آماده سازی راه آهن رشت - انزلی برای بهره برداری در سال جاری
هم اکنون قطعه ۶ با پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصد در بخش زیرسازی و قطعه ۷ با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در بخش زیرسازی در حال اجرا است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه آهن رشت - انزلی گفت : در حال حاضر پیشرفت فیزیکی زیرسازی این محور ریلی مهم در کریدور شمال - جنوب کشور به ۶۳ درصد رسیده است و تمام تلاش ما این است که در سالجاری آماده بهره برداری شود .
خیراله خادمی در بازدید از محور ریلی رشت - انزلی گفت : راه آهن رشت - انزلی ۴۱ کیلومتر است که در ادامه مسیر راه آهن قزوین - رشت ، مرکز استان گیلان را به بندر انزلی متصل می کند .
وی اظهار داشت : راه آهن رشت - انزلی به طول ۴۱ کیلومتر در دو قطعه در حال اجرا است که در حال حاضر با توجه به مصوبه هیات وزیران و ضرورت حفظ محیط زیست تالاب انزلی اولویت اجرایی پروژه رشت - پیربازار - کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر در قالب پروژه های جهش تولید در نظر گرفته شده است . زیرسازی قطعات ۶ و ۷ این محور در حال اجرا است و عملیات اتصال پیربازار به بندر کاسپین نیز آغاز شده است که مقرر است ۴۰ میلیارد تومان از هزینه های احداث آن از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی تامین شود .
خادمی پیشرفت زیرسازی این محور را ۶۳ درصد اعلام کرد و گفت : هم اکنون قطعه ۶ با پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصد در بخش زیرسازی و قطعه ۷ با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در بخش زیرسازی در حال اجرا است .
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص روسازی محور توضیح داد و افزود : در حال حاضر پیشرفت فیزیکی روسازی محور ۱۳ درصد است و ۷ کیلومتر از مسیر با استفاده از ریل های تهیه شده از کارخانه ذوب آهن اصفهان ریل گذاری شده است .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تامین مصالح مورد نیاز این پروژه را یکی از عمده مشکلات اجرایی طرح دانست و گفت : احداث این خط آهن بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب خاک نیاز دارد که خوشبختانه با تصمیمات اخیر در سطح استان و قول مساعد سازمان برنامه و بودجه تا حدود زیادی مشکل تامین مصالح حل شده است .
خادمی اعتبار هزینه شده برای این مسیر ریلی را ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : به منظور تکمیل این محور بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۱۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است .
گفتنی است راه آهن رشت - انزلی با هدف احداث کریدور ریلی جدید به منظور صادرات و واردات کشور و ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین المللی احداث می شود و نقش مهمی در تکمیل کریدور شمال - جنوب کشور دارد .