در حال بارگذاری ...
  • آغاز نصب سامانه کمک ناوبری ILS در فرودگاه ساری

    این سامانه دو سال پیش خریداری شد اما تاکنون با مشکل مالکیت زمین‌های اطراف فرودگاه ، که این سامانه باید در این زمین‌ها نصب شود، مواجه بودیم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران از آغاز نصب سامانه ILS فرودگاه ساری خبر داد و گفت : با نصب و عملیاتی شدن این سامانه حداقل دید فرود به ۸۰۰ متر کاهش می‌یابد .

    سعد‌الله وطن‌خواه از آغاز نصب سامانه کمک‌ناوبری ILS در فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری خبر داد و گفت : نصب تجهیزات زمینی این سامانه در روزهای اخیر آغاز شده و انتظار می‌رود این عملیات تا یک ماه و نیم دیگر به پایان برسد .

    وی ادامه داد : با توجه به وضعیت آب و هوایی مازندران و به دلیل اینکه خلبانان گاهی اوقات برای فرود در فرودگاه ساری با مشکل کاهش دید افقی مواجه می شوند ، از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درخواست کردیم نسبت به نصب ILS در این فرودگاه اقدام کند . این سامانه دو سال پیش خریداری شد اما تاکنون با مشکل مالکیت زمین‌های اطراف فرودگاه ، که این سامانه باید در این زمین‌ها نصب شود، مواجه بودیم .

    وظن‌خواه افزود : خوشبختانه در دو سال گذشته با پیگیری‌های مداوم ، زمین‌های لازم برای نصب این سامانه تحت تملک فرودگاه درآمده و سکوی نصب این سامانه احداث شد .

    مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران با بیان اینکه انتظار می‌رود نصب ILS تا یک ماه و نیم دیگر به پایان برسد ، گفت : پس از اتمام نصب ، این سامانه باید مورد وارسی سامانه فلایت‌چک قرار بگیرد و بعد از آن ، عملیاتی خواهد شد . اکنون فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری از سامانه‌های کمک‌ناوبری DVOR/DME و NDB برخوردار است و با استفاده از این سامانه‌ها ، خلبانان امکان نشست و برخاست در حداقل دید افقی ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ متر را دارند . با نصب و راه‌اندازی سامانه ILS Cat I حداقل دید افقی لازم برای نشست و برخاست هواپیماها به ۸۰۰ متر کاهش می‌یابد .

    این مدیر فرودگاهی کشور در انتها گفت : اکنون قیمت دستگاه ILS بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان است و برای آماده‌سازی نصب آن ، شامل تملک زمین ، ساخت سکو و احداث تجهیزات جانبی مانند تاسیسات برق‌رسانی ، تاکنون حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است .

    گفتنی است فرودگاه بین‌المللی شهدای ساری ، بزرگترین فرودگاه مازندران است و به حدود ۸۰ پرواز هفتگی خدمت‌رسانی می‌کند . این فرودگاه جدای از پروازهای حج ، میزبان پروازهای خارجی به مقاصدی مانند استانبول ، بغداد و نجف است و پروازهای داخلی به این فرودگاه نیز از شهرهایی مانند تهران ، مشهد ، بندرعباس ، اصفهان ، تبریز ، رشت ، شیراز ، اهواز ، قشم ، عسلویه ، کیش و قشم برقرار است .




    نظرات کاربران