در حال بارگذاری ...

تدوین ۵۰ برنامه عملیاتی برای هوشمندسازی سامانه‌ های جاده‌ای

با اجرای طرح مورد نظر ، امکان برقراری بستر تبادل اطلاعات بین روش‌های مذکور فراهم شده است و به این ترتیب امکان مدیریت درخواست‌های حمل و توزیع بهینه بار فراهم خواهد شد که نهایتا منجر به افزایش بهره‌وری ، استانداردسازی ، اولویت‌بندی ، رصد و پایش آنلاین بار و امکان مداخله هوشمند در زیست بوم حمل‌ونقل کشور می‌شود . این پروژه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام است و مورد بهره‌برداری سازمان راهداری قرار خواهد گرفت . هم اکنون نمونه پایلوت این پروژه برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران پیاده‌سازی شده است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت راه‌ و شهرسازی برای هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ، همکاری‌های مشترکی را تعریف و اجرایی کرده‌اند .

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به توسعه همکاری‌ها میان معاونت علمی و سازمان راهداری ، گفت : باتوجه به اهمیت توسعه روابط دوجانبه ، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری و وزارت راه‌وشهرسازی با محوریت همکاری میان ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امضا شد . از ۳ سال پیش که این همکاری‌ها آغاز شد، فعالیت‌هایی همچون تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک و برگزاری رویداد نوآورانه و فعالیت‌های ترویجی را در اولویت قرار دادیم .

به گفته منطقی ، سامانه رگولاتوری مدیریت درخواست‌های حمل کالا در سطح کشور یکی از این تلاش‌ها است. این پروژه شامل مدیریت و یکپارچه‌سازی انواع درخواست‌های حمل بار در کشور برای ایجاد هماهنگی و یکپارچگی میان آنها با هدف برقراری بستر تبادل اطلاعات بین روش‌های مختلف است . در حال حاضر درخواست حمل بار ، از طریق روش‌های گوناگونی اعم از بازارگاه‌ها، درگاه ملی بار، سامانه‌های مدیریت حمل و... ثبت می‌شوند . عدم هماهنگی و یکپارچگی میان این روش‌ها موجب عدم توزیع بهینه بار و نیز عدم امکان مدیریت یکپارچه آن خواهد شد .

وی افزود : با اجرای طرح مورد نظر ، امکان برقراری بستر تبادل اطلاعات بین روش‌های مذکور فراهم شده  است و به این ترتیب امکان مدیریت درخواست‌های حمل و توزیع بهینه بار فراهم خواهد شد که نهایتا منجر به افزایش بهره‌وری ، استانداردسازی ، اولویت‌بندی ، رصد و پایش آنلاین بار و امکان مداخله هوشمند در زیست بوم حمل‌ونقل کشور می‌شود . این پروژه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام است و مورد بهره‌برداری سازمان راهداری قرار خواهد گرفت . هم اکنون نمونه پایلوت این پروژه برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران پیاده‌سازی شده است .

تدوین نقشه راه حمل‌ و نقل هوشمند جاده‌ای

وی با اشاره به پروژه مشترک دیگر میان ستاد و سازمان راهداری ، گفت : تدوین نقشه راه حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای پروژه دیگری است که با هدف تدوین برنامه عملیاتی و اجرایی هوشمندسازی سامانه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای باتوجه‌به نیازها، زیرساخت‌ها و بلوغ فناوری آغاز شده است . برای این کار ، پیش‌نویس نقشه راه با تدوین۵۰ برنامه عملیاتی اولویت‌دار برای هوشمندسازی سامانه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای تهیه شده و هم اکنون در اختیار دفاتر مربوطه سازمان برای برنامه‌ریزی و اجرا قرار گرفته است . این پروژه با استفاده از ظرفیت تیم تحقیقاتی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است .

ثبت حریم راه‌های کشور

منطقی با اشاه به دیگر همکاری مشترک در این زمینه ، بیان کرد : ثبت حریم راه‌های کشور را به عنوان یکی دیگر از عناوین همکاری انتخاب کردیم . این پروژه به ثبت حریم راه‌های کشور با استفاده از تصاویر پهپادی و ماهواره‌ای می‌پردازد .

وی افزود : مذاکرات کارشناسی در خصوص این پروژه با شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان از طریق کمیته مشترک متشکل از نمایندگان ستاد و سازمان برای انتخاب مجری و راهبری پروژه در حال انجام است .

سامانه پایش هوشمند ترابری ناوگان

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد سامانه پایش هوشمند ترابری ناوگان را اقدام مشترک دیگر عنوان کرد و گفت : هدف اصلی این طرح ارائه زیرساخت تحلیل کلان داده با هدف انجام تحلیل‌های متعدد بر روی داده‌های گوناگون حمل‌ونقل و مبتنی بر پروتکل سپهتن است . این زیرساخت باید قابلیت پردازش حجم بسیار بالای داده‌ها را در زمان بسیار کوتاه دارا باشد و به پردازش‌های هوشمند داده‌ها بپردازد . بر این اساس و مبتنی بر زیرساخت ارائه شده ، در این طرح به ارائه سه سرویس هوشمند پرداخته خواهد شد .

