در حال بارگذاری ...
  • آمادگی کامل بنادر ایران برای مبادلات تجاری منطقه ای و جهانی

    سازمان همکاری شانگهای راه ادغام اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی و بهره مندی از تجارت آزاد را هموار می سازد، که این امر به معنای موتور توسعه بنادر کشور است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل ترانزیت ، لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی ، درباره تاثیرات اقتصادی و بازرگانی الحاق ایران به سازمان همکاری‌ شانگهای ، از حیث به کارگیری همه ظرفیت‌های بندری و ترانزیتی کشور ، تاکید کرد : هم اکنون در ایران شرکت های خصوصی قدرتمندی وجود دارند که می توانند در کشورهای عضو این سازمان که از حمل و نقل دریایی برخوردارند ، حضور موثر داشته باشند .

    خسرو سرایی ، با بیان اینکه"بنادر ایران آمادگی کامل برای ارائه خدمات به تجارت های منطقه ای و جهانی را دارند" ، گفت : سازمان همکاری شانگهای راه ادغام اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی و بهره مندی از تجارت آزاد را هموار می سازد، که این امر به معنای موتور توسعه بنادر کشور است .

    مدیرکل ترانزیت ، لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر ، با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۴ در بنادر جنوبی کشور ۲۶۵ میلیون تن و در بنادر شمالی ۲۵ میلیون تن ظرفیت قابل بهره برداری ایجاد می شود ، تاکید کرد : باید با شناخت کامل از ظرفیت های سازمان شانگهای و ظرفیت های حمل و نقل دریایی و صنعت بندری ایران به استقبال این الحاق رفت .

    وی با بیان اینکه می‌توان سازمان همکاری شانگهای یا SCO را از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار داد ، گفت : مسلما کشورهای جهان در قالب اتحادیه ها ، پیمان‌های منطقه‌ای و بعضا فرامنطقه‌ای به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی و گسترش روابط اقتصادی و خصوصا تجاری بین یکدیگر هستند و از این طریق هدف ارتقای رفاه ملت های خود را دنبال می کنند . سازمان شانگهای نیز یک سازمان بین المللی است که با پذیرش ایران تعداد اعضای آن به ۹ کشور افزایش یافت ؛ شاید تعداد کشورهای عضو این سازمان در مقایسه با برخی از پیمان های منطقه ای و جهانی چشمگیر نباشد اما به لحاظ اقتصادی و امنیتی کشورهای عضو هر یک نقش برجسته ای در جهان امروز بازی می کنند .

    الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای اتفاق مبارکی است

    مدیرکل ترانزیت و لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر ، با بیان اینکه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای اتفاق مبارکی است ، تاکید کرد : هیچ معاهده ای به خودی خود نفعی را متوجه کشور عضو نمی کند؛ کشورهای عضو باید ظرفیت برخورداری خود از منافع معاهدات را از درون خود توسعه دهند . الحاق به معاهدات منطقه ای و جهانی می تواند فرصت بازآفرینی اقتصادی و شکل دهی مجدد ارتباطات اقتصادی با کشورهای دیگر را نصیب ایران سازد و این دقیقا فرصتی است که سازمان شانگهای با پتانسیل بسیار قوی ای که از آن برخوردارست در اختیار ایران قرار می دهد .

    به گفته سرایی ، هریک از کشورهای روسیه ، چین ، هند ، پاکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان به همراه ایران که عضو دائم این سازمان هستند ، از پتانسیل های بسیار ارزشمندی در عرصه بین المللی و جهانی برخوردار هستند . آمارهای عملیات بنادر کشور نشان می دهد ، در شش ماهه اول سال جاری ، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، ترانزیت کالاهای غیر نفتی ۳۴ درصد ، صادرات ۱۱درصد و واردات ۹ درصد رشد داشته است .

