افزایش ۱۱ درصدی زمان توقف کشتی ها در بنادر دنیا همزمان با شیوع ویروس کرونا
محاسبات جدید نشان می دهد که میانگین مدت زمان توقف کشتی ها در بنادر در نیمه اول سال ۲۰۲۱ در مقایسه با میانگین زمان قبل از همه گیری کرونا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، میانگین مدت زمان توقف کشتی ها در بنادر در نیمه اول سال ۲۰۲۱ در مقایسه با میانگین زمان قبل از همه گیری کرونا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است .
در جدیدترین شماره از نشریه Sunday Spotlight، تحلیلگران موسسه Sea-Intelligence با استفاده از داده های منتشر شده توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد ، گزارشی را در مورد توقف کشتی ها در بنادر و مشکلات گلوگاه فعلی صنعت حمل و نقل کانتینری ارائه کردند .
محاسبات جدید نشان می دهد که میانگین مدت زمان توقف کشتی ها در بنادر در نیمه اول سال ۲۰۲۱ در مقایسه با میانگین زمان قبل از همه گیری کرونا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است .
مقایسه این گزارش با داده های تقاضای جهانی منتشر شده توسط Container Trade Statistics (CTS) که در مدت مشابه ۵,۵ درصد افزایش داشته است ، نشان می دهد که کارایی تردد کشتی های کانتینری به بنادر در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است .
چین نیز در نیمه اول سال ۲۰۲۱ در مقایسه با ۲۰۱۸-۲۰۱۹ افزایش ۱۲ درصدی توقف کشتی ها در بنادر خود را ثبت کرده که با متوسط رشد جهانی در نیمه اول ۲۰۲۱ مطابقت دارد .
به گفته Sea-Intelligence ، در مقایسه با انواع دیگر کشتی ها ، زمان متوسط توقف کشتی های کانتینری افزایش بسیار بیشتری داشته است . گلوگاه های زنجیره تأمین در بخش حمل و نقل کانتینری بیشتر از سایر قسمت های حمل و نقل تحت تأثیر قرار گرفته است . یکی از دلایل آن می تواند وابستگی بالای حمل و نقل کانتینری به مجموعه حمل و نقل زمینی باشد که در حال حاضر مشکلات خاص خود را دارد .
افزایش جهانی تقاضای تجارت الکترونیک ، علاوه بر ظرفیت محدود حمل و نقل داخلی و زمینی ، محدودیت های انبارداری و نگهداری کالا و در دسترس بودن نیروی کار ، همگی از مواردی هستند که توسط کارشناسان به عنوان محرک های اصلی توقف بالا و انتظار کشتی ها برای پهلو گرفتن در بنادر عنوان شده اند .