در حال بارگذاری ...
  • اراده ایران و آذربایجان بر گسترش روابط در حوزه حمل‌ و نقل

    روابط دو کشور در سال‌های اخیر رو به گسترش بوده و حوزه‌های راه ، نفت و گاز ، صنایع و قبل از کرونا توریسم را شامل می‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با بیان این‌که دوستی ایران و آذربایجان ابدی است ، گفت : اراده دو طرف بر گسترش روابط در حوزه حمل‌ونقل است .

    محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی و شاهین مصطفی‌اف ، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در جریان سفر زمینی اسلامی به این کشور از پایانه مرزی جلفا واقع در استان آذربایجان شرقی و نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان بازدید کردند . این پایانه مسیر ورود از ایران به منطقه خودمختار نخجوان در جمهوری آذربایجان است .

    مصطفی‌اف در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران ، مناسبات ایران و آذربایجان را قوی توصیف کرد و گفت : روابط دو کشور در سال‌های اخیر رو به گسترش بوده و حوزه‌های راه ، نفت و گاز ، صنایع و قبل از کرونا توریسم را شامل می‌شود .

    وی با بیان اینکه ایران کشور دوست و همسایه آذربایجان است ، به اشتراکات فراوان دو کشور اشاره کرد و افزود : رهبران دو کشور برای افزایش تبادلات در زمینه‌های دین ، فرهنگ و آداب و رسوم ، اراده دارند .

    مصطفی‌اف با اشاره به سفر هفته گذشته خود به تهران ، از تداوم مذاکرات و رایزنی های مختلف بین ایران و آذربایجان خبر داد و با ابراز خرسندی از جشن ۵۰ سالگی بهره‌برداری از سد ارس بین دو کشور ایران و آذربایجان گفت : در دنیای امروز که بسیاری از کشورها بر سر آب در حال محاربه با هم هستند ، ما با ایران در همین حوزه روابط دوستانه داریم و این سیاست کلان ما و ایران است .

    معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان ضمن تشکر از حمایت‌های بی دریغ ایران از جمهوری خودمختار نخجوان گفت : امروز ما می‌توانیم به راحتی از اراضی نخجوان وارد ایران شویم که این مساله از نظر ما اهمیت ویژه‌ای دارد . چرا که ایران طی ۳۰ سال گذشته که این منطقه تحت محاصره بود ، بسیار از ما حمایت کرده است ، ما قدردانیم و امیدواریم این حمایت‌ها همچنان تداوم داشته باشد .

    وی ادامه داد : امروز در جمهوری خودمختار نخجوان شاهدیم که ایران همواره از این منطقه در حوزه انرژی ، گاز و تبادلات جاده‌ای حمایت کرده است و اراضی ما را به هم پیوند داده است تا نخجوان بتواند نفس بکشد . ما به همه جهان اعلام می‌کنیم که ایران و آذربایجان کشورهای دوست و متحد منطقه هستند و این دوستی‌ها همیشگی و ابدی خواهد بود .

    مصطفی‌اف با اشاره به اینکه دیدار با وزیر راه و شهرسازی ایران زمینه‌های همکاری را بیش از پیش جلو خواهد برد ، گفت : در این رابطه اهداف مشترکی را پیگیری می کنیم تا موانع بر سر راه توسعه روابط را برداریم و دو طرف از ثمرات آن بهره‌مند شوند .

    وی ایجاد خط اتوبوسرانی و ارتباط خودرویی بین نخجوان و باکو را از جمله اهداف مذاکرات مشترک با ایران اعلام کرد و افزود : در حال رایزنی با طرف‌های ایرانی هستیم تا این خط اتوبوس به زودی ایجاد شود .




    مطالب مرتبط

    تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

    |

    توسعه پایانه‌های مرزی میان دو کشور از لحاظ ساختاری و حمل مستقیم بار ، از موضوعاتی بود که میان مقامات دو کشور مطرح شد . برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد و افزایش پروازها میان تهران - لاهور یا مشهد - لاهور از دیگر موضوعات همکاری ایران و پاکستان بود .

    |

    پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

    |

    طرح جامع ترانزیتی حدود دو دهه بین دو کشور در حال بحث و بررسی است و مقرر شد این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد و در سفر رئیس‌جمهور به عراق به مراحل نهایی برسد .

    |

    با وجود اینکه این کاهش خوشایند است اما کافی نیست و حتی یک کشته در تصادفات نیز زیاد است .

    |

    نظرات کاربران