در حال بارگذاری ...

تجارت سه ماهه کشور به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید

در سه ماه نخست امسال کشورهای چین با چهار میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار ، عراق با یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار ، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار ، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار و هند با ۴۲۴ میلیون دلار ، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشورمان بودند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر اقتصاد از تجارت غیر نفتی ۲۵.۵ میلیارد دلاری کشور در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت : با پیشتازی سه ماهه صادرات نسبت به واردات در سال جدید تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد .

علیرضا مقدسی در خصوص کارنامه تجارت خارجی غیر نفتی کشور در فصل بهار اظهار داشت : در سه ماهه امسال نزدیک به ۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵ میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که شاهد رشد ۱۹.۵ درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال بودیم . سهم صادرات کشورمان از این میزان تجارت ، ۲۷.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده است .

رئیس کل گمرک در خصوص میزان واردات سه ماهه کشور گفت : واردات کشورمان در این مدت نیز با هشت میلیون و ۱۵۴ هزار تن به ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است . با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در فصل بهار امسال ، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد که این پیوستگی سه ماهه برای کشورمان بی سابقه بوده است .

مقدسی در خصوص مقاصد صادرات کالاهای ایرانی در فصل بهار گفت : در سه ماه نخست امسال کشورهای چین با چهار میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار ، عراق با یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار ، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار ، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار و هند با ۴۲۴ میلیون دلار ، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشورمان بودند .

رئیس کل گمرک ایران در خصوص کشورهای نخست طرف معامله با ایران در فصل بهار توضیح داد : کشورهای امارات با سه میلیارد و ۴۲۶ میلیون دلار ، چین با سه میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار ، ترکیه با یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار ، هند با ۵۱۲ میلیون دلار و آلمان با ۴۵۶ میلیون دلار ، پنج کشور نخست تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در فصل بهار بودند .

مقدسی در خصوص میزان ترانزیت خارجی در فصل بهار گفت : در سه ماه نخست امسال سه میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل ، با رشد ۳۲ درصدی همراه بوده است ، این روند رو به رشد ترانزیت خارجی ، یکی از دستاوردهای مهم کشور به شمار می آید .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت : تجارت خارجی کشور در ۷ ماهه سال جاری با ۶.۲۰ درصد افزایش به رقم ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ ...

|

بیشترین میزان واردات از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ از مبدا کشورهای امارات متحده عربی ، ترکیه ، عمان ، پاکستان ، مالزی ، عراق ، ازبکستان و اندونزی بوده است .

|

۹ درصد از صادرات ایران به مقصد ترکیه و ۱۲ درصد از واردات کشورمان از مبدا این کشور می باشد ، بنابراین پیگیری مفاد توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه و تنظیم برنامه‌های جدید برای عملیاتی شدن این توافق‌نامه‌ها ضروری است .

|

در سال ۱۴۰۲ ترانزیت خارجی از مبدا گمرک پرویزخان ۳۶۸ درصد و از مبدا گمرک باشماق ۵۷ درصد افزایش داشته است .

|

در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۱۱ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۸۴ هزار دلار وارد کشور شد .

|

نظرات کاربران