در حال بارگذاری ...
  • تثبیت جایگاه کنترلرهای هوایی ایران در بسته شدن قلمرو هوایی کویت و افغانستان

    پیگیری آموزش بروز برای کنترلرهای ترافیک هوایی برای حفظ جایگاه فعلی بدست آمده ، پیگیری جهت خرید و نصب سیمولاتور برج سه بعدی، ایجاد مسیرهای مستقیم و جذب نیروی متخصص در این حوزه از جمله برنامه های این اداره کل محسوب می شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل ترافیک هوایی از بهره برداری یک مسیر مستقیم از بیرجند به مرز هوایی ترکمانباشی با توجه به‌ بسته شدن فضای افغانستان در ماه نوامبر خبر داد و گفت : در حال حاضر با برنامه ریزی و استفاده از نیروی انسانی موجود در شیفت های مضاعف به صورت ایمن می توان به ۱۸۰۰ پرواز در آسمان ایران خدمات ترافیک هوایی ارائه داد .

    در تقویم جهانی ، برای پاسداشت زحمات و تلاش‌های کنترلرهای ترافیک هوایی، ۲۰ اکتبر توسط فدراسیون جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی (ایفاتکا) ، به نام ایشان نامگذاری شده تا بدینوسیله ، همگان ضمن آشنایی با این حرفه خطیر ، قدردان زحمات مردان و زنان بی‌ادعای صنعت هوانوردی در اقصی نقاط جهان باشند. چرا که بی‌تردید کنترل ، هدایت و رصد لحظه به لحظه صدها هواپیما در سطوح مختلف شبکه پیچیده راه‌های هوایی و مسیرهای ورودی و خروجی فرودگاه‌ها کاری بسیار شگرف و در خور تحسین است که به دست توانمند و با کفایت سفیران ایمنی و آرامش و حافظان همیشه بیدار ایمنی و بی‌خطری فضای کشور محقق می‌شود .

    این روز ، مناسبت خوبی بود تا با امیرحسین صادقچه بالاترین مقام کنترلر ترافیک هوایی به گفتگو بنشینیم و در خصوص برنامه ها ، موانع و به طور کلی اقدامات صورت گرفته برای ارتقای جایگاه کنترلر ترافیک هوایی صحبت کنیم .

    آسمان کشور به لحاظ انجام پروازهای عبوری ، بین المللی و داخلی در حال حاضر از چه وضعیتی برخوردار است ؟

    بعد از سانحه اوکراین در قلمرو هوایی ایران و وجود نوتام های امنیتی بر روی فضای کشور ، تلاش های زیادی برای جذب ترافیک هوایی صورت گرفت و نتیجه این تلاش ها در بخش های مختلف باعث شد ترافیک هوایی کشور از ۲۰۰ پرواز به بیش از ۴۵۰  پرواز عبوری برسد ، این در حالیست که تعداد پروازهای داخلی در کشور نیز در حال حاضر بیش از ۵۰۰ پرواز در روز است با در نظر گرفتن پروازهای نشست و برخاست بین المللی تعداد پروازها در روز بیش از ۱۲۰۰ پرواز است .

    ظرفیت پذیرش آسمان ایران و پتانسیل های (امکانات ، تجهیزات و نیروی انسانی) موجود برای جذب پروازهای عبوری چگونه است ؟

    با در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات فعلی و نیروی انسانی موجودر، با عنایت به ظرفیت سازی انجام شده در قلمرو هوایی (مسیرهای موازی و مستقیم) کشور، می توان به ۱۸۰۰ پرواز در روز با برنامه ریزی و استفاده از نیروی انسانی موجود در شیفت های مضاعف به صورت ایمن خدمات ترافیک هوایی ارائه کردر.

    البته جذب پروازهای بیشتر به فاکتورهای بسیاری از قبیل ساختار فضا و مسیرهای موازی و کوتاهر، امنیت فضا ، تعاملات سیاسی و منطقه ای و حتی شرایط فضای کشور های همسایه بستگی دارد .

    چه اقداماتی برای کاهش طول مسیرهای هوایی در راستای صرفه جویی در زمان مسافران و سوخت هواپیماها تاکنون صورت گرفته است ؟

    شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران همواره با شرکت در جلسات بین المللی نظیر RDGE در ایجاد مسیرهای منطقه ای و فرامنطقه ای مشارکت داشته و مطابق تصمیمات متخده نسبت به پیگیری و ایجاد مسیرهای برنامه زیری در کمیته دائمی فضای کشور اقدام می کند . با توجه به مشکل اخیر به وجود آمده در فضای کشور دو مسیر اضطراری و دو مسیر دائمی به کشور عراق در برنامه های آتی این اداره کل قرار دارد. در جدیدترین اقدام با توجه به بسته شدن فضای افغانستان و نیاز شرکتهای هواپیمایی برای استفاده از فضای کشور، یک مسیر مستقیم از بیرجند به مرز هوایی ترکمانباشی برنامه ریزی شده و در ماه نوامبر به بهره برداری خواهد رسید .

    برنامه های انجام شده برای کاهش نقاط ممنوعه برای بهره مندی بیشتر از آسمان ایران را تشریح کنید .

    بستگی به تعامل و هماهنگی سازمان های مختلفی از جمله ارگان های نظامی ، سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران دارد که سه رکن اصلی در این زمینه هستند . کاهش مناطق ممنوعه با حفط صیانت از امنیت کشور عزیزمان ایران در دستور کار قرار دارد و به طور مداوم در حال رایزنی و جلسات چندجانبه هستیم .

