در حال بارگذاری ...
  • راه‌ اندازی مرکز جامع تست ریلی برای رفع موانع تولید

    ما به روشی بسیار اصولی‌تر به مسئله ایجاد مرکز جامع تست ریلی ورود کردیم ، اگر قرار است از تولید داخل حمایت کنیم ، باید سازوکارهای تدوین استانداردهای ذی‌ربط و دادن مجوزهای فنی و مجوزهای استاندارد ذی‌ربط را فراهم کنیم ، به گونه‌ای که تولیدکنندگان ما بتوانند محصولات خود را در یک مجموعه ارائه و پس از آزمایش و دریافت تأییدیه فنی ، در بازار عرضه کنند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : مرکز جامع تست ریلی با همکاری سازمان ملی استاندارد و سازمان استاندارد دفاعی کشور راه‌اندازی شد تا با صدور گواهینامه برای تولیدات با کیفیت داخلی در حوزه صنایع ریلی ، عرضه این کالاها در بازار تسهیل شود .

    سعید رسولی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان بهره‌وری واگن سازهای داخلی را افزایش داد و شرکت های بهره بردار ریلی و راه آهن در این حوزه چه حمایت هایی از تولید داخل داشته‌اند ؟ اظهار داشت : امسال اولین جلسه سال ۱۴۰۰ را با تولیدکنندگان داخلی شبکه و ناوگان ریلی برگزار کردیم ، تعداد زیادی از تولیدکنندگان را دعوت کردیم و مسائل مختلف در این حوزه با آنها بررسی و آسیب‌شناسی شد و موضوعِ احصا مشکلات و حمایت‌های لازم مورد بررسی قرار گرفت .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه آهن کارگروهی برای این موضوع تشکیل داده‌ است ، گفت : از تولیدکنندگان خواسته‌ایم موانع پیش‌روی تولید که با آن مواجه هستند ، را به ما اعلام کنند، پیشنهادات آنها دریافت و در دبیرخانه دسته‌بندی شده است . یک هفته در میان جلسات سه‌شنبه‌های ریلی با طعم فناوری داریم و یک هفته بعد از آن جلسه مانع‌زدایی و پشتیبانی از این اقدامات برگزار می‌شود و آسیب‌شناسی به صورت جدی انجام می‌شود .

    مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تأکید بر اینکه موانعی که موجب کند شدن تولید داخل می‌شود را می‌توانیم برطرف کنیم ، ادامه داد : امیدوارم با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و رفع موانعی که بسیاری از آنها فقط همت، اراده و باور را می‌طلبد ، مانع‌زدایی از تولید به خوبی محقق شود ، این موارد نه به اصلاح ساختار نیاز دارد و نه هزینه به دنبال دارد و فقط به اراده و همت و باور وابسته است .

    راه‌اندازی مرکز جامع تست ریلی برای رفع موانع تولید داخل

    رسولی گفت : ما به روشی بسیار اصولی‌تر به مسئله ایجاد مرکز جامع تست ریلی ورود کردیم ، اگر قرار است از تولید داخل حمایت کنیم ، باید سازوکارهای تدوین استانداردهای ذی‌ربط و دادن مجوزهای فنی و مجوزهای استاندارد ذی‌ربط را فراهم کنیم ، به گونه‌ای که تولیدکنندگان ما بتوانند محصولات خود را در یک مجموعه ارائه و پس از آزمایش و دریافت تأییدیه فنی ، در بازار عرضه کنند .

    وی افزود : پیش آمده است که به خاطر آنکه سازوکارهای تست و اعطای مجوزهای فنی لازم فراهم نشده است ، تولیدکننده ، کالا را تولید کرده است ، اما جایی نیست که به وی مجوز دهد تا کالای خود را در بازار عرضه و خریدار با اطمینان خاطر آن کالا را خریداری و استفاده کند ؛ این است که گاهی اوقات به کالاهای با استاندارد و کیفیت بسیار کمتر خارجی را فقط به دلیل داشتن مجوز گواهی‌نامه (Certificate)  اجازه واردات می‌دهیم و کالای مرغوب تولید داخل به خاطر نداشتن آن مجوزها ، طبق قانون در خرید و فروش با مشکل مواجه می‌شوند .

    مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت : ما به این مانع اصلی فکر کردیم و برای آن سازوکار تهیه کردیم ، از سال گذشته به صورت جدی در این حوزه کار کرده‌ایم ، هم با سازمان ملی استاندارد و هم با سازمان استاندارد دفاعی کشور که آزمایشگاه‌های مجهز و امکانات ارزنده‌ای دارد ، مذاکره کرده‌ایم و تیم تشکیل داده‌ایم و کار پیش می‌رود .

    رسولی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مانع‌زدایی از تولید عنوان کرد : اگر با این رویکرد و نگاه ، مسائل پیش‌ِ روی مسیر راه را در نظر بگیریم ، قطعاً بسیاری از این موانع در مدت زمان کوتاه و با هزینه کم قابل رفع است . امیدوارم با این ساختاری که ایجاد کرده‌ایم ، مسائل به سرعت رفع شود ما تلاش می‌کنیم در این سازوکار اسناد راهبردی داشته باشیم و برای رفع این موانع ، ساختار ایجاد می‌کنیم ، به طوری که این جاده رو به پیشرفت ، جاده‌ یکطرفه شود و محلی برای دور زدن و برگشت به عقب نداشته باشیم .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

    |

    سیستم ترمز ۸۰۰۰ واگن باری در شبکه ریلی پارسال بهسازی شد . در سنوات اخیر به دلیل نبود منابع مالی حدود یک سوم واگن‌های در سیر بدون داشتن ترمز در ۱۰ الی ۲۰ سال اخیر سیر می‌کردند . نحوه سیر بدین گونه بود که اگر یک قطار با ۴۰ واگن باردار حرکت می‌کرد و مسیر دارای شیبی است که نیاز به ...

    |

    همه کارکنان مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای ارائه خدمت به مسافران نوروزی در این ایام مشغول فعالیت خواهند بود که باید نتیجه این خدمات برای مردم محسوس و ملموس باشد و رضایت اجتماعی به‌همراه داشته‌باشد .

    |

    پس از اجرای آزمایشی موفق ریل طویل ، در حال حاضر در تمام مناقصات احداث خطوط جدید ، استفاده از روش نصب ریل طویل الزامی شده و یک مناقصه در مسیر پر ترافیک تهران - مشهد به‌صورت ریل طویل در مرحله فراخوان است .

    |

    ارزش این کاربرگ‌ها مجموعا به ۶۵۸ میلیارد تومان می‌رسد .

    |

    نظرات کاربران