وی افزود : خوشه‌بندی رانندگان بر اساس رفتارهای رانندگی ، تشخیص انحراف از مسیر رانندگان و تشخیص خواب آلودگی از طریق دوربین‌های سپهتن سرویس‌های هوشمندی است که در این طرح مدنظر است . تشخیص و شناسایی هوشمند رفتار و حالات رانندگان، خصوصا در جاده‌های بین شهری می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آمار تصادفات ایفا کند . این پروژه با بهره‌گیری از ظرفیت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است .

احراز هویت الکترونیکی رانندگان

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه را احراز هویت الکترونیکی رانندگان دانست و اظهار کرد : در حال حاضر ۳۶۰ هزار راننده کامیون و ۱۴ هزار راننده اتوبوس در کل کشور فعالیت می‌کنند که این افراد برای دریافت کارت سلامت و کارت هوشمند باید حضوری مراجعه کنند .

منطقی ادامه داد : اجرای احراز هویت الکترونیکی رانندگان می‌تواند از این مراجعات حضوری پیشگیری کند . این پروژه برای ایجاد پلتفرم احراز هویت الکترونیکی رانندگان و با هدف حذف مراجعه حضوری و کاهش مخاطرات تعریف شده است .

شناسایی نیازها

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به فعالیت‌های ترویجی این حوزه نیز اشاره کرد و افزود : برگزاری رویداد نوآورانه Innoroad  ۲۰۲۰ در سال گذشته با هدف شناسایی و حل مسایل فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تکیه بر پتانسیل استارتاپ‌ها و ایجاد استارتاپ‌های فناور یکی از این اقدامات بود . اطلاع رسانی رویداد به تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی انجام و در آن بیش از ۷۲ طرح دریافت و در نهایت ۲۱ طرح برای حمایت انتخاب شد .

منطقی ، با بیان اینکه پروژه احداث کارخانه نوآوری و مرکز نوآوری برای رفع مسایل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز مدنظر این همکاری‌های مشترک است ، گفت : برای این کار برنامه‌ریزی‌های اولیه توسط تیم مشترک ستاد و سازمان برای ایجاد کارخانه نوآوری و مرکز نوآوری به منظور استقرار استارت آپ‌های نوآور و فناور انجام گرفته است. طرح اولیه ایجاد کارخانه نوآوری در دست بررسی کارگروه مشترک ستاد و سازمان قرار دارد .

منطقی با اشاره به تدوین فصلنامه‌های مشترک ، گفت : به همت ستاد و سازمان تاکنون ۳ فصلنامه برای انعکاس مسایل و راهبردهای ستاد و سازمان و اطلاع رسانی آخرین فناوری‌های روز در زمینه سامانه‌های حملونقل هوشمند منتشر شده و در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار گرفته است . همکاری در تعریف و راهبری رساله‌های دکتری و پسادکترا نیز اقدام مشترک دیگری است که برای حل مسائل فناورانه سازمان از طریق مقاطع بالای تحصیلات تکمیلی اجرایی شده است . در این راستا تا کنون ۲۰ پروژه در دانشگاه‌های سراسر کشور با همکاری ستاد و سازمان تعریف شده است .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از حمایت ویژه این ستاد از فعالیت های ...

|

استان گلستان ، اولین استان کشور است که توانسته با پایش استراتژی های دو بخش حمل و نقل و راهداری ، سند جامع و توسعه حمل و نقل را تنظیم و تدوین کند . برای ارتقا جایگاه برنامه ریزی استان در بخش حمل و نقل حدود ۴۰ جلسه تخصصی با همراهی بخش های خصوصی و سازمان های مرتبط در این زمینه برگزار ...

|

ترانزیت کالاهای غیرنفتی در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتن بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۸ درصد رشد داشته است .

|

در این عملیات ها ، بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر از مسیرهای آسیب‌دیده در استان ، لایروبی و بازگشایی و همچنین ، راهداران نسبت به تعمیر و بازسازی موقت پل‌ها و ابنیه فنی آسیب‌دیده اقدام کردند .

|

بازسازی و نصب تابلو علائم هشدار دهنده جاده‌ای به تعداد ۳۴۶ مورد بازسازی و نصب بیش از ۸۰۰ متر گاردریل و تامین ۶ کیلومتر روشنایی محور نقده محمدیار با همکاری اداره برق این شهرستان از جمله فعالیت های مهم این اداره کل در سال گذشته است .

|

نظرات کاربران