در حال بارگذاری ...

ترافیک هوایی ایران در حال بازگشت به دوران قبل از کروناست

رشد ترافیک هوایی ایران در این ایام نسبت به دیگر فرودگاه های مطرح دنیا و آنچه پیش بینی می شد، نشان دهنده برنامه ریزی خوب و انسجام و هماهنگی مجموعه های مختلف و همدلی برای بازگشت به دوران قبل از کروناست .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت : با وجود محدودیت هایی که بحران کرونا برای صنعت هوانوردی رقم زد ، در اجرای پروژه های هوانوردی و فرودگاهی رکورد بسیار خوبی ثبت کردیم و این افتخار بزرگی برای شرکت فرودگاه ها محسوب می شود .

مراسمی به مناسبت ۲۰ اکتبر روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی ، با یاد و خاطره چهار تن از کنترلرهایی که در سال جاری جان خود را از دست دادند و به دیار باقی شتافتند ، با حضور سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها ، محمد امیرانی عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی ، مسعود نیکبخت معاون عملیات هوانوردی ، امیرحسین صادقچه مدیرکل کنترل ترافیک هوایی و نمایندگانی از فرودگاه های امام خمینی (ره) ، مشهد و اهواز و تنی چند از همکاران در مرکز عملیات اضطراری برگزار شد .

امیرمکری در این مراسم ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع) و همچنین روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی ، گفت : ثبت چنین روزهایی در تقویم برای قدردانی از تلاش کسانی است که در سطح ملی و بین المللی خدمات خاصی را به کشور و مردم ارائه می کنند و نامگذاری ۲۰ اکتبر به این نام ناشی از توجه به تلاش و تخصصی این قشر از جامعه است .

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره گذشتگان این حرفه و همکاران کنترلر که در ایام کرونا جان خود را از دست دادند ، روز جهانی کنترلر ترافیک هوایی را به خانواده ایشان نیز تبریک گفت .

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها با بیان اینکه در ایام کرونا ۱۴ تن از کارکنان در فرودگاه های کشور جان خود را از دست دادند گفت : این ویروس طی ۵۰ سال گذشته شدیدترین آسیب را به صنعت هوانوردی دنیا وارد کرد که در مقایسه با اتفاقات دیگر در این صنعت در نوع خود قابل توجه است .

وی با اشاره به سانحه هواپیمایی اوکراین و تاثیر بسیار زیادی که بر ترافیک هوایی کشور گذاشت ، گفت : این اتفاق در کنار کرونا ، کاهش شدید منابع درآمدی در شرکت فرودگاه ها را رقم زد ، به طوری که برنامه ریزی برای اجرای پروژه در فرودگاه ها را با اختلال مواجه کرد اما با همه مشکلات موجود ، سعی بر این بود تا با مدیریت شرایط موجود آثار منفی را در حوزه فرودگاه و هوانوردی به حداقل برسانیم .

رئیس هیات مدیره با اشاره به سیاست های اتخاذ شده برای مقابله با ویروس کرونا در شرکت فرودگاه ها گفت : محدودیت حضور کارکنان و تاکید بر اجرای پروتکل های بهداشتی و در ادامه واکسیناسیون سراسری در فرودگاه ها به عنوان پیشروترین سازمان دولتی، از اقدامات قابل توجه در حفظ سلامت کارکنان و صیانت از آنان برای خدمت رسانی به مردم بود .

وی با بیان اینکه در فرودگاه های کشور نیز اقداماتی برای حفظ سلامت و آرامش خاطر مسافران و اطمینان به آنان جهت سفرهای هوایی نیز صورت گرفت ، گفت : رشد ترافیک هوایی ایران در این ایام نسبت به دیگر فرودگاه های مطرح دنیا و آنچه پیش بینی می شد، نشان دهنده برنامه ریزی خوب و انسجام و هماهنگی مجموعه های مختلف و همدلی برای بازگشت به دوران قبل از کروناست .

امیرمکری با اشاره به مشکلات عدیده یی که کرونا در اجرای وظایف ما رقم زد ، گفت : خوشبختانه با توجه به وسعت خانواده بزرگ شرکت فرودگاه ها و فعالیت ها، با حداقل آسیب مواجه بودیم . در این شرایط سخت ضمن حفظ نیروها و تامین معیشت کارکنان پروژه های حساس و کلیدی را توانستیم به ثمر برسانیم که نتیجه همکاری و دلسوزی متخصصین شرکت بود که با وجود محدودیت حضور کارکنان صورت گرفت .

