رونق کریدورهای ترانزیتی موجود و ایجاد کریدورهای ترانزیتی جدید از دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم
تاسیس دبیرخانه کریدورهای ترانزیتی بینالمللی ، پایش برنامهها و اقدامات کشورهای منطقه در راهاندازی و توسعه کریدورهای ترانزیتی رقیب ، ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور در چهارچوب دبیرخانه شورای ساماندهی و تاسیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله اقداماتی است که به منظور افزایش نقش آفرینی بینالمللی در حوزه ترانزیت در دولت تدبیر و امید انجام شده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رونق کریدورهای ترانزیتی موجود و ایجاد کریدورهای ترانزیتی جدید از جمله دستاورهای دولت تدبیر و امید طی ۸ سال گذشته بوده است .
موقعیت ژئوپولتیک ایران به عنوان چهارراه جهانی و نقطه اتصال غرب اروپا با شرق آسیا و جنوب خاورمیانه با شمال اروپا ، باعث شده است که فرصت ویژهای برای ایران از منظر کسب درآمد از محل ترانزیت و مشارکت در فرآیند تجارت بینالمللی فراهم باشد . اما استفاده از این فرصت نیازمند برنامهریزی صحیح و مدیریت قوی فرصتها و تهدیدهای موجود است .
وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید ، به منظور بهرهگیری از این فرصت نسبت به تاسیس معاونت حملونقل به عنوان مرجع هماهنگ کننده حملونقل فرامدی اقدام کرده و با اتکا به این اقدام موفق به رونق کریدورهای ترانزیتی موجود و توسعه کریدورهای جدید شده است .
آنطور که معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی در کتاب ۸ ساله این وزارتخانه گزارش کرده است ، طی ۸ سال گذشته ، کریدورهای موجود رونق یافته و کریدورهای جدیدی به مسیرهای ترانزیتی ایران افزوده شده است .
به عنوان مثال تاسیس کریدور شمال - جنوب در سال ۲۰۰۰ میلادی میان ایران، هند و روسیه به امضا رسید ، اما در دولت تدبیر و امید توانست با احداث مسیرهای ریلی مانند راهآهن تهران - رشت ، رشت - کاسپن و زاهدان - چابهار ، توسعه مسیرهای آزادراهی همچون آزادراه غدیر و کنارگذر شرقی اصفهان و توسعه بندر چابهار به تحقق نزدیک شود . کریدورهای تراسیکا ، عشقآباد و اکو نیز هردو از جمله کریدورهایی هستند که ایران پیش از دولت تدبیر و امید به آنها پیوسته بوده اما در این دولت با تبادل موافقنامههای گمرکی و تعرفهای و مقررات زدایی از ترازیت فعالتر شدهاند .
اما در این دولت کریدورهای ترانزیتی جدیدی نیز تاسیس شدهاند . کریدور اتحادیه اوراسیا ، تاسیس کریدور هند - ایران - افغانستان و کریدور خلیج فارس - دریای سیاه و کریدور ایران - افغانستان - ازبکستان از جمله کریدورهایی هستند که وجود آنها مرهون دولت تدبیر و امید است . از سوی دیگر ، فرآیند تاسیس کریدورهای دیگری نیز در دولت تدبیر و امید شروع شده و هنوز ادامه دارد که از آن جمله میتوان به کریدورهای ایران - عراق - سوریه و افغانستان - ایران - ترکیه اشاره کرد .
تاسیس دبیرخانه کریدورهای ترانزیتی بینالمللی ، پایش برنامهها و اقدامات کشورهای منطقه در راهاندازی و توسعه کریدورهای ترانزیتی رقیب ، ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور در چهارچوب دبیرخانه شورای ساماندهی و تاسیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله اقداماتی است که به منظور افزایش نقش آفرینی بینالمللی در حوزه ترانزیت در دولت تدبیر و امید انجام شده است .