در حال بارگذاری ...

ایمیدرو و راه‌آهن شرکای راهبردی برای جهش اقتصادی کشور

حمل و نقل ریلی ، عنصر اقتدار انقلاب اسلامی است . ایران در موقعیت خاص جغرافیایی قرار دارد و بهترین مسیر ترانزیتی از ایران خواهد بود و می تواند آورده زیادی برای انقلاب و کشور داشته باشد . امروز مزیت کشور دیگر تولید نفت خام نیست بلکه در کنار نفت و گاز و پتروشیمی ، بخش معدن و حمل و نقل به خصوص حوزه ریلی ، مزیت‌های بسیار و آورده بالایی برای کشور دارند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مهندس وجیه‌اله جعفری معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد .

در این دیدار که در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد دو طرف در رابطه با مسائل مشترک و توسعه همکاری گفت و گو کردند .

سید میعاد صالحی در این دیدار گفت : آینده کشور نیازمند تفاهم و همکاری بین شرکت‌های توسعه‌ای و پیشران است . اگر موانعی در حوزه مالی یا رگولاتوری وجود دارد باید رفع شود . یکی از عناصر مهم توسعه، حمل و نقل است که طبق بند ۲۴ سیاست‌های برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری ، اولویت با حمل و نقل ریلی است اما به این موضوع توجه نشده است. همچنین در ماده ۲۵ این سیاست‌ها بر حمل ریلی بار و توسعه ترانزیت توجه شده است .

دکتر صالحی ضمن تأکید بر باور خود در خصوص نقش بی‌بدیل راه‌آهن در جهش اقتصادی کشور ادامه داد : حمل و نقل ریلی ، عنصر اقتدار انقلاب اسلامی است . ایران در موقعیت خاص جغرافیایی قرار دارد و بهترین مسیر ترانزیتی از ایران خواهد بود و می تواند آورده زیادی برای انقلاب و کشور داشته باشد . امروز مزیت کشور دیگر تولید نفت خام نیست بلکه در کنار نفت و گاز و پتروشیمی ، بخش معدن و حمل و نقل به خصوص حوزه ریلی ، مزیت‌های بسیار و آورده بالایی برای کشور دارند .

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به حمایت‌های جدی وزیر راه و شهرسازی از حمل و نقل ریلی و دستور اخیر ایشان مبنی بر لزوم راهبری پروژه‌های ریلی توسط راه‌آهن افزود : برای دست یافتن به این مهم باید از اختیاراتی که در حوزه سیاستگذاری داریم استفاده کنیم تا بتوانیم حمل و نقل ریلی را در کشور متحول کنیم . در این راستا از صنایع مختلف و بخش خصوصی نیز حمایت می‌کنیم تا در این حوزه سرمایه‌گذاری و فعالیت کنند . ما به ایمیدرو و بخش معدن به عنوان شرکای تجاری و راهبردی برای جهش اقتصادی کشور نگاه می کنیم که در دو بخش کلی تقاضای بار و سرمایه‌گذاری در توسعه خطوط ، لکوموتیو و واگن‌های باری می توانیم با هم همکاری موثرتری داشته باشیم .

در ادامه ، مهندس وجیه اله جعفری ضمن تبریک و آرزوی توفیق برای مدیرعامل جدید راه‌آهن بر نقش راه‌آهن در توسعه اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت : با توجه به اینکه در برخی موارد ، ظرفیت پایین حمل و نقل و لجستیک ، گلوگاه و محدود کننده تولید در برخی صنایع معدنی می‌باشد ، هر کمکی از دست ایمیدرو بربیاید انجام می دهد و آماده همکاری جهت افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی است و در حقیقت کمک به ارتقای حمل و نقل ریلی ، تلاش در راستای ارتقای صنایع معدنی کشور است .

مهندس جعفری تاکید کرد : نگاه ما جزیره‌ای نیست و علاقمند به رشد کشور در همه حوزه‌های مرتبط و مورد نیاز هستیم . ما آماده سرمایه گذاری و تأمین بخشی از نقدینگی لازم در بخش توسعه خطوط ، اتصال مراکز بار به شبکه ریلی و لکوموتیو هستیم .

در نهایت ، با توجه به پیشنهاد دکتر صالحی ، مقرر شد به منظور بهره‌مندی بهینه از منابع ، اطلس توسعه مسیرهای ریلی مرتبط با صنایع معدنی ظرف مدت یک هفته در کارگروه مشترک راه‌آهن و ایمیدرو تهیه شود تا اقدامات آتی مبتنی بر آن صورت گیرد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی حکمی داود طالبی ، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و ...

|

مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .

|

مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

|

تعداد کشته های جاده ای در سال حدود ۲۰ هزار نفر و تعداد تصادفات جرحی و منجر به نقص عضو بیش از ۱۰ برابر این میزان بوده است . در حالی که صنعت ریلی ، به لحاظ ایمنی و عدم آسیب های جسمی و مالی ، حوزه ای کاملا متفاوت نسبت به جاده است .

|

این رکورد با استفاده از حداکثر امکاناتمان تحقق پیدا کرده است ، بدون آنکه واگن های قابل توجهی به مجموعه ریلی اضافه کنیم .

|

نظرات کاربران