در حال بارگذاری ...
  • رشد ۱۵ درصدی تجارت با عراق در دولت سیزدهم

    اشتراکات فراوان تاریخی ، فرهنگی و مذهبی بین دو ملت ایران و عراق و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور باعث شده است تا صادرات غیر نفتی ما از ۱۴۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به ۹ میلیارد دلار در سال ۹۸ برسد و مجددا در سال گذشته با رکورد وزنی نزدیک به ۳۰ میلیون تن کالا ، به هشت میلیارد و ۹۱۶ میلیون دلار رسیده است و هم در سال های اخیر ، کشور عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی در کل کشورهای دنیا و اولین مقصد در بین همسایگان ایران بدل شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، از آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان خرداد ماه ، بیش از ۲۵ میلیون و ۹۳۳ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۶۳۸ میلیون دلار بین ایران و عراق تبادل شد که نسبت به مدت مشابه ۱۵ درصد رشد داشته است .

    سید روح اله لطیفی ، سخنگوی گمرک همزمان با سفر نخست وزیر عراق به تهران ، اظهار داشت : از آغاز به کار و استقرار دولت سیزدهم از ابتدای شهریور سال قبل تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ بیش از ۲۵ میلیون و ۹۳۳ هزار تن کالا در مدت ۱۰ ماه به ارزش هشت میلیارد و ۶۳۸ میلیون دلار بین ایران و عراق تبادل شد که با افزایش ۱۵ درصدی تجارت غیر نفتی ، بین دو کشور همراه بوده است . از این میزان ۲۳ میلیون و ۵۱۶ هزار تن ، سهم صادرات کشورمان به عراق به ارزش هفت میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه رشد سه درصدی داشته است .

    لطیفی در خصوص میزان واردات از عراق در ۱۰ ماهه گذشته گفت : در این مدت دو میلیون و ۴۱۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۲ میلیون دلار از عراق به کشورمان وارد شده است که با رشد ۵۱۲ درصدی همراه بوده است . اشتراکات فراوان تاریخی ، فرهنگی و مذهبی بین دو ملت ایران و عراق و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور باعث شده است تا صادرات غیر نفتی ما از ۱۴۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به ۹ میلیارد دلار در سال ۹۸ برسد و مجددا در سال گذشته با رکورد وزنی نزدیک به ۳۰ میلیون تن کالا ، به  هشت میلیارد و ۹۱۶ میلیون دلار رسیده است و هم در سال های اخیر ، کشور عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی در کل کشورهای دنیا و اولین مقصد در بین همسایگان ایران بدل شود .

    وی افزود : صادرات ما در سال ۸۰ تقریبا ۱۴۵ میلیون دلار بود و در سال ۸۴ با اولین جهش  به یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار رسید و در سال‌های بعد با شیبی مناسب تا دو میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار رسیده است ، جهش دوم صادرات ایران به عراق به سال ۸۸ بر می گردد و  صادرات  چهار میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلاری رخ داده است . سومین جهش صادرات به عراق ، ضمن حفظ مسیر رشد ، در سال ۹۱ بود که صادرات کشورمان در این سال به ۶ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار رسید و جهش آخر نیز در سال ۹۷ با هشت میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار بوده است که همچنان در این محور ، صادرات غیرنفتی در حال انجام است .

    سخنگوی گمرک در خصوص واردات از عراق گفت : رکورد  واردات کشورمان از عراق در کل تاریخ روابط تجاری ایران با این کشور به سال گذشته بر می گردد که دو میلیون و ۷۰۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون دلار از این کشور خریداری شده است که عمده آن کالای اساسی مورد نیاز کشور بوده است .

    سخنگوی گمرک افزود : سرجمع واردات ایران در دو دهه ۸۰ و ۹۰ ، یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۹۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۶۱ دلار بوده که میزان واردات سال ۱۴۰۰ از عراق از لحاظ وزنی بیش از دو دهه گذشته و از لحاظ ارزش نزدیک به جمع ۲۰ سال گذشته بوده است . فعالسازی دیپلماسی چند جانبه در حوزه های سیاسی ، عمومی و اقتصادی ، اجرای کنوانسیون تیر ، حمل یکسره کالا بین دو کشور ، فرماندهی واحد مرزی ، صادرات حرفه ای ، بسته بندی مناسب ، برنامه ریزی تولید براساس بازارهای هدف و تولید کالاهای با ارزش افزوده ی بیشتر و تامین نیازهای کشور از مسیر عراق  می تواند توسعه تجارت بین دو کشور را به همراه داشته باشد .

    سخنگوی گمرک گفت : محصولات کشاورزی ، دامی و غذایی ، مصالح ساختمانی ، محصولات پترو پالایشگاهی ، لوازم الکترونیکی ، تجهیزات پزشکی و دارو ، خودرو و لوازم یدکی ، پوشاک ، کیف ، کفش ، محصولات آهنی و خشکبار ازعمده ترین کالاهای صادراتی به عراق بود و کالاهای اساسی مانند گندم ، جو ، روغن ، ذرت ، سویا ، لاستیک ، کاغذ ، حبوبات ، به همراه ماشین آلات ، ضایعات فلزات ، لوازم خانگی ، تجهیزات الکترونیکی، دستگاه‌های سنجش و... هم از مهمترین کالاهای وارداتی از عراق در سال گذشته بود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جلسه کارگروه نحوه استقرار سامانه‌های گمرکی در گمرکات اجرایی کشور با حضور مدیران و معاونین دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی و ...

    |

    صنایع خودروسازی مدیران با ۱۳ درصد ، کرمان موتور با ۹.۶۵ درصد و کوروش موتور آریا با ۵.۳۵ درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو ، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند . چین ، امارات متحده عربی و ترکیه ۳ کشور عمده طرف معامله برای واردات اجزاء و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وصولی‌های گمرک و واریزی به خزانه در سال ۱۴۰۲ با ۵۴ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل به رقم ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسید . ...

    |

    بیشترین میزان واردات از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ از مبدا کشورهای امارات متحده عربی ، ترکیه ، عمان ، پاکستان ، مالزی ، عراق ، ازبکستان و اندونزی بوده است .

    |

    عملیاتی کردن تبادل الکترونیکی داده‌ها و اطلاعات با تشکیل تیم اجرایی از سوی دو طرف ، ارائه تسهیلات گمرکی برای تسهیل تهاتر کالایی در منطقه آزاد چابهار و امکان تردد کامیون‌های ایرانی به عمق سرزمینی پاکستان از جمله توافقات بین ایران و پاکستان بود .

    |

    نظرات کاربران