در حال بارگذاری ...
  • در اولویت قرار گرفتن ساخت پروژه‌های ریلی آستارا - رشت و زاهدان - بیرجند به دستور وزیر راه و شهرسازی

    هم اکنون ساخت این پروژه از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور در دستور کار گرفته است و با دستور آقای مهندس قاسمی این پروژه جزو پروژه‌های اولویت دار قرار گرفته است و امیدواریم که هر چه سریعتر عملیات اجرایی آن شروع شود . اما تا زمانی که مسیر ریلی این پروژه ساخته شود ، ما با همکاری سایر کشورها ، نخستین قطار ترانزیت از اروپا به هندوستان را در ماه گذشته از ایران عبور دادیم که در قطعه آستارا به رشت از حمل و نقل ترکیبی و به صورت جاده‌ای استفاده شد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرعامل راه آهن از در اولویت قرار گرفتن ساخت پروژه‌های ریلی آستارا - رشت و زاهدان - بیرجند به دستور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و اظهار کرد : هم اکنون ساخت پروژه‌ آستارا - رشت از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور در دستور کار گرفته‌ است .

    سعید رسولی ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن در حاشیه کنفرانس توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و هند در جمع خبرنگاران ، ویژگی‌های کریدور شمال به جنوب کشورمان را برشمرد و اظهار کرد : در مسیر ریلی کریدور شمال به جنوب یک حلقه مفقوده به طول ۱۶۴ کیلومتر وجود دارد که آقای مهندس قاسمی ، وزیر محترم در نخستین روزهای ورودشان به وزارت راه و شهرسازی بر اولویت دادن به این پروژه تاکید کردند .

    وی تصریح کرد : هم اکنون ساخت این پروژه از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور در دستور کار گرفته است و با دستور آقای مهندس قاسمی این پروژه جزو پروژه‌های اولویت دار قرار گرفته است و امیدواریم که هر چه سریعتر عملیات اجرایی آن شروع شود . اما تا زمانی که مسیر ریلی این پروژه ساخته شود ، ما با همکاری سایر کشورها ، نخستین قطار ترانزیت از اروپا به هندوستان را در ماه گذشته از ایران عبور دادیم که در قطعه آستارا به رشت از حمل و نقل ترکیبی و به صورت جاده‌ای استفاده شد .

    مدیر عامل راه آهن خاطرنشان کرد : پروژه ریلی دیگری نیز هم اکنون در دست ساخت است . این پروژه از چابهار به زاهدان است که با تاکید مقام معظم رهبری و تامین مالی از محل صندوق توسعه ملی و با قدرت تمام ، مراحل احداث آن در حال انجام است . این پروژه تنها بندر اقیانوسی ایران را به شبکه ریلی متصل می‌کند و با ساخت این پروژه ، مسیر بسیار خوبی برای ترانزیت از آبهای آزاد دریا عمان به صورت ریلی ، کشورهای حوزه CIS و اروپا ایجاد خواهد شد . البته قطعه بعدی این پروژه از زاهدان به بیرجند است که این پروژه نیز به دستور مهندس قاسمی ، وزیر محترم راه و شهرسازی جزو پروژه‌های اولویت دار قرار گرفته است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای شکل گیری یک کریدور ، تنها وجود راه آهن و خط کافی نیست افزود : طی نشست‌های مشترکی که با کشورهای مسیر داشتیم ، موضوع بلکه موضوع تامین ناوگان مورد نیاز، تعرفه مورد نیاز و رقابتی و همچنین هماهنگی‌های گمرکی کشورها مسیر لازم است ، تا یک کریدور فعال شکل بگیرد که در این رابطه هماهنگی‌های خوبی با کشورهای مسیر و ذی نفع صورت گرفته است.

    از سرگیری حمل بار بین ایران و افغانستان از طریق شبکه ریلی ؛ به زودی

     مدیرعامل راه آهن درباره مسیر ریلی بین ایران و افغانستان اظهار کرد : با کشور افغانستان قراردادی تنظیم شده است که طی آن بهره برداری از این خط تا وقتی که راه آهن افغانستان آمادگی پیدا کند ، از سوی راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شود . اخیراً دوره‌های آموزشی هم برای همکاران‌مان در راه آهن افغانستان برگزار کردیم و کارکنان عملیاتی راه آهن افغانستان آموزش‌های لازم را در راه آهن ایران با موفقیت سپری کرده‌اند .

    رسولی عنوان کرد : به دلیل مسایلی که اخیرا در افغانستان پیش آمده ، توقف‌های کوتاهی ایجاد شده است ؛ اما حمل بار در مسیر ریلی ساخته شده از این شبکه ریلی ساخته شده ، از سرگرفته می‌شود . راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با حمایت از سرمایه گذاران بخش غیر دولتی در ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی جدید ، این ظرفیت بسیار مهم را فعال نموده و در اختیار فعالان این بخش قرار دهند .  

    گفتنی است ، کنفرانس توسعه و همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و هند به همت اتاق بازرگانی ایران و هند و با همکاری و مشارکت موسسه بین المللی پژوهش‌های صنعتی و تجاری در مورخ ۳۰ شهریور در تهران برگزار شد و در این نشست دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند ، رئیس انجمن دوستی ایران و هند ، نماینده وزارت امور خارجه، معاون حمل و نقل منطقه آزاد تجاری صنعتی جابهار ، رایزن اقتصادی سفارت هند و دیگر مسئولان و بازرگانان فعال کشورهای ایران و هند حضور داشتند .

    همچنین در این نشست ، از سعید رسولی ، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به دلیل مدیریت جهادی در رفع موانع و تسهیل گری در حمل و نقل ریلی از سوی بازرگانان حاضر در جلسه تقدیر به عمل آمد.




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان درباره انتشار خبر با عنوان هیچ اعتباری برای ارتقا پروژه ...

    |

    آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

    |

    استان اصفهان ارتباط دهنده کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است که با ۹ استان کشور همجوار بوده و از این رو موضوع ترافیک، حوادث ناشی از آن و عبور و مرور خودروها از محورهای مواصلاتی بسیار حائز اهمیت است .

    |

    خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

    |

    هموطنان برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی rai.ir مراجعه نمایند .

    |

    نظرات کاربران