در حال بارگذاری ...

سازمان بنادر و دریانوردی در صف مقدم فعالیت هاى اقتصادى کشور

بنادر نباید محلى براى دپوى کالا باشند ، بلکه آن ها هماهنگ کننده صادرات و واردات هستند و باید مجموعه هاى تصمیم گیر نظیر وزارت صمت ، وزارت جهاد کشاورزى و بانک مرکزى شرایط بهتر و مطلوب ترى را در بخش تولید رقم بزنند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ رییس کمیته بنادر و دریانوردى مجلس شوراى اسلامى ، سازمان بنادر و دریانوردى را در صف مقدم فعالیت هاى اقتصادى کشور توصیف کرد و گفت : پسکرانه بنادر باید به محل فعالیت هاى تولیدى و ارزش افزوده اى ، به منظور رونق اقتصادى کشور تبدیل شود .

مجتبى یوسفى با اشاره به شعار سال ١٤٠٠ مبنى بر "تولید ، پشتیبانى ها و موانع زدایى ها"، اظهار داشت : به صراحت باید اعلام کرد که سازمان بنادر و دریانوردى ؛ در صف مقدم قرار دارد و چه در حوزه بندرى و چه در حوزه دریایى نقش بسزایى در بهبود وضعیت اقتصادى کشور خواهد داشت . تولید در پسکرانه بنادر نیازمند تغییر نگاه است و باید به صورت ویژه در زمینه برنامه ریزى ، زیرساخت ها ، امکانات و تجهیزات در بنادر اقدام کرد تا در این راستا به اهداف ترسیم شده دست پیدا کنیم .

رییس کمیته بنادر و دریانوردى مجلس شوراى اسلامى با تاکید بر اینکه باید با اصلاح نگاه ، پشتیبانى ، حمایت ، ارائه تسهیلات ، رفع موانع و اصلاح قوانین به سمت تکمیل زنجیره ارزش افزوده در پسکرانه بنادر حرکت کنیم ، عنوان کرد : بنادر نباید محلى براى دپوى کالا باشند ، بلکه آن ها هماهنگ کننده صادرات و واردات هستند و باید مجموعه هاى تصمیم گیر نظیر وزارت صمت ، وزارت جهاد کشاورزى و بانک مرکزى  شرایط بهتر و مطلوب ترى را در بخش تولید رقم بزنند .

یوسفى ادامه داد : دپوى کالا عملا افزایش قیمت براى مصرف کننده را به همراه دارد و نیازمند آن هستیم که از نگاه سنتى فاصله بگیریم و با ایجاد فعالیت هاى ارزش افزوده اى و تولیدى در پسکرانه بنادر آن ها را به محلى براى رونق اقتصادى کشور تبدیل کنیم .

وى با اشاره به اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصى به منظور تکمیل زنجیره تولید و تبدیل مواد خام به مواد مصرفى نهایى استفاده کرد ، گفت : تنها راهکار ما این است که در بخش صادرات به خودکفایى برسیم و در چشم اندازهاى توسعه اى کشور ، پایانه هاى صادراتى داشته باشیم .

رییس کمیته بنادر و دریانوردى مجلس شوراى اسلامى با بیان اینکه ایجاد فرصت براى بخش خصوصى باید در دستور کار قرار گیرد ، اظهار داشت : ضرورت دارد ، تخلیه و بارگیرى مدرن داشته باشیم و از تجهیزات و امکانات مدرن در بنادر بهره ببریم و بتوانیم علاوه بر افزایش سرعت تخلیه و بارگیرى ، به کاهش دموراژ کمک کنیم .

یوسفى با تاکید بر اینکه با کمبود قانون مواجه نیستیم بلکه تورم قانون داریم ، خاطرنشان کرد : مجلس شوراى اسلامى به عنوان تصمیم ساز و تصمیم گیر در حوزه قانونگذارى و مانع زدایى مى تواند کمک شایانى به موانع زدایى ها در حوزه تولید داشته باشد . باید دستگاه هاى اجرایى و دولتى به عنوان مجرى که عملا ٩٠ درصد منابع و نیروى انسانى را در اختیار دارند، موانع تولید را اعلام کرده تا با اصلاح و حذف قوانین ، شاهد پالایش قوانینى باشیم که در حوزه تولید ایجاد مانع کرده اند .




مطالب مرتبط

حمل‌ونقل دریایی پویا ، خدمات دریایی و بندری ، تردد کشتیرانی و سایر موارد مرتبط با حوزه دریایی و بندری هر کدام به نوبه خود در مسیر جهش تولید دارای نقش‌های تعریف‌شده هستند و به طور حتم اگر خواستار تحقق جهش تولید هستیم ، باید پشتیبانی خوبی را در بخش دریایی و بندری شاهد باشیم .

|

جهش تولید و توسعه اقتصاد دریامحور مکمل یکدیگر هستند ، اگر شرایط برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود جهش تولید رقم می‌خورد و به دنبال آن توسعه اقتصاد دریامحور محقق خواهد شد زیرا این دو جدای از یکدیگر نیستند و در صورت فراهم بودن شرایط کاملا به یکدیگر وابسته‌اند .

|

متاسفانه صنایع آب‌بر در مرکز کشور متمرکز شده است و با توجه به تنش‌های آبی موجود باید اقدام اساسی در این زمینه صورت گیرد و قطعا انجام فعالیت‌های تولیدی و صنعتی در پسکرانه بنادر ، می‌تواند زمینه‌ساز جهش تولید با مشارکت مردم باشد .

|

تولید انرژی به ویژه انرژی خورشیدی در پسکرانه بنادر یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت و با توجه به ظرفیت بنادر کشور به ویژه بنادر جنوبی ایران ، به بهترین شکل شرایط را برای تولید انرژی خورشیدی فراهم کرد .

|

تمامی بخش‌های مرتبط با حوزه دریا باید همانند یک مجموعه واحد در راستای تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری اقدام کنند و در این راستا دولت ، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیز باید تمام تلاش خود را به کار گیرند و شرایط را برای اجرا و تحقق سیاست‌های ۹ بندی ...

|

نظرات کاربران