در حال بارگذاری ...
  • پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه اسکله رو - رو در بندر امیرآباد

    اکنون بندر امیرآباد به بنادر چهار کشور همسایه از جمله باکو در آذربایجان ، آستاراخان در روسیه ، اکتائو در قزاقستان و ترکمن باشی ترکمنستان در ارتباط مستمر است و بیشترین حجم عملیات کشور با بنادر روسیه و قزاقستان است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در آستانه سفر رییس جمهوری به روسیه گفت : ایران در تلاش برای ترانزیت بدون واسطه با روسیه از طریق دریا با تکمیل اسکله رو - رو در بندر امیرآباد است .

    محمدعلی اصل سعیدی پور با بیان اینکه اگر در موضوع ترانزیت دریایی خوب عمل کنیم، نگرانی‌های ترانزیتی برطرف خواهد شد ، تصریح کرد : در شش ماه نخست سال جاری میزان تبادلات تجاری از‌ بندر امیرآباد حدود ۲۰ درصد رشد داشته است که بخش عظیمی از این عدد مربوط به تجارت با روسیه بوده است . با توجه به موقعیت استراتژیک بندر امیرآباد و قرارگیری آن در کریدور بین‌المللی شمال - جنوب و همچنین نگاه ویژه دولت جهت استفاده از این ظرفیت، می توان صادارات کالا به روسیه را با جدیت بیشتری دنبال کرد .

    سعیدی پور گفت : امیرآباد تنها بندر متصل به شبکه راه‌آهن سراسری در شمال کشور است و ۲۵ کیلومتر ریل داخل بندر وجود دارد ، همچنین اسکله رو - رو ریلی به عنوان یکی از پتانسیل‌های منحصر به فرد کشور در این بندر مستقر است .

    وی درباره آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه اسکله رو - رو بندر امیرآباد گفت : این پروژه پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و تقریبا ۳۰ درصد آن باید تکمیل شود و البته همزمان خدمات دریایی و خدمات روی کامیون از طریق همین اسکله درحال انجام داریم . اکنون بندر امیرآباد به بنادر چهار کشور همسایه از جمله باکو در آذربایجان ، آستاراخان در روسیه ، اکتائو در قزاقستان و ترکمن باشی ترکمنستان در ارتباط مستمر است و بیشترین حجم عملیات کشور با بنادر روسیه و قزاقستان است .

    مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه سازمان بنادر اعلام کرده است تا ۸۰ درصد تعرفه‌های خود را برای حمل کالا از طریق رو - رو اعمال می‌کند ، افزود : ظرفیت عملیاتی اسکله رو - رو در سال به راحتی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تن است ؛ البته اگر به طور مستمر بار وجود داشته باشد .

    سعیدی پور افزود : دولت در موضوع ترانزیت وارد شده است و می‌خواهد سهم خود را از ترانزیت منطقه بگیرد؛ زیرساخت ترانزیتی کافی در بندر امیرآباد فراهم است و اگر بتوانیم به حمل دو سر از بنادر ایران به روسیه و بنادر روسیه به ایران برسیم حمل و نقل دریایی در منطقه خزر جایگزین حمل و نقل زمینی در کریدور بین المللی شمال - جنوب می‌شود .

    کشتی رو-رو نوعی کشتی حامل کامیون بوده و سازوکار آن بدین صورت است که در بندر مبدا با توجه به گنجایش خود تعدادی کامیون را درون خود بارگیری می‌کند و سپس در بندر مقصد تخلیه می‌کند و پس از آن کامیون‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهند تا محموله را به مقصد نهایی برسانند .




    مطالب مرتبط

    بندر امیرآباد با توانمندی های کم نظیر خود در شمال کشور ، حلقه طلایی همکاری و همگرایی اقتصادی کشورهای عضو اکو با کشور ایران به ویژه استان مازندران به شمار می آید .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، آیت‌الله رئیسی در هفدهمین سفر استانی خود با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد از اسکله رو – رو ریلی و بخش‌های ...

    |

    اسکله رو-رو بندر امیرآباد پروژه بسیار مهمی است که باید در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد ، زیرا با توجه به مشکلاتی که در زمان ساخت و اصلاح پل متحرک این پروژه بوجود آمده هنوز نتوانستیم از آن بهره برداری کنیم .

    |

    کالاهای اساسی تخلیه شده در بندر امیرآباد شامل جو ، ذرت ، سویا ، گندم ، کلزا و روغن خوراکی بوده که از کشورهای قزاقستان و روسیه به پر ترددترین بندر حاشیه دریای خزر وارد شده است .

    |

    در راستای راهبردهای توسعه‌ای دولت برای ارتباطات گسترده اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه ، برنامه‌ریزی شده تا با عملیاتی‌سازی همکارهای بندری و دریایی منطقه‌ای و بین‌المللی ، ترافیک بندری را در بنادر شمال‌ کشور ، به‌ ویژه در بندر ترانزیتی و صادراتی امیراباد ، افزایش ...

    |

    نظرات کاربران