تقویت روابط حمل و نقلی ایران و تاجیکستان با افزایش تجارت دو کشور

میزان تجارت ایران و تاجیکستان چه از لحاط ارزش و چه از لحاظ وزنی رقم پایینی است و تاجیکستان علیرغم اشتراکات فرهنگی ، زبان و ... به دلیل نبود چسبندگی اقتصادی در بین ۵۰ شریک اصلی تجاری ایران قرار ندارد . تجارت دو کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵ درصد رشد یافته است اما همچنان ظرفیت دو کشور برای تجارت بیشتر از این ارقام است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی تجارت پایین میان ایران و تاجیکستان را دلیل اصلی افت روابط حملونقلی دو کشور دانست و گفت : تهران و دوشنبه برای ایجاد کمیته مشترک حملونقل به منظور مرور همه حوزههای حملونقل ، برطرف کردن موانع و تقویت همکاریها تفاهم کردند .
امین ترفع در خصوص ظرفیتهای حملونقلی ایران و تاجیکستان خاطرنشان کرد : ایران و تاجیکستان عضو موافقتنامههای حمل و نقلی مختلف از جمله کریدور شمال - جنوب ، کریدورهای حملو نقلی اکو و تراسیکا بوده و در زمینه ارتباطات حملونقلی موافقتنامههای زیادی میان دو کشور امضا شده است . همچینن در بخشهای مختلف جادهای ، ریلی و هوایی به صورت مجزا توافقنامههای متعدد باهم دارند ، بنابراین مشکل قانونی نداریم بلکه آنچه باعث شده سطح روابط حمل و نقلی میان دو کشور کاهش یابد افت روابط تجاری است .
ترفع با بیان اینکه عوامل اقتصادی منجر به کاهش روابط تجاری و ارتباطات حملونقلی میان دو کشور در همه حوزهها شده ، افزود : میزان تجارت ایران و تاجیکستان چه از لحاط ارزش و چه از لحاظ وزنی رقم پایینی است و تاجیکستان علیرغم اشتراکات فرهنگی ، زبان و ... به دلیل نبود چسبندگی اقتصادی در بین ۵۰ شریک اصلی تجاری ایران قرار ندارد . تجارت دو کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵ درصد رشد یافته است اما همچنان ظرفیت دو کشور برای تجارت بیشتر از این ارقام است .
به گفته ترفع ، میزان صادرات این کشور به ایران در سال ۱۴۰۰ معادل ۹۱ میلیون دلار بوده و نسبت به سال قبل از آن با رشد ۵۳۵ درصدی در وزن و ۴۵۹ درصدی در ارزش همراه شده است . عمده کالاهای صادراتی تاجیکستان به ایران محصولات کشاورزی ، خشکبار ، مصالح ساختمانی ، محصولات پتروشیمی ، شیرینی و شکلات ، محصولات صنعتی ، لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی است و عمده کالاهای وارداتی نیز پنبه حلاجی نشده و پیله ابریشم است .
وی افزود : مجموع روابط تجاری ایران با تاجیکستان در ۱۵ سال گذشته یعنی ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ تنها دو میلیون و ۷۱۳ هزار و ۹۳۳ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۲۰۷ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۶۵۱ دلار بوده و واردات از تاجیکستان نیز ۱۸۵ هزار و ۹۹۶ تن کالا به ارزش ۳۷۶ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۴۳۸ دلار بوده است . این میزان تجارت طی ۱۵ سال مطلوب نبوده و دولت سیزدهم در تلاش است با سیاست همگرایی و توسعه روابط با کشورهای همسایه و نزدیک به توسعه روابط تجاری و اقتصادی در کنار سایر مولفهها در مسائل منطقهای و بینالمللی بپردازد .
وی با اشاره به اینکه به دنبال افزایش تجارت ، سهولت حملونقل نیز ایجاد میشود ، گفت : در دیدار مقامات ایران و تاجیکستان بر ایجاد کمیته مشترک حملونقل و مروری بر همه حوزهها برای برطرف کردن موانع و تقویت همکاریها تفاهم شد . تاجیکستان به استفاده از شقوق مختلف حملونقل ایران از جمله استفاده از زیر ساختهای لجستیکی و بنادر و همچنین امکانات ریلی و جاده ای علاقمند است .
ترفع ادامه داد : در حوزه حملونقل هوایی ارتباطاتی میان ایران و تاجیکستان وجود دارد اما حملونقل جادهای به دلیل انسداد مسیرها به شدت کاهش یافت که امیدواریم با باز شدن مرزهای ترکمنستان از جمله مرز سرخس و بازگشت شرایط به حالت عادی ، حملونقل جادهای با سایر کشورهای منطقه نیز تقویت میشود . زیرساختهای حمل و نقلی کشورمان فرصت مناسبی برای افزایش ترانزیت بینالمللی تاجیکستان است که میتواند برای حمل بار به ترکیه و اروپا از مسیر ایران استفاده کند .