    ۷۰ میلیون تن در خدمت مبادلات منطقه ای و تجارت کشورهای دیگر

    مدیرکل ترانزیت و لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر اظهار داشت : تا سال ۱۴۰۴ در بنادر جنوبی کشور حدود ۲۶۵ میلیون تن و در بنادر شمالی کشور حدود ۲۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد که برآورد شده است حدود ۷۰ میلیون تن آن می تواند در خدمت مبادلات منطقه ای و تجارت کشورهای دیگر قرار گیرد ، بنابراین مشاهده می شود که به لحاظ ظرفیت بنادر آمادگی الحاق رسمی به این سازمان وجود دارد.

    وی با بیان اینکه ایران در صنعت بندری (در ایجاد زیرساخت و طراحی ساخت) ، قابلیت صادرات خدمات مهندسی را دارد ، گفت : حمل و نقل دریایی ما امروز رتبه ۱۴ جهان را در اختیار دارد و ظرفیت هایی که می تواند در اختیار کشورهای عضو شانگهای قرار دهد ، در طراحی بنادر سیاست سازمان بنادر همواره این بوده که ۲۵ درصد از ظرفیت بنادر را در اختیار ترانزیت و عبور کالاهای خارجی از قلمروی ایران قرار دهد .

    این کارشناس ترانزیت و لجستیک بندری تاکید کرد : در صورت مبادله خدمات بندری و دریایی با کشورهای عضو سازمان شانگهای ، شرکت های خصوصی قدرتمندی در ایران وجود دارند که می توانند در بنادر کشورهای خارجی به ارائه خدمت بپردازند .

    حذف موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای

    سرایی اضافه کرد : در مورد کالاهای ترانزیتی همواره تلاش سازمان بنادر ، بر این بوده تا موانع تعرفه ای و غیر تعرفه را حذف کند .

    وی تصریح کرد : پر واضح است که در حمل و نقل دریایی و صنعت بندری در مواجهه با الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای دست خالی نیستیم ؛ لازم است با شناخت پتانسیل ها و ظرفیت های این سازمان و کشورهای عضو در صورت نیاز ظرفیت های جدیدی ایجاد شود . در سال های اخیر بنادر کشور نقش ارزنده‌ای در توسعه صادرات غیر نفتی داشته‌اند ؛ به‌طوری‌که هم اکنون صادرات غیر نفتی از واردات پیشی گرفته است .




    مطالب مرتبط

    از مهمترین مزایای اقتصادی عضویت در سازمان همکاری شانگهای ، ایجاد مناطق آزاد تجاری بین کشورهای عضو است ؛ شاید بتوان این امر را به عنوان یک عامل اثر گذار در ایجاد مناطق آزاد جدید در شمال کشور در نظر گرفت .

    |

    بنادر شمالی کشور در تمام نقاط ساحلی دریای خزر پراکنده هستند و از آستارا تا بندر ترکمن با ظرفیت های مختلفی فعالیت می کنند و بندر امیرآباد به عنوان بزرگترین بندر شرقی در شمال کشور فعال است و این آمادگی از طریق بنادر شمالی وجود دارد تا خدمات مورد نیاز در حوزه کشتی و کالا را ارائه ...

    |

    کشورهای متقاضی در سازمان همکاری شانگهای در خشکی محصور هستند و لذا می توان از ظرفیت های دریایی و بندری کشور به بهترین شکل استفاده کرد .

    |

    آماده‌سازی سازه (بخش سیویل) ۳ پست اسکله نفتی و آماده سازی یک خط لوله انتقال و یک دستگاه بازوی بارگیری در تیر ماه سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفت . تکمیل خطوط انتقال و نصب باقیمانده بازوهای بارگیری و سازه استقرار پایپ رک جهت انتقال تا پایان سال جاری برنامه ریزی شده است .

    |

    علاوه بر اختلالات و تاخیرهایی که در نقاط پایانی زنجیره تامین ایجاد می شود ، طیف وسیعی از مسائل نیز وجود دارد که بر توانایی انتقال کالا به خارج از چین تأثیر می گذارد . این موارد شامل تاخیرهای های طولانی مدت در نتیجه شیوع COVID-۱۹ و کنترل در بنادر ، تعطیلات و تأثیر طوفان Chanthu است که ...

    |

    نظرات کاربران