در حال بارگذاری ...
  • افزایش تعداد هواپیماهای تجاری کشور طی ۸ سال گذشته

    باید توجه داشت که تعداد زیادی هواپیما طی این ۸ سال به علت به پایان رسیدن سن تقویمی و یا گذر از حد مجاز سایکل پرواز ، از رده خارج و برای همیشه چرخه پرواز را ترک کردند . این هواپیماها جزو هواپیماهای زمینگیر موجود در ناوگان به شمار نمی‌آیند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ آمار منتشر شده در کتاب وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که تعداد هواپیماهای تجاری کشور در ۸ سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است .

    در طول ۸ سال گذشته اقدامات قابل توجهی برای توسعه صنعت هوانوردی کشور انجام شده که ساماندهی مسیرهای هوایی ، توسعه زیرساخت‌های ناوبری و کمک ناوبری و افزایش ظرفیت فرودگاهی از آن جمله هستند . اما یکی از مواردی که کمتر از آن صحبت شده است ، افزایش تعداد هواپیماهای تجاری ناوگان هوانوردی کشور است .

    آمار منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در کتاب وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۲ ، یعنی آغاز کار دولت تدبیر و امید ، ۲۵۴ هواپیما در ناوگان تجاری کشور وجود داشته که از این میان ، ۱۴۷ فروند هواپیما فعال بوده‌اند . اما در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ ، یعنی سال آخر این دولت ۳۲۳ هواپیما و ۱۵۸ هواپیمای فعال مشغول خدمت رسانی به مسافران بوده‌اند . هواپیماهای زمین‌گیر ، هواپیماهایی هستند که قابلیت پرواز دارند ، اما به علت نبود قطعات مورد نیاز ، عدم صرفه تجاری یا مشکلات حقوقی از چرخه پروازی خارج شده‌اند .

    باید توجه داشت که تعداد زیادی هواپیما طی این ۸ سال به علت به پایان رسیدن سن تقویمی و یا گذر از حد مجاز سایکل پرواز ، از رده خارج و برای همیشه چرخه پرواز را ترک کردند . این هواپیماها جزو هواپیماهای زمینگیر موجود در ناوگان به شمار نمی‌آیند . از سوی دیگر ، برخی از هواپیماهای وارداتی در این مدت ، به عنوان انبار قطعه برای تامین قطعات مورد نیاز سایر هواپیماها استفاده می‌شوند . بنابراین تعداد هواپیماهایی که در این مدت ، با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت هوانوردی به کشو وارد شده‌اند ، بیشتر از تعدادی است که آمار ذکر شده نشان می‌دهد .

    نکته قابل توجه این است که در سال ۱۳۹۵ ، یعنی پیش از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌های این کشور علیه صنعت هوانوردی کشورمان ، از ۲۸۷ فروند هواپیمای موجود در کشور ، ۱۸۰ فروند هواپیما فعال بوده‌اند . این یعنی در سال‌های منتهی به ۹۵، شرکت‌های هواپیمایی با استفاده از فرصت برجام نسبت به ورود هواپیما و قطعات مورد نیاز اقدام کرده و موفق شدند نسبت هواپیماهای فعال به کل هواپیماهای کشور را به حداکثر برسانند . پس از آن ، از یک سو اعمال مجدد تحریم‌ها خرید قطعات هواپیما را با مشکل مواجه کرد و از سوی دیگر ، شیوع بیماری کرونا در سال ۹۸ ، باعث کاهش چشمگیر پروازها و از بین رفتن صرفه اقتصادی پرواز بسیاری از هواپیماها شد . بنابراین تعداد هواپیماهای زمینگیر در سال ۹۹ مجددا افزایش پیدا کرد .

    از سوی دیگر ، باید به این مساله توجه داشت که دولت و وزارت راه و شهرسازی با استفاده از فرصت برجام موفق به خرید ۱۳ فروند ATR۷۲-۶۰۰ ، دو فروند ایرباس A۳۳۰-۲۰۰ و یک فروند ایرباس A۳۲۱ به صورت نو از کارخانه برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» شدند که این اقدام جدای از افزایش تعداد هواپیماهای کشور ، میانگین سن و مصرف سوخت ناوگان تجاری هوانوردی ایران را به میزان قابل توجهی کاهش و قدرت پروازهای منطقه‌ای و بین‌المللی و ساخت شبکه‌های پروازی کشور را افزایش داد .




    مطالب مرتبط

    مطالعه روندهای جهانی ، رصد تحولات بین‌المللی و بررسی کریدورهای رقیب ایران و طراحی سناریوهای نظیر که باید برای مواجهه با هر کدام از اینها در نظر گرفت ، در این کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

    |

    کانال آشوراده به طول ۹ کیلومتر جزئی از مهم‌ترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است که با حضور رئیس‌جمهور به طور کامل به بهره‌برداری رسید . با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان ، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سیدکمال هادیان فر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری به تشریح اقدامات و عملکرد شقوق مختلف حمل و نقل در ایام ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی در خصوص انتشار خبری به نقل از وزیر راه و شهرسازی مبنی بر افزایش قیمت ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، تعیین نرخ حق توقف ناوگان حمل کالای جاده‌ای وظیفه کدام ارگان ، سازمان یا شخصی است ؟ وزارت راه و شهرسازی ، سازمان راهداری یا ...

    |

    نظرات کاربران