در حال بارگذاری ...
  • امضای تفاهم‌نامه ایران و ارمنستان برای فعال کردن مسیر ریلی دو کشور از طریق نخجوان

    در این تفاهم‌نامه ، بندی در ارتباط با مراکز لجستیکی گنجانده شده و بناست طرفین طی یک همکاری در زمینه سرمایه گذاری در حوزه های لجستیکی ، به مشتریان ، علاقه مندان غیردولتی ، شرکت‌ها و ... اطلاع‌رسانی کرده و مشارکت آن‌ها را در حوزه لجستیک ریلی جلب کنند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرعامل شرکت راه‌آهن از امضای تفاهم‌نامه ایران و ارمنستان برای فعال کردن مسیر ریلی دو کشور از طریق نخجوان خبر داد .

    سعید رسولی با اشاره به سفر خود به جمهوری ارمنستان که در قالب هیات همراه وزیر راه و شهرسازی انجام شد ، گفت : با توجه به اتفاقات اخیری که در منطقه به وقوع پیوست و صلح ارمنستان و آذربایجان، گزینه حمل ریلی کالا از مسیر جلفا به نخجوان و از آنجا به سمت ایروان ، تفلیس و مسکو در دستور کار قرار گرفت و ماه هاست که راجع به این مساله مشغول رایزنی و گفت‌وگو هستیم . طی جلسات متعددی با روسیه راجع به این مسیر صحبت کردیم و با ارمنستان یک جلسه غیر حضوری و مجازی برگزار شد . طی آن جلسه موضوعات مورد علاقه طرفین به بحث گذاشته شد .

    رسولی افزود : در این سفر که همراه با وزیر راه و شهرسازی به ایروان انجام شد ، طی یک نشست ، سندی در ۶ ماده به امضا رسید که در این تفاهم‌نامه طرفین عزم خودشان را برای همکاری در زمینه حمل‌ونقل کالا از طریق شبکه ریلی در مسیر ایران به سمت روسیه و اروپا اعلام کردند . همچنین اعلام شد که برای تحقق این امر در اولین فرصت اطلاعات مورد نیاز از جمله اطلاعات تعرفه‌ای و موضوعات مربوط به سیستم‌‌ها ، اطلاعات و آمار موجود طرفین از طریق ایمیل در اختیار هر دو راه‌آهن قرار داده شود تا کار کارشناسی دقیق تری صورت بگیرد .

    مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در این سند هر دو طرف اعلام کردند که تلاش و بررسی خود را برای جذب بار از سایر شقوق حمل و نقل به ریل انجام می‌دهند ، گفت : در حال حاضر تقریبا می‌توان گفت تمام بار هند به روسیه و بالعکس از طریق دریا حمل می‌شود . اما مسیر ریلی از طریق ایران هم باعث صرفه‌جویی در زمان شده و هم از منظر هزینه امکان رقابت با مسیر دریایی را دارد . در این تفاهم‌نامه ، بندی در ارتباط با مراکز لجستیکی گنجانده شده و بناست طرفین طی یک همکاری در زمینه سرمایه گذاری در حوزه های لجستیکی ، به مشتریان ، علاقه مندان غیردولتی ، شرکت‌ها و ... اطلاع‌رسانی کرده و مشارکت آن‌ها را در حوزه لجستیک ریلی جلب کنند .

    رسولی با اشاره به سند امضا شده گفت : این سند شروع خوبی برای فعال کردن مسیر ریلی خلیج فارس به دریای سیاه است . طی یک مذاکره تلفنی با قائم مقام راه آهن روسیه ، این موضوع در کنار سایر بحث‌هایی که با روسیه داریم مطرح شد و آن‌ها نیز از این اقدام اعلام حمایت کردند . امیدواریم این تلاش‌ها به زودی منجر به فعال شدن مسیر حمل‌و‌نقل ریلی در کریدور شمال-جنوب و استفاده از ظرفیت فوق‌العاده سرزمین ایران و موقعیت خاص ژئوپولتیک کشور شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل خط و سازه‌های فنی شرکت راه‌آهن گفت : شرکت راه‌آهن از سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه خط و ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنج شنبه ۹ فروردین آغاز می شود .

    |

    شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمدرضا نصرت نظامی در واکنش به نامه رئیس اخیر هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و حاشیه‌سازی‌های مستمر وی ...

    |

    سوانح ریلی در ۱۱ ماه سال های ۱۴۰۰ ، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به صورت مستمر کاهش یافته است . در این راستا مجموع حوادث ریلی در ۱۱ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل دو و نیم درصد کاهش یافته و به کمترین میزان در سال های اخیر رسیده است .

    |

    نظرات کاربران