در حال بارگذاری ...

آمادگی کامل بنادر ایران برای مبادلات تجاری منطقه ای و جهانی

سازمان همکاری شانگهای راه ادغام اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی و بهره مندی از تجارت آزاد را هموار می سازد، که این امر به معنای موتور توسعه بنادر کشور است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل ترانزیت ، لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی ، درباره تاثیرات اقتصادی و بازرگانی الحاق ایران به سازمان همکاری‌ شانگهای ، از حیث به کارگیری همه ظرفیت‌های بندری و ترانزیتی کشور ، تاکید کرد : هم اکنون در ایران شرکت های خصوصی قدرتمندی وجود دارند که می توانند در کشورهای عضو این سازمان که از حمل و نقل دریایی برخوردارند ، حضور موثر داشته باشند .

خسرو سرایی ، با بیان اینکه"بنادر ایران آمادگی کامل برای ارائه خدمات به تجارت های منطقه ای و جهانی را دارند" ، گفت : سازمان همکاری شانگهای راه ادغام اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی و بهره مندی از تجارت آزاد را هموار می سازد، که این امر به معنای موتور توسعه بنادر کشور است .

مدیرکل ترانزیت ، لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر ، با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۴ در بنادر جنوبی کشور ۲۶۵ میلیون تن و در بنادر شمالی ۲۵ میلیون تن ظرفیت قابل بهره برداری ایجاد می شود ، تاکید کرد : باید با شناخت کامل از ظرفیت های سازمان شانگهای و ظرفیت های حمل و نقل دریایی و صنعت بندری ایران به استقبال این الحاق رفت .

وی با بیان اینکه می‌توان سازمان همکاری شانگهای یا SCO را از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار داد ، گفت : مسلما کشورهای جهان در قالب اتحادیه ها ، پیمان‌های منطقه‌ای و بعضا فرامنطقه‌ای به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی و گسترش روابط اقتصادی و خصوصا تجاری بین یکدیگر هستند و از این طریق هدف ارتقای رفاه ملت های خود را دنبال می کنند . سازمان شانگهای نیز یک سازمان بین المللی است که با پذیرش ایران تعداد اعضای آن به ۹ کشور افزایش یافت ؛ شاید تعداد کشورهای عضو این سازمان در مقایسه با برخی از پیمان های منطقه ای و جهانی چشمگیر نباشد اما به لحاظ اقتصادی و امنیتی کشورهای عضو هر یک نقش برجسته ای در جهان امروز بازی می کنند .

الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای اتفاق مبارکی است

مدیرکل ترانزیت و لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر ، با بیان اینکه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای اتفاق مبارکی است ، تاکید کرد : هیچ معاهده ای به خودی خود نفعی را متوجه کشور عضو نمی کند؛ کشورهای عضو باید ظرفیت برخورداری خود از منافع معاهدات را از درون خود توسعه دهند . الحاق به معاهدات منطقه ای و جهانی می تواند فرصت بازآفرینی اقتصادی و شکل دهی مجدد ارتباطات اقتصادی با کشورهای دیگر را نصیب ایران سازد و این دقیقا فرصتی است که سازمان شانگهای با پتانسیل بسیار قوی ای که از آن برخوردارست در اختیار ایران قرار می دهد .

به گفته سرایی ، هریک از کشورهای روسیه ، چین ، هند ، پاکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان به همراه ایران که عضو دائم این سازمان هستند ، از پتانسیل های بسیار ارزشمندی در عرصه بین المللی و جهانی برخوردار هستند . آمارهای عملیات بنادر کشور نشان می دهد ، در شش ماهه اول سال جاری ، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، ترانزیت کالاهای غیر نفتی ۳۴ درصد ، صادرات ۱۱درصد و واردات ۹ درصد رشد داشته است .

۷۰ میلیون تن در خدمت مبادلات منطقه ای و تجارت کشورهای دیگر

مدیرکل ترانزیت و لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر اظهار داشت : تا سال ۱۴۰۴ در بنادر جنوبی کشور حدود ۲۶۵ میلیون تن و در بنادر شمالی کشور حدود ۲۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد که برآورد شده است حدود ۷۰ میلیون تن آن می تواند در خدمت مبادلات منطقه ای و تجارت کشورهای دیگر قرار گیرد ، بنابراین مشاهده می شود که به لحاظ ظرفیت بنادر آمادگی الحاق رسمی به این سازمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایران در صنعت بندری (در ایجاد زیرساخت و طراحی ساخت) ، قابلیت صادرات خدمات مهندسی را دارد ، گفت : حمل و نقل دریایی ما امروز رتبه ۱۴ جهان را در اختیار دارد و ظرفیت هایی که می تواند در اختیار کشورهای عضو شانگهای قرار دهد ، در طراحی بنادر سیاست سازمان بنادر همواره این بوده که ۲۵ درصد از ظرفیت بنادر را در اختیار ترانزیت و عبور کالاهای خارجی از قلمروی ایران قرار دهد .

این کارشناس ترانزیت و لجستیک بندری تاکید کرد : در صورت مبادله خدمات بندری و دریایی با کشورهای عضو سازمان شانگهای ، شرکت های خصوصی قدرتمندی در ایران وجود دارند که می توانند در بنادر کشورهای خارجی به ارائه خدمت بپردازند .

حذف موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای

سرایی اضافه کرد : در مورد کالاهای ترانزیتی همواره تلاش سازمان بنادر ، بر این بوده تا موانع تعرفه ای و غیر تعرفه را حذف کند .

وی تصریح کرد : پر واضح است که در حمل و نقل دریایی و صنعت بندری در مواجهه با الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای دست خالی نیستیم ؛ لازم است با شناخت پتانسیل ها و ظرفیت های این سازمان و کشورهای عضو در صورت نیاز ظرفیت های جدیدی ایجاد شود . در سال های اخیر بنادر کشور نقش ارزنده‌ای در توسعه صادرات غیر نفتی داشته‌اند ؛ به‌طوری‌که هم اکنون صادرات غیر نفتی از واردات پیشی گرفته است .




مطالب مرتبط

بندر شهید رجایی بزرگترین به عنوان بزرگترین بندر تجاری و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است .

|

"سامانه یکپارچه عملیات بندری" به عنوان یکی از طرح‌های کلیدی سازمان بنادر و دریانوردی با مدیریت معاونت امور بندری و اقتصادی و نظارت دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی از آبان ماه ۱۴۰۲ در دست تحلیل ، طراحی و تولید می‌باشد .

|

فرآیند تحویل و تحول پایانه مواد معدنی در نشست مشترک مدیران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان مورد بررسی و چارچوب آن تعیین شد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی از طریق بندر چابهار تفاهم‌نامه همکاری ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، طی فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ ، معادل ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۲۶۴ تن کالاهای اساسی در بنادر کشور تخلیه شد که حاکی از رشد ۶۱ درصدی ...

|

نظرات کاربران