    با توجه به‌ اینکه شغل مراقبت پرواز یا کنترلر ترافیک هوایی جزو مشاغل پر استرس و سخت دنیاست ، در این راستا چه اقداماتی برای حفظ و نگهداشت نیروی انسانی و افزایش آن برای توسعه فعالیت ها صورت گرفته است ؟

    حرفه مراقبت پرواز یک حرفه پویاست و نیاز به مطالعه و به روز رسانی اطلاعات بر اساس آخرین دانش هوانوردی دارد. اداره کل کنترل ترافیک هوایی همواره برنامه آموزشها را مطابق آخرین روشها و متدهای آژانس ایمنی هوانوردی اروپا برنامه ریزی کرده است . با وجود شرایط کرونا این مهم همچنان توسط این اداره کل در حال پیگری است و آخرین برنامه ریزی در این راستا با شرکت شده و به سمع و نظر مدیرعامل و هیأت مدیره محترم رسیده و موافقت ضمنی آنها جلب شده است . در خصوص جذب نیروی انسانی نیز تلاش های بسیاری صورت گرفته و در این خصوص ۴۴ نفر در سال جاری جذب شده اند و بخش دیگری از نیروی انسانی نیز در شش ماهه دوم امسال انشاله جذب خواهند شد .

    موانع و چالش های پیش روی شغل کنترلر ترافیک هوایی  و به طور کلی این اداره کل چیست ؟ 

    فرسودگی برخی از سامانه های ترافیک هوایی ، فعالیتهای اختلال GPS در فضای کشور ، افزایش فعالیتهای پهپادی در کشور ، عدم اجرای FUA در کشور، مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه و تاثیر منفی آن بر عملکرد، روح و روان نیروی انسانی ، ناوگان فرسوده در بخش حمل و نقل هوایی که مشکلاتی را به این بخش تحمیل می کند از جمله موانعی است که کنترلر ترافیک هوایی با آن روبروست .

    کنترل ترافیک هوایی ایران در سطح جهانی و منطقه ای در حاضر از چه جایگاهی برخوردار است و چه برنامه ای برای ارتقای این جایگاه اندیشیده شده است؟

    کنترلرهای ترافیک هوایی ایران قدرت و جایگاه خود را در هنگام بسته شدن فضای عراق و تحریم شرکتهای منطقه ای ثابت کرده است . این مهم دوباره هم در هنگام بسته شدن قلمرو هوایی کویت و افغانستان مجددا تثبیت شد .

    همچنین باید اضافه کنم با توجه به شرایط جغرافیایی و وسعت فضای کشور ما و همسایگی با کشورهای امارات و قطر که بزرگترین ناوگان حمل و نقل هوایی را در منطقه و جهان دارا هستند ، جایگاه کنترلر ترافیک هوایی ما و ارائه سرویس کنترل به پروازها را از اهمیتی خاص برخوردار می کند و طبیعتا حفظ این جایگاه ، حضور مستمر در جلسات دفتر منطقه ای ، ارتباط با ایرلاین ها و یاتا ، آموزش نفرات در این حوزه و آشنایی آنها با تکنیک ها و علم روز کنترلر ترافیک هوایی تاثیرگذار خواهد بود .

    برنامه های سال جاری اداره کل کنترل ترافیک هوایی را تشریح فرمایید ؟

    مشارکت در جلسات بین المللی به ویژه یاتا (اتحادیه بین المللی فرودگاه‌های جهان) و شرکت های هواپیمایی در برآورده ساختن نیازها و درخواستهای آنها ، راه اندازی سکتور VFR در مرکز کنترل برای اولین بار که انشاله از اول آبان‌ماه ۱۴۰۰ به منظور مدیریت پروازهای VFR در فضاهای کنترل نشده ، در مدار قرار می گیرد .

    پیگیری آموزش بروز برای کنترلرهای ترافیک هوایی برای حفظ جایگاه فعلی بدست آمده ، پیگیری جهت خرید و نصب سیمولاتور برج سه بعدی، ایجاد مسیرهای مستقیم و جذب نیروی متخصص در این حوزه از جمله برنامه های این اداره کل محسوب می شود .




    مطالب مرتبط

    رشد ترافیک هوایی ایران در این ایام نسبت به دیگر فرودگاه های مطرح دنیا و آنچه پیش بینی می شد، نشان دهنده برنامه ریزی خوب و انسجام و هماهنگی مجموعه های مختلف و همدلی برای بازگشت به دوران قبل از کروناست .

    |

    طبق تعاریف موجود ، Old NOTAM به نوتامی اطلاق می شود که از زمان صدور آن به واسطه تمدید یا ماهیت دائمی بودن ، بیش از سه ماه سپری شده است ، ولیکن هنوز از بازه زمانی یکسال فراتر نرفته است و نیز Very Old NOTAMبه نوتامی اطلاق می شود که از زمان صدور آن بیش از یکسال گذشته است .

    |

    این بسته در برگیرنده آخرین تغییرات اطلاعات ضروری و تاثیرگذار بر ایمنی عملیات هوانوردی و فرودگاهی است .

    |

    این بازخوردها توسط سامانه هوشمند و جامع پایش کیفیت خدمات فرودگاهی از ابتدای سال ۱۴۰۰ به طور سراسری در فرودگاه های بین المللی تحت نظارت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و از طریق انواع کنسول های ثبت بازخورد کلیدی ، لمسی ، دیجیتالی و وب سایتی سامانه مذکور در حال جمع آوری و ...

    |

    بر اساس تعهد مشاور و پیمانکار ، پیشرفت این پروژه تا پایان آذر ماه سال جاری ۸۵ درصد پیش بینی شده است و روند اجرای آن براساس برنامه ریزی صورت گرفته مناسب بوده و امیدواریم تا پایان سال شاهد بهره برداری از آن باشیم .

    |

    نظرات کاربران