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت : در اجرای پروژه های هوانوردی و فرودگاهی رکورد بسیاری خوبی از خود به جای گذاشتیم که به ان افتخار می کنیم .

وی با اشاره به بهسازی و تجهیز برج و اپروچ فرودگاه بین المللی مهرآباد با پیچیدگی های فنی و تخصصی و همچنین آغاز بهسازی باند اصلی این فرودگاه را از جمله پروژه هایی یاد کردکه در ایام کرونا کلید خورد.

امیرمکری بهسازی باند اصلی فرودگاه مهرآباد را ضروی خواند و گفت : باند اصلی فرودگاه مهرآباد شرایط نگران کننده ای داشت که بعد از ۱۸ سال ، بالاخره مورد بهسازی قرار گرفت و این اتفاق باعث شد تا باند دیگر مهرآباد زیر بار ترافیک روزانه برود و ثابت شود برای انجام پروازها قابل اتکا است .

مدیرعامل شرکت فرودگاهها در ادامه از هماهنگی ، همکاری تمام بخش های مرتبط به ویژه عملیات هوانوردی و خاصه کنترلرها در ارائه خدمات مناسب جهت پروازهای ایمن در شرایط خاص همسایگان کشورمان که باعث افزایش ترافیک شد، قدردانی کرد . گزارش هایی که به سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص سوانح وحوادث ارسال می شود ، نشان می دهد که اشتباهات در حوزه عملیات شرکت فرودگاه ها نزدیک به صفر است و این حاکی از این است که همکاران وظایف خود را به خوبی در مرکر کنترل فضای کشور و برج و اپروچ فرودگاهها انجام می دهند .

امیرمکری با اشاره به چالش های حوزه هوانوردی در حوزه آموزش و اعزام کارکنان به خارج از کشور و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز مرکز کنترل فضای کشور اظهار امیدواری کرد : با بهبود شرایط بین المللی بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. البته از طریق منابع دیگری هم به دنبال رفع این چالش ها هستیم .

باید برای بازگشت به شرایط پیش از کرونا و افزایش پروازها آماده باشیم

محمد امیرانی عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی نیز در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی گفت: بخش عمده ای از خدمات شرکت فرودگاه ها بر عهده کنترلرهاست که با اخلاص ، تخصص و دانش ، در کنار دیگر همکاران تولید ثروت می کنند .

راهبر عملیات هوانوردی با اشاره به شرایطی که کرونا برای شرکت فرودگاه ها رقم زد ، گفت : امسال ، سال تلخی بود چراکه چهار تن از عزیزانمان در کنترل ترافیک هوایی را از دست دادیم و قطعا فراق آنان برای ما و خانواده شان بسیار سخت و اندوهبار بود.

وی با بیان اینکه کرونا سال عجیبی را برای همه دنیا رقم زد و تبعاتی در زندگی شخصی و کاری افراد داشت ، گفت : در حرفه مراقبت پرواز، راهکارها و دستورالعمل هاست که حرف اول را می زند اما در این شرایط خاص دستورالعمل ها ، عقب تر از روش ها و کارایی همکاران ما بود و به خوبی با مواجهه با این وضعیت کار خود را به درستی انجام دادند و جای قدردانی دارد . شرکت فرودگاه ها در سال گذشته سختی های بسیاری را تحمل کرد و به ویژه در حوزه مالی نزدیک به ۶۰ درصد از پیش بینی های ما که به دلیل کاهش پروازهای عبوری بود، محقق نشد و همین فشار مضاعفی را برای توسعه زیرساخت ها به ما تحمیل کرد .

راهبر عملیات هوانوردی ضمن قدردانی از حمایت های رئیس و اعضای هیات مدیره برای برآورده کردن نیازهای عملیاتی برای ارائه خدمات ایمن به مسافران هوایی ، گفت : ما باید کم کم خود را برای شرایط پس از کرونا آماده کنیم و آماده خدمات رسانی به پروازهای بیشتر باشیم و در این راستا باید برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم .

 مرکز کنترل فضای کشور پیشانی شرکت فرودگاه ها ست

مسعود نیکبخت معاون عملیات هوانوردی نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره کنترلرهایی که در سال جاری جان خود را از دست دادند ، گفت : مرکز کنترل فضای کشور یکی از جاهایی است که می توان از آن به عنوان پیشانی شرکت یاد کرد و کنترلرها با کارکرد درست خود می توانند موجب اعتلای شرکت باشند .

وی در ادامه با اشاره به شرایط سخت فعالیت کنترلرها در پوزیشن های خود گفت : کنترلرها نمی توانند احساس خود را در کار وارد کنند و برای همین است که مدیریت سیزم (مدیریت استرس) برای آنها در دنیا تعریف شده است تا بتوانند در شرایط سخت کاری ، خود را مدیریت کنند .

نیکبخت همچنین با اشاره به چالش هایی که حوزه عملیات با آن مواجه است ، گفت : در حالی که کشورهای حوزه خلیج فارس میلیون ها دلار برای تجهیزات خود خرج می کنند و کنترلرها تنها ، به عنوان ناظر آن فعالیت می کنند، در کشور ما اینگونه نیست و همکاران به جای سیستم ها کار می کنند .

وی با بیان اینکه در حوزه مراقبت پرواز، بسیاری از موضوعات ناخواسته است و دستورالعمل ندارد ، گفت : وقتی قطر دچار تحریم شد، کنترلرهای ما با روشهای خودشان خط اصلی را برای هدایت پروازهای این کشور دادند و این باعث قدردانی وزارت امور خارجه در تبیین رفتار سیاسی با قطر شد .

معاون عملیات هوانوردی در پایان از حمایت های مدیرعامل شرکت فرودگاه ها برای تامین خواسته های این حوزه جهت حفظ ایمنی پروازها و آرامش حوزه عملیات قدردانی کرد .

به دنبال جذب نیروی انسانی در سال جدید هستیم

امیرحسین صادقچه مدیرکل کنترل ترافیک هوایی در این مراسم با تبریک روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی و یاداوری غم از دست دادن چهار تن از همکارانش که اندوه بسیاری را بر جامعه مراقبت پرواز وارد کرد ، به چالش های حوزه کاری خود پرداخت و گفت : یکی از این چالش ها ، جنگ آذربایجان و ارمنستان و دیگر چالش در شرق کشور شرایط خاص افغانستان بود که با هماهنگی و همکاری کنترلرها ، شرایط را برای انجام بیشتر پروازهای عبوری فراهم کردیم .

وی بهره برداری از اتوماسیون رادار فرودگاه مهرآباد به عنوانی یکی از پروژه های عظیم شرکت فرودگاه ها را اقدامی اسلاسی خواند و از کنترلرهای فرودگاه مهرآباد که در شرایط بهسازی باند اصلی فرودگاه مهرآباد برای سلامت پروازها و ایمنی آن شرایط خاصی را تحمل می کنند ، قدردانی کرد .

صادقچه از کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی دیگر از چالش ها یاد کرد و گفت : در سال جاری موفق به جذب ۴۴ نفر شدیم و امیدوارم با هماهنگی حوزه های دیگر در سال آینده نیز ، جذب نیروی انسانی داشته باشیم .

گفتنی است ، در پایان این مراسم ؛ مدیرعامل شرکت فرودگاه ها ، هدایایی به رسم یادبود به خانواده کنترلرهایی که به واسطه کرونا جان خود را از دست دادند ، اهدا کرد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در روز شنبه هفتم بهمن ماه با صدور اطلاعیه‌های پروازی نسبت به وضعیت پروازها در برخی از ...

|

سال گذشته به ترتیب فرودگاه بین المللی مهرآباد با ۱۲ میلیون و ۶۸۵ هزار مسافر در رتبه اول ، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با ۷ میلیون و ۴۱۵ هزار مسافر در جایگاه دوم و فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز با ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار مسافر در رتبه سوم از نظر تعداد مسافر قرار ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ به حضور سرپرست اداره کل مخابرات ، فناوری اطلاعات هوانوردی و امنیت فضای مجازی شرکت فرودگاه‌ها ؛ مرکز AFTN و دیتاسنتر ...

|

پل‌های تلسکوپی در ترمینال‌های ۱ و ۲ اجرا شده‌اند و روزانه بیش از ۶۵ هواپیما برای عملیات اعزام و پذیرش به آنها متصل می شوند که تقریبا ۲۰ درصد پروازهای روزانه مهرآباد است .

|

در فرودگاه مهرآباد پیش از شروع پروازهای نوروزی ، اقدامات زیادی از جمله تشکیل کمیته تسهیلات با حضور نمایندگان کلیه شرکت‌های هواپیمایی و نهادهای ذیربطِ مستقر در فرودگاه به منظور هماهنگی بیشتر در راستای ارائه خدمات بهینه فرودگاهی انجام شد .

|

نظرات کاربران