تکمیل راه آهن رشت - آستارا از نان شب هم واجبتر است
اولین موضوعی که میتواند مانع افزایش مبادلات بین دو کشور باشد ، بحث ترانزیت است . ترانزیت و انتقال بار باید یا از طریق هوایی ، یا زمینی و یا دریایی با روسیه انجام شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، سفیر ایران در روسیه گفت : تکمیل راه آهن رشت - آستارا از نان شب واجبتر است و باید لاین پروژه با سرعت بیشتری ساخته شود تا امکان استفاده بیشتر از ظرفیت کریدور شمال - جنوب به دست بیاید .
کاظم جلالی در نشست تجاری همکاریهای ایران و روسیه با بیان اینکه روابط بین دو کشور وارد فصل جدیدی از همکاریها شده است ، اظهار داشت : پس از سفر رییسجمهوری کشورمان به روسیه شاهد تردد هیاتهایی از ایران به این کشور بودیم و اراده ایران نشان داد ما به دنبال گسترش روابط با روسیها هستیم .
وی با اشاره به موانع موجود برای افزایش سطح روابط دو کشور گفت : اولین موضوعی که میتواند مانع افزایش مبادلات بین دو کشور باشد ، بحث ترانزیت است . ترانزیت و انتقال بار باید یا از طریق هوایی ، یا زمینی و یا دریایی با روسیه انجام شود . ترانزیت زمینی از مسیر آذربایجان صورت میگیرد از این رو باید مسیر و مرز سامور تقویت شود چرا که در حال حاضر در این گذرگاه سه ورودی و سه خروجی وجود دارد که صف کامیونها پشت ایت مرز طولانی است در نهایت اگر موضوع ترانزیت حل نشود ، وسایل نقلیه در این مسیر زمینگیر خواهند شد .
سفیر ایران در روسیه ادامه داد : امروز در این جمع استاندار آستاراخان هم حضور دارد و میتوان در بحث حمل و نقل دریایی بین دو کشور به توافقاتی دست یافت . به طور قطع برای افزایش حمل و نقل دریایی بین دو کشور رودخانه ولگا باید لایروبی شود چرا که در حال حاضر کشتیها با نصف ظرفیت از این رودخانه تردد میکنند . همچنین در ایران باید امکان استفاده از کشتیها رو رو وجود داشته باشد و توان اسکله بنادر در هر دو طرف تقویت شود هر چند که در این باره در روسیه اقدامات جدی صورت گرفته و ظرفیت بنادر شمالی ایران افزایش یافته است .
جلالی با تاکید بر اینکه تکمیل راه آهن رشت - آستارا از نان شب واجبتر است ، گفت : باید لاین پروژه با سرعت بیشتری ساخته شود تا امکان استفاده بیشتر از ظرفیت کریدور شمال جنوب به دست بیاید .