ، کارشناسان باید تعادلی را ایجاد می‌کردند تا سیستم کولر علاوه بر خنک نگه داشتن کابین مرسدس بنز EQXX ، کمترین تاثیر را بر روی شعاع حرکتی داشته باشد .

در پایان این مسیر ۱۲۰۰ کیلومتری ، کارشناسان تقریبا یک رانندگی ۱۴ ساعت و ۳۰ دقیقه‌ای را پشت سر گذاشتند که در این مدت ، کولر مرسدس بنز EQXX تقریبا ۸  ساعت بی وقفه روشن بوده است .

همچنین میانگین سرعت راننده در این تست ، فقط ۸۵ کیلومتر بر ساعت ثبت شده و طبق این سرعت ، مصرف انرژی در موتورهای برقی به کمتر از ۸.۳ کیلو وات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده‌ است . این عدد در تست‌های قبلی ، در حدود ۹ کیلو وات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده بود که به لطف بهبودهای نرم افزاری و شرایط محیطی بهتر (دمای مناسب ، ترافیک کم و وزش کم باد) ، به 8.3Kwh/100Km رسید .

باتری‌های مرسدس بنز EQXX در پایان این تست‌ ، هنوز مقدار کمی شارژ داشتند و به همین خاطر ، مهندسین آلمانی تصمیم گرفتند تا آسفالت یکی از بهترین پیست‌های جهان را با خودرو اسپرت جدید خود آشنا کنند . مرسدس بنز EQXX توانست با رانندگی یکی از بهترین‌ رانندگان رشته‌ی فرمول E یعنی «نیک دِ وریس» (Nyck de Vries) و ثبت ۱۱ دور و رسیدن به سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت در پیست تاریخیِ سیلورستون ، باتری‌های خود را به طور کامل تخلیه کند.

مشخصات فنی و احتمال نصب پنل‌های خورشیدی

در پایان هم یک نگاه کلی به مشخصات فنی این سدان اسپرت خواهیم داشت . مرسدس بنز EQXX در حال حاضر از یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۰۱ اسب بخار (تقریبا ۱۵۰ کیلو وات) بهره می‌برد که با باتری‌‌های ۱۰۰ کیلو وات ساعتی جفت شده است .

همچنین پنل‌های خورشیدی سقفی هم می‌توانند یک شعاع پیمایش ۳۰ کیلومتری را به این خودرو هدیه دهند . البته گفته می‌شود که در نسخه‌های بعدی ، احتمالا یک یا دو موتور الکتریکی دیگر هم به این مجموعه اضافه خواهد شد .




نظرات